کد خبر: 669560
تاریخ انتشار: ۰۹ شهريور ۱۳۹۳ - ۱۷:۵۳
بررسی چالش‌ها، فرصت‌ها و راهکارهای توسعه کاشان در یک نشست تخصصی
موضوع سرمایه گذاری بخش خصوصی در حوزه عمران شهرها یکی از مهم ترین راهکارهای توسعه شهری و خروج از عقب ماندگی است و توجه جدی، هدفمند و با برنامه ریزی مناسب می تواند روند توسعه و رشد متوازن شهر را تسریع بخشد
هادی مومنی راوندی

شهرکاشان بدلیل موقعیت استراتژیک جغرافیایی درمیان دو کلان شهر تهران واصفهان واستقراردرکریدور شمال به جنوب کشور و با دارا بودن صدها مرکز صنعتی ، علمی وگردشگری ، به قطبی علمی صنعتی وگردشگری تبدیل شده است و محل مناسبی برای تأمل سرمایه گذاران می باشد. نکته قابل اهمیت در کاشان بزرگ ، ترغیب سرمایه داران کاشانی به سرمایه گذاران دیگر برای ورود به حوزه عمرانی است.

***

اولین نشست تخصصی « چالش ها ، فرصت ها و راهکارهای توسعه سرمایه گذاری کاشان بزرگ» در دانشگاه کاشان برگزار خواهد شد که یکی از مقوله های قابل طرح در این نشست ، سرمایه گذاری در حوزه عمران شهری در کنار توسعه صنعت و تولید است.

این نشست، فرصت باارزشی است تا چالش ها و فرصت های سرمایه گذاری در کاشان بزرگ مورد بررسی قرار گرفته و نتایج کاربردی این نشست در بسیاری از بخش ها بویژه در حوزه عمران شهرها چراغ راه مدیریت شهری گشته تا راه از بیراهه مشخص شده و افق پیش روی توسعه ی متوازن منطقه نمایان گردد.

تدوین استراتژی توسعه شهر

معاون عمرانی فرمانداری کاشان با عنوان کردن این مطلب که وجود استراتژی معین در حوزه سرمایه گذاری باید مورد توجه مدیران شهری قرار گیرد، می گوید: تا وقتی این استراتژی وجود نداشته باشد نمی توان راه درست را از خطا تشخیص داد ضمن اینکه در صورت نبود استراتژی نمی توانیم حرکت هایمان را در این مسیر ارزیابی نماییم.

محسن فخری ادامه می دهد: تدوین استراتژی توسعه شهر ضرورت غیر قابل انکار است. برای دستیابی درآمد و توسعه پایدار، باید نخست، استراتژی توسعه شهر را به صورت مدون در دست داشته باشیم و در مرحله بعد، فرآیندها، شیوه ها و دستورالعمل های موجود را تدوین و عملیاتی کنیم.

این استاد دانشگاه تأکید می کند: سرمایه گذاری بخش خصوصی و خیرین مطلبی است که باعث تسهیل و تسریع مثلث پیشرفت - عمران شهری ، تاسیسات زیربنایی ، گردشگري شهري - می شود. البته فراهم آوردن کیفیت مطلوب زندگی برای شهروندان و ایجاد شهری پایدار ، در گرو خدماتی است که نهادهای مهمی چون شهرداری ها در مدیریت یک شهر ارایه می نمایند و ارایه این خدمات مستلزم صرف هزینه است.

معاون فرماندار با بیان این که شهرداری ها در خط مقدم این جبهه قرار دارند تصریح می کند: این امر مستلزم داشتن درآمد پایدار در حوزه شهرداری ها است و اجرای پروژه های عمرانی متعدد خدماتی رفاهی و زیربنایی نیز ، در اولویت های اصلی مدیریت مالی شهرداری ها و کسب درآمد شهرداری هااست. ولی پرسش اساسی اینجاست که آیا همه درآمدها از اخذ عوارض حاصل میشود و یا بایستی طرحی نو درانداخت.

جذب سرمایه گذار، تحقق درآمد پایدار

عضو کارگروه پژوهش و فناوری کاشان بزرگ می گوید: جذب سرمایه گذار روشی مطلوب در تحقق این راس از مثلث پیشرفت یعنی عمران شهری است. در پی برنامه دولت مبنی بر خودکفایی مالی شهرداری ها و عدم پرداخت اعتبارات قابل توجه به شهرداری برای اجرای پروژه ها بجز مالیات بر ارزش افزوده ، ضرورت توجه به جذب بخش خصوصی و تعریف مکانیسم های مشارکت می تواند راهگشا باشد.

فخری ادامه می دهد: نکته قابل توجه ، تهیه برنامه عملیاتی شهرداری برای پاسخگویی به موقع و شفاف به سرمایه گذاران است. شهرداری در راستای سند چشم انداز و منطبق بر استراتژی توسعه شهر ودر تعامل با سایر نهاد های موثر و صاحب نقش بایستی پروژه های متنوع عمران شهری را احصا و کلیه مجوزها و پیش نیازهای شروع فعالیتها را از مراجع ذیربط اخذ نماید.

معاون فرماندار معتقد است: برنامه عملیاتی شهرداری ، ‌تهیه مجموعه ای آماده مشتمل برتعریف پروژه ها و تبیین ‌مشخصات منضم به پیوستهای فرهنگی و ارزیابی های فنی اقتصادی است. این بسته کامل می تواند مبنای دعوت سرمایه گذاران باشد و یا هنگام مراجعه سرما یه گذاران به ایشان ارایه شود.

وی تاکید می کند: این مجموعه بایستی قابلیت اجرایی در اولین فرصت ممکن برای سرمایه گذار را داشته باشد. نبایستی سرمایه گذار را مجبور به طی پیچ و خم های اداری و فرصت سوزی نمود. البته فرمانداری نیز در تدوین این برنامه و سند شورا و شهرداری را حمایت خواهد نمود و دستگاههای اداری و اجرایی ذیربط را در این فرایند همراه و همگام خواهد نمود.

توجه به تأسیسات زیربنایی

تجربه حضور سرمایه گذاران در راس دیگر مثلث پیشرفت یعنی تاسیسات زیربنایی از جمله اجرای شبکه فاضلاب شهری با اعتبارات بانک توسعه اسلامی پیش روی ماست. فارغ از حمایت ها یا کج خلقی های برخی مدیران شهری این تجربه جذب سرمایه گذار می تواند الگویی قابل استفاده در تکمیل و توسعه تاسیسات زیربنایی شهرستان در بخش های مختلف اب برق مخابرات گازو... باشد.

معاون عمرانی فرمانداری کاشان با عنوان کردن مطالب بالا می گوید: جذب سرمایه گذاران بخش خصوصی و یا دعوت از صندوق های سرمایه گذاری داخلی و خارجی و پیگیری اخذ تسهیلات از این مراجع و برنامه ریزی برای کاهش موانع حضور این سرمایه گذاران از جمله حمایت و همدلی همه مدیران شهری توصیه می شود.

فخری در خصوص دیگر رأس مثلث پیشرفت شهرستان ادامه می دهد: گردشگری مقوله ای است که جذابیت های خاص خود را دارد. مطمنا اداره میراث فرهنگی کاشان تجربه های زیادی در راستای جذب سرمایه‌گذاری برای تبدیل خانه‌های تاریخی به زیرساخت‌های اقامتی و پذیرایی دارد که تدوین بسته‌های سرمایه‌گذاری برای فرصت های جدید و مورد نیاز توسعه گردشگری کاشان بزرگ از ضروریات است.

این مسئول تصریح می کند: شهرداری کاشان نیز از تجربیات باارزشی در این حوزه برخوردار است. تبدیل خانه‌های تاریخی به مراکز اقامتی و پذیرایی حفاظت و نگهداری از این آثار فرهنگی و همچنین افزایش تخت‌های اقامتی شهرستان کاشان است بخشی از آن است.

وی در تبیین این هدف یادآور می شود: تبدیل گردشگری عبوری به اقامتی و تاثیرگذاری بر اقتصاد شهر موضوع با اهمیتی است که برای تحقق آن اقدامات خوبی انجام گرفته است.بدون تردید نتیجه نهایی این برنامه جذب و سرمایه‌گذاری بیشتر در حوزهگردشگری ونیز معرفی فرهنگ منطقه است. اینجا نیز شناسایی و مهیا نمودن فرصت های سرما یه گذاری با لحاظ راهبرد توسعه اتی شهر ضرورت دارد و لازم است سرلوحه شهرداری و اداره میراث فرهنگی و گردشگری قرار گیرد.

امنیت، منفعت و تکریم

معاون عمرانی فرماندار می گوید: بدون تردید لازمه جذب سرمایه گذار، ایجاد «امنیت» سرمایه گذاری، اطمینان به برگشت سرمایه – منفعت و تکریم سرمایه گذاراست.

فخری تاکید می کند: «امنیت، منفعت و تکریم» لازمه سرمایه گذاری است که به عهده مسئولان و مدیران شهری است تا نهادهای ذیربط حصول موضوع را تسهیل نمایند نه آنکه خوان پشت خوان ایجاد کنند که سرمایه گذار یا پشیمان شود یا به دیاری دیگر مهاجرت کند. البته ظرفیت های قانونی نیز در برنامه پنجم توسعه و قوانین بودجه سنواتی پیش بینی شده است، بایستی پیگیری نموده و مکانیزم جذب را تسهیل و تسریع نمود.

صاحب نظران اقتصاد شهری معتقدند بیش از نیمی از رشد اقتصادی شهرها در کشورهای توسعه یافته ناشی از رشد سرمایه گذاری بخش خصوصی است. فعال شدن سرمایه گذاران یکی از مهم ترین پیش نیازهای رشد اقتصادی و مولفه های تاثیرگذار در این راستاست.


نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر