کد خبر: 801465
تاریخ انتشار: ۱۲ مرداد ۱۳۹۵ - ۱۰:۲۳
لزوم اختصاص اعتبارات ملی برای گره گشایی از مشکلات ترافیک در استان البرز
علیرغم اینکه شهرداری کلانشهر کرج درحوزه ترافیک ومعضل‌هایی که درشهروجود دارد،کارهای بسیار خوبی انجام داده است تاحدودی ازبارترافیکی شهرکاسته شده است ، اما معضل ترافیک در بزرگراه کرج – قزوین و به خصوص در اطراف پل فردیس و پل کلاک علیرغم تعریض آن طی ماه های گذشته همچنان و به قوت خود باقی است.

مسئولان دستگاه‌ها ومدیران شهری استان البرز برای مدیریت برترافیک مبادی ورودی و خروجی شهر کرج که محل تردد خودروهای چندین استان کشور و همچنین مسافران و گردشگران عازم شمال کشور می باشد، اقدامات زیادی انجام داده اند امابه نظر می رسد منابع و امکانات شهری برای حل این مشکل کافی نیست و برای باز کردن گره ترافیک همیشگی این محدوده نیازبه پیگیری وتامین اعتبارات درسطح ملی دارد و باید از سوی معاونت ساخت وتوسعه آزاد راه‌ها، اقداماتی اساسی و زیربنایی صورت گیرد.

تعریض پل فردیس به سمت جاده ملارد توسط شهرداری کرج اقدامی پسندیده بود اما متاسفانه در سایر لاین های این پل از جمله لاین برگشت آن ترافیک همچنان به خود ی خود باقی است و در این بین خودروهای مسافرکش که بر روی مبادی اصلی این پل برای جابجایی مسافر توقف می کنند نیز خود بر حجم ترافیک آن افزوده است که یکی از دلایل آن عدم ظرفیت پایانه تاکسی و اتوبوس ایستگاه متروی فردیس است که دیگر گنجایش حجم مسافرانی که از قطار شهری پیاده می شوند را ندارد و به همین دلیل و به مرور زمان در اطراف این ایستگاه که پل فردیس هم شامل آن می شود تبدیل به ایستگاه مسافرکش های شخصی شده است.

از سوی دیگر بر همه این مشکلات باید اضافه شدن حجم تردد خودرو ها بیش از گنجایش بزرگراه کرج – قزوین و پل فردیس در روزهای آخر هفته و تعطیلی را نیز اشاره کرد که متاسفانه طعم شیرین مسافرت راهم به کام گردشگران و هم براي ساكنان اطراف این محدوده های ترافیکی تلخ کرده است.

تا همین چند سال پیش بانزدیک شدن به اواسط فصل تابستان وبیشترشدن میزان مسافرت ها به سمت شمال کشور،ترافیک در محدوه هایی مانند پل فردیس، کلاک، خط چهارم حصار، میدان اصلی کرج و عظیمیه و تمامی خیابانهای منتهی به جاده چالوس مشکلات فراوانی رابرای شهروندان وکسبه ساکن ومستقردراین محدوده ایجاد می کرد که متاسفانه در چند سال اخیر و به دلیل مسافرت در تمامی فصول سال، معضل ترافیک برای شهروندان کرجی نیز همیشگی و دایمی شده است.

رشد روزافزون جمعیت مسافران عازم شمال و به همان نسبت عدم توسعه واجرای پروژه های زیرساختی گذشته،امروزترافیک را در محدوده مرکزی شهر کرج تبدیل به یک بحران کرده است .واگرازاستانهای همجوارقصد ورود به شهرکرج راداشته باشید به محض نزدیک شدن به حوزه استحفاظی شهربا ترافیک سنگین مواجه خواهید شد.

ازسمت قزوین وساوجبلاغ،هم دراتوبان وهم درجاده قدیم درنزدیکی پل حصارک ترافیک شروع می شود،ازسمت اشتهارد وبوئین زهرا درمحمدشهر،ازسمت تهران با نزدیک شدن به پل کلاک وفردیس هم دراتوبان وهم درجاده قدیم ومخصوص ترافیک وجود دارد وتمامی مبادی ورودی شهرکرج ازاین سمت مانند مرکزشهرکرج،مهرویلاودرختی تقریبا در این ایام بن بست محسوب می شود.

در فرهنگ حمل و نقل و ترافیک ، آزاد راه تعریف خاص خود را دارد یعنی راهی است که کلیه انشعابات آن باید به صورت غیرهمسطح باشد .

در حال حاضر محورتهران – کرج – قزوین درمحدوده استان البرزتنها 9 خروجی مانند خروجی کلاک،فردیس تقاطع مربوط به امامزاده طاهررا دارد.

اجرای پروژه های ملی مربوط به راهها به 2 صورت انجام می شود که بخشی از آن ازطریق اعتبارات ملی و بخش دیگری ازطریق بودجه های مصوب استانی که در این میان شوراها و شهرداری ها نیز بار زیادی از این مشکلات را بر دوش می کشند که تعریض پل فردیس توسط شورای شهر و شهرداری کرج یکی از این موارد است و در نهایت مرجع اصلی و جواب دهنده به مشکلاتی که در این گزارش به آن اشاره شد معاونت ساخت وتوسعه آزاد راههای شرکت ساخت وتوسعه زیربناهای حمل ونقل کشوراست.

به نظر می رسد به منظور برون رفت از بحران ترافیک در استان البرز، درحال حاضرباید یک تیم مشاوره مطالعه وبررسی نمایند تا با ارائه راهکارهای اساسی معضل ترافیک این محدوده حل شود و نباید تنها به اجرای پروژه های کلان مانند پروژه همت بسنده کنند چرا که تجربه نشان داده است که اجرای چنین پروژه هایی بدون در نظر گرفتن توسعه و اصلاح مبادی ورودی و خروجی محلی و شهری در نهایت ترافیک را از یک نقطه به نقطه دیگر منتقل خواهد نمود.

پروژه بزرگراه همت ازجمله پروژه‌هايي است که قراراست بارترافيک مسيرتهران – کرج راکاهش دهد اما تا زمان بهره برداری از این پروژه نه تنها شهروندان کرجی باید مشکلات زیادی را تحمل کنند، بلکه در نهایت و با تکمیل پروژه همت نیز بعید به نظر می رسد که معضل ترافیک در محدوده پل فردیس و کلاک حل شود و مطمئنا سر جای خود باقی خواهند ماند.

با توجه به افزایش مسافرت ایرانی ها به شمال کشورکه نتیجه افزایش حجم تولید خودرو و عدم توسعه سایر تفریحات سالم مانند سینما، تئاتر، کنسرت های موسیقی و ... است ، معابرشهرهایی که در مسیر تردد خوردوهای گردشگران قرار دارد ازترافیک بالایی برخوردارشده اند و در این ميان سهم ساکنان مناطق و محلات فقير نشيني مانند کلاک و حصار در روزهای منتهی به تعطیلی تحمل مشکلاتی و محدودیتهایی مانند یک طرفه شدن محل زندگی و ترافیک شدید و آلودگی هوا و تماشای خودروهای مدل بالا و رنگ و وارنگ توسط مردم فقیر این منطقه شده است.

نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار