کد خبر: 650024
تاریخ انتشار: ۱۷ خرداد ۱۳۹۳ - ۱۴:۴۸
مدیر دفتر روابط عمومی و آموزش همگانی آبفای شرق استان تهران گفت: مدیریت مصرف آب تنها راه گریز از چالش اصلی هزاره سوم است

 

 مدیر دفتر روابط عمومی و آموزش همگانی آبفای شرق استان تهران گفت: مدیریت مصرف آب تنها راه گریز از چالش اصلی هزاره سوم است.

میربیوک حجازی  به کم آبی های اخیر و هشدارهای جدی در این خصوص اشاره کرد و افزود: هر سال که می گذرد مشکلات و پیامدهای ناشی از کم آبی بیشتر نمایان می شود.

وی ادامه داد: باید پذیرفت کشور ما در منطقه خشک و نیمه خشک قرار دارد که میزان بارش های سالانه آن به اندازه کشورهایی مانند مالزی، اندونزی و تایلند نیست زیرا بررسی های آماری نشان می دهد بیش از نیمی از بارش ها در کشور ما تبخیر می شود و این موضوع می تواند در مواجه شدن با پدیده ای تحت عنوان خشکسالی و به تبع آن کم آبی نقش بسیار مهمی داشته باشد.

مدیر دفتر روابط عمومی و آموزش همگانی شرکت آبفا بیان کرد: مسائل مرتبط با آب روز به روز در جهت وخامت و حادتر شدن حرکت می کند و نیازمند آن است که در تمامی برنامه ریزی ها با دقت و مراقبت کامل عمل کنیم تا بتوانیم مدیریتی صحیح را بر منابع آب اعمال نماییم.

این مقام مسوول با بیان اینکه، مساله آب چالش اصلی در هزاره سوم برای همه جهان است؛ افزود: از دسامبر سال 2001 که کنفرانس بین المللی آب با هدف بررسی چالش های موجود پیرامون آب در بن (آلمان) برگزار شد تا به امروز که دهها کنفرانس در چنین سطحی در جهان برگزار شده ، مساله آب به عنوان یک مشکل حل ناشده باقی مانده است که بر همین اساس سال 2005 تا 2015 به نام دهه آب نامگذاری شد تا شاید گره ای از کار فروبسته آب در جهان گشوده شود.

وی خاطرنشان کرد: مساله آب آنچنان بغرنج و پیچیده شده که عالی ترین مقام مهم ترین سازمان بین المللی را وا می دارد که هر ساله با دغدغه ای ویژه، بیانیه هشدار آمیزی خطاب به ملل جهان منتشر می کند.

حجازی با بیان اینکه منابع آبی اگرچه تجدید پذیرند اما حجم آنها ثابت و تقاضای بشر برای آن روز به روز رو به فزونی است، گفت: در حالی که بیش از دو سوم سطح جهان در آب قرار گرفته، تنها 5/2 درصد آن شیرین است و از این میزان نیز کمتر از یک درصد در اختیار جوامع بشری است.

وی به وضعیت کمبود منابع آب در شهرهای تحت پوشش آبفای شرق استان تهران و به تبع آن استان تهران به ویژه با آغاز فصل افزایش مصرف در تابستان اشاره و بیان کرد: مهم ترین چالش امروز ایران در مقوله آب بی توجهی به جایگاه و ارزش آب است؛ رایگان دانستن آب در مقایسه با دیگر کشورها و همچنین تلقی فقدان ارزش اقتصادی برای آب مهمترین تهدید امروز است.

وی همچنین با اشاره به مبحث مهم و حساس مدیریت مصرف آب و جلوگیری از هدررفت آن گفت: یکی از راهبرد های مهم شرکت آب و فاضلاب شرق استان تهران برای مقابله با افزایش بی رویه مصرف، بهینه کردن مصرف مشترکین از طریق ارائه الگوی مصرف و یافتن راهکارهای اساسی در این زمینه است.

این مقام مسوول بیان کرد: بر این اساس یکی از فعالیت های عمده دفتر روابط عمومی در سال های اخیر که مورد تاکید قرار گرفته اجرای برنامه های فرهنگی آموزشی مدیریت مصرف با هدف کنترل و کاهش مصارف غیر ضرور در سطح شهرهای تحت پوشش آبفای شرق بوده است.

مدیر دفتر روابط عمومی و آموزش همگانی آبفای شرق با بیان اینکه بخش قابل توجهی از کمبود آب کشور از طریق بهبود روش های مدیریت آب حل خواهد شد، اقداماتی چون اطمینان از میزان سرانه آب، اولویت بخشی و تمرکز بر طرح های نیمه تمام ، پیش بینی طرح های اضطراری، برنامه نگهداری و بهره برداری از تاسیسات، توجه به کیفیت آب، شیوه های کنترل مصرف، اندازه گیری و سرعت عمل در رفع حوادث را از برنامه های مهم مدیریتی برای گذر از چالش کم آبی امسال عنوان کرد.

 

نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر