کد خبر: 798229
تاریخ انتشار: ۲۸ تير ۱۳۹۵ - ۱۳:۴۱
استاندار خوزستان:
استاندار خوزستان گفت: حریم شهر اهواز برای صدور مجوز کارخانه فولاد در شهرک صنعتی شماره پنج در شرق این شهر بازنگری می شود.
غلامرضا شریعتی در ستاد سرمایه گذاری خوزستان که در ساختمان آموزش و پژوهش استانداری برگزار شد، اظهار کرد: مجوز احداث و سرمایه گذاری در شهرک صنعتی شماره پنج در سال 86 و زمان دولت گذشته صادر شد و در این دولت تا زمان صدور مجوزهای قانونی کار را متوقف کردیم.
وی درباره غیرمجاز بودن شهرک صنعتی شماره پنج گفت: این انتقاد باید به دولت قبل مطرح باشد که به این شهرک مجوز داده و محدوده اجرای این شهرک را نیز تعیین کرده زیرا ما اکنون در مقابل عمل انجام شده قرار گرفته ایم و دولت علاوه بر اینکه موظف به حفاظت از محیط زیست است، متعهد به حمایت از سرمایه گذاری و ایجاد اشتغال است.
شریعتی افزود: سازمان حفاظت محیط زیست دولت گذشته با احداث این شهرک موافقت کرده اما 20 روز بعد موافقت خود را پس گرفته است، این در حالیست که برای سرمایه گذار ایجاد حق کرده است.
بر همین اساس حریم شهر اهواز را بازنگری خواهیم کرد و آن قسمت از شهرک صنعتی که در حریم شهر قرار دارد، از آن خارج می شود تا روال قانونی صدور مجوز طی شود.
به گفته وی، پیشنهاد تغییر در حریم شهر اهواز به شورای عالی شهرسازی داده می شود.
وی اضافه کرد: برای جلوگیری از آلودگی کارخانه فولاد که در شهرک صنعتی پنج ساخته شده نیز فقط به قسمت نورد که در رده پایینی قرار دارد و جزو صنایع سبز است مجوز می دهیم و به واحد ذوب که دارای آلودگی بالاست مجوز داده نمی شود.
شریعتی تاکید کرد: اولویت نخست سیاست گزاری خوزستان برای سرمایه گذاری، حفظ و ارتقای شرایط زیست محیطی و اولویت بعدی حمایت قاطع از تولید و اشتغال است.
استاندار خوزستان همچنین از مدیران دستگاه های اجرایی خواست که برای جلب سرمایه در مناطق محروم با سرمایه گذاران همکاری و فرآیندها را تسهیل کنند.
وی گفت: از سرمایه گذاران و کارآفرینان در خوزستان حمایت می کنیم اما فضا را برای کسانی که قصد سوء استفاده داشته باشند و برای زمین خواران ناامن خواهیم کرد.
رئیس سازمان مدیریت و برنامه ریزی خوزستان نیز در این جلسه گفت: اداره کل حفاظت محیط زیست خوزستان به شهرک صنعتی شماره پنج مجوز نداده و بر اساس اعلام این اداره کل، فرآیند اخذ مجوز محیط زیست به درستی طی نشده است.
امید حاجتی افزود: این طرح اشتباه به ما به ارث رسیده به همین دلیل تلاش برای این است که بهره برداری از کارخانه فولاد این شهرک با مشکل روبه رو نشود.
وی تاکید کرد: اداره شهرک های صنعتی خوزستان قرار بود پیشنهاد خود را برای حل مشکلات شهرک شماره پنج به کارگروه آمایش خوزستان ارائه کند و تغییراتی در حریم شهر داده شود تا نظر سازمان محیط زیست نیز تامین شود.
 شهرک صنعتی بدون زیرساخت
اخلاق محمدیان مدیرعامل شرکت شهرک های صنعتی خوزستان نیز در این نشست با بیان اینکه شهرک صنعتی شماره پنج اهواز می تواند مشکلات زیادی را حل کند افزود: این شهرک صنعتی راه دسترسی، آب، برق و گاز ندارد.
وی اضافه کرد: این شهرک صنعتی مانند یک جزیره است که راه دسترسی ندارد و اطراف آن را آزاد راه خلیج فارس، پادگان و اراضی فرودگاه جدید اهواز در برگرفته است.
محمدیان اظهار کرد: سازمان حفاظت محیط زیست با صدور مجوزهای ارزیابی زیست محیطی این شهرک مخالفت کرده، این در حالیست که در دولت گذشته ساخت شهرک تایید شده بود.
وی خواستار واگذاری 200 هکتار از اراضی فرودگاه جدید اهواز به این شهرک صنعتی شد که این پیشنهاد با مخالفت استاندار منتفی شد زیرا شریعتی معتقد بود افق نیاز اهواز فرودگاه مدرن و پیشرفته است و جداسازی یک بخش از آن کار درستی نیست.
در این جلسه مقرر شد خط اصلی گاز شهرک صنعتی شماره پنج تا پایان مرداد اجرا شود همچنین آبرسانی به این شهرک تا یک ماه آینده به اتمام برسد.
مجوز صادر نمی شود
مدیرکل حفاظت محیط زیست خوزستان نیز در این نشست، جانمایی شهرک صنعتی شماره پنج اهواز را نامناسب دانست و گفت: ساخت این شهرک صنعتی یک هزار هکتاری در کنار کلانشهر اهواز اشتباه بوده و راه اندازی صنایع در کنار تاسیسات نفتی آلاینده و فرودگاه جدید اهواز قرار می گیرد که اثر تجمعی آلایندگی روی اهواز خواهد داشت.
احمدرضا لاهیجان زاده افزود: 300 هکتار از این شهرک صنعتی که محل ساخت کارخانه فولاد است، در حریم شهر اهواز قرار دارد، این در حالیست که قانون ممنوعیت احداث کارخانه های آلاینده ای همچون فولاد در حریم شهرها بیش از 20 سال پیش به تصویب رسیده است.
لاهیجان زاده با اشاره به مخالفت شدید سازمان حفاظت محیط زیست با صدور مجوزهای زیست محیطی این شهرک صنعتی اضافه کرد: حتی در صورت تصویب مجوزهای شهرک صنعتی، مشکل مجوزهای کارخانه فولاد حل نمی شود.
وی گفت: در زمانی که پیشرفت کارخانه فولاد 20 درصد بوده به آنها تذکر داده و اعلام شد که این کارخانه غیرقانونی است.
لاهیجان زاده توضیح داد: در یک مقطع و همزمان با تغییرات دولت، حدود 60 مجوز توسط سازمان محیط زیست صادر شد که به دلیل تخلف سازمان بازرسی همه آنها را باطل کرد که مجوز شهرک صنعتی شماره پنج نیز از آن جمله بود.
شهردار اهواز نیز در این جلسه گفت: نمی توان حریم یک کلانشهر را به خاطر یک شهرک صنعتی تغییر داد.
سیدخلف موسوی افزود: حریم برای حفظ محیط زیست شهر کنترل می شود و تغییر حریم و خارج کرده یک صنعت آلاینده فقط پاک کردن صورت مساله است و آلودگی آن صنایع به قوت خود باقیست.
شهرک صنعتی شماره پنج اهواز با وسعت 524 هکتار در کیلومتر هشت محور اهواز - بندر ماهشهر قرار دارد که نیمی از وسعت آن در حریم شهر اهواز است. محیط زیست خوزستان پیش از این نیز با این شهرک مخالفت کرده و مجوز فعالیت به کارخانه فولاد این شهرک صنعتی نداده بود. ساخت این کارخانه فولاد در سال 1390 با حضور یک سرمایه گذار از استان فارس انجام شده است.
اهواز آلوده ترین کلانشهر کشور است و در چند سال گذشته دو بار به عنوان آلوده ترین شهر جهان از سوی سازمان جهانی بهداشت معرفی شده است. بر اساس طرح جامع آلودگی هوای این شهر 70 درصد آلودگی آن مربوط به صنایع است.
در سال 85 نیز کارخانه فولاد شادگان با تغییر کاربری غیرقانونی بیش از 200 هکتار از اراضی این تالاب کلنگ زنی شد که اکنون در آستانه بهره برداری است.

نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر