کد خبر: 679801
تاریخ انتشار: ۲۸ مهر ۱۳۹۳ - ۱۳:۵۶
گزارش نشست دبیر جشنواره تئاتر كودك با گروه‌های نمايشي
دبیر جشنواره بین‌المللی تئاتر کودک و نوجوان در نشست صمیمانه با گروه‌های شرکت کننده در بیست و یکمین جشنواره بین المللی تئاتر کودک و نوجوان همدان، از سه اتفاق بزرگ در جشنواره امسال یاد کرد.
دبیر جشنواره بین‌المللی تئاتر کودک و نوجوان در نشست صمیمانه با گروه‌های شرکت کننده در بیست و یکمین جشنواره بین المللی تئاتر کودک و نوجوان همدان، از سه اتفاق بزرگ در جشنواره امسال یاد کرد؛ سفر اعضای کمسیون فرهنگی مجلس به همدان برای دیدن تئاتر، حضور همه گروه‌ها از ابتدا تا انتهای جشنواره و حضور تئاتر دانش‌آموزی در جشنواره بین‌المللی..

به گزارش «جوان»، نشست صمیمانه دبیر جشنواره با گروه‌های شرکت‌کننده در بیست و یکمین جشنواره بین‌المللی تئاتر کودک و نوجوان همدان امروز ساعت 14 تا 16 در سالن کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان برگزار شد.

پیام دهکردی در ابتدای این نشست از حضور اعضای کمسیون فرهنگی مجلس در همدان به عنوان یک اتفاق بزرگ یاد کرد و گفت: دیروز اعضای کمسیون فرهنگی مجلس به دعوت من برای دیدن تئاتر و نه هیچ کار دیگری، به همدان آمدند. این افتخار نه برای من، که برای تئاتر مملکت است. این پیش قراولی مهم متعلق به تئاتر کودک و نوجوان است.

دبیر جشنواره تئاتر کودک و نوجوان، ادامه داد: اتفاق بزرگ دیگری که امسال افتاد این است که همه گروه‌هاي نمايشي  از ابتدا تا انتهای جشنواره حضور دارند.

وي با اشاره به تاكيد نمايش دانش آموزي تاكيد كرد: تئاتر دانش آموزی دغدغه همه است. و خوشحالم که امسال برای اولین بار تئاتر دانش آموزی وارد جشنواره بین‌المللی می‌شود.

او با اشاره به مطلب مطرح شده در جلسه با اعضای کمسیون فرهنگی مجلس مطرح کرده، گفت: من درباره مسایل مختلفی از جمله این که تئاتر ما قربانی چه چیزی شده، صحبت کردیم. تئاتر ما قربانی مدیریت‌های سلیقه‌ای شده. مدیرهایی آمدند تئاتر مملکت را مصرف کردند تا تازه بفهمند تئاتر چی هست!

او تاکید کردک در حوزه اقتصاد می‌توان با قرض گرفتن پول مشکلاتی را حل کرد اما در حوزه فرهنگ باید کار تدریجی انجام داد. برای ویرانی فرهنگ 8 تا 10 سال کافی است و برای ساختنش 10، 15 سال وقت لازم است.

بخش دوم این نشست، به پرسش گروه‎‌ها از دبیر جشنواره اختصاص داشت. اهمیت اختصاص امکانات فنی خوب به گروه‌ها، عدم تمایز بین گروه‌های خارجی و داخلی و پرداخت کمک هزینه‌ها سه دغدغه‌ای بودند که در ابتدای این بخش مطرح شدند.

دهکردی در پاسخ به این سه دغدغه، به تاکید همیشگی‌اش بر یکسان نگری اشاره کرد و گفت: همه جا فقط گروه‌های بین‌الملل را می‌بینند. خبرنگارها هم فقط راجع به نمایش‌های بین‌الملل می‌نویسند. گفتند اجراهای بیشتری برای بخش بین‌الملل بگذاریم. ولی این درست نیست. چون تئاتر ما، آن نیست. من هم جشنواره را با یک تئاتر دانش‌آموزی شروع کردم.

در بخش دیگری از این جلسه، نصیر احمد ملازهی، کارگردان نمایش «هورشید» از شهر سرباز، درباره بی‌توجهی به تئاتر دانش‌آموزی در جشنواره‌ها صحبت کرد. رضا فیاضی بعد از صحبت‌های او، گفت: آقای ملازهی فارغ‌التحصیل تئاتر هستند. نمی‌دانم کدام یک از شما تا به حال شهر سرباز را دیده‌اید. شهر بسیار کوچکی است. ایشان به شهرشان برگشتند و در آنجا فعالیت می‌کنند. انتظار من از همه شما این است که به شهر خودتان برگردید و شرایط را برای بچه‌هایی که آرزومند داشتن این شرایط آموزشی هستند فراهم کنید.

داوری جشنواره کیفیت محور بوده است

بلیط‌های جشنواره و کیفیت آثار هم از جمله بحث‌هایی بودند که نمایندگان گروه‌ها مطرح کردند و دهکردی در پاسخ به آنها گفت: فرهنگ یک کودک رهاشده و یتیم در سیاره ایران است. هنوز یاد نگرفته‌ایم برای برنامه‌ریزی و ساماندهی بلیط‌های جشنواره چه فرمولی را رعایت کنیم که به همه بلیط برسد! پیام دهکردی تاکید کرد: داوری آثار کیفیت محور بوده است و این جشنواره از لحاظ داوری از سلامت 100 درصد برخوردار است.


نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر