کد خبر: 801816
تاریخ انتشار: ۱۳ مرداد ۱۳۹۵ - ۱۲:۰۴
معمای مجهول فوت بیماران دیالیزی در بیمارستان سینای خوزستان
فوت پیاپی بیماران در بیمارستان سینای خوزستان به معمای مجهولی تبدیل شده که تا کنون جز حدس و گمان پاسخ صریحی به آن داده نشده است.
معصومه صالحی


به گزارش خبرنگار جوان از اهواز، شنبه نهم مرداد ماه امسال بود که خبر فوت تعدادی از بیماران دیالیزی در بیمارستان سینا بر خروجی خبرگزاری ها و پایگاه های خبری استان خوزستان نقش بست. خبری که بلافاصله موجی از اعتراضات و واکنش ها نسبت به بیمارستان قدیمی و فرسوده سینا اهواز را در پی داشت و این درحالی است که در این اخبار تناقض در تعداد بیماران فوتی از سه تا پنج بیمار به چشم می خورد به طوری که وبدا سایت رسمی وزارت بهداشت در ابتدا با تکذیب خبر فوت 4 بیمار دیالیزی، اعلام کرده بود که تنها  3 بیمار فوت کرده‌ اند اما در خبرهای بعدی مسئولان وزارت بهداشت آمار دقیق را 4 بیمار اعلام کردند.

آنچه در تمام این گزارشات مشترک بود عدم ارائه دلیل مناسب برای فوت بیماران از سوی مسئولان و ارائه حدس و گمان هایی در این راستا بوده است . مهمترین دلیلی که برای فوت این بیماران مطرح شد، مشکل دستگاه های دیالیز عنوان شده بود که  ایرج نظری معاون درمان دانشگاه علوم پزشکی اهواز در گفتگو با خبرنگار جوان در اهواز این موضوع را به شدت رد کرد.

وی با بیان اینکه فرایند دیالیز در دستگاه دیالیز از طریق انتقال خون انجام می شود، تصریح کرد: براین اساس‌ اگر مشکل از دستگاه دیالیز بود، علایم خونی در بیماران مشاهده می شد، در حالی که در هیچ کدام از بیماران این علایم مشاهده نشده است.

عفونت روده ای عامل اصلی

نظری علت اصلی فوت بیماران را عفونت گوارشی اعلام کرد و افزود: عامل انتقال این عفونت از طریق سیستم گوارشی وارد بدن بیماران شده و با توجه به وضعیت جسمی و ایمنی بیماران این عوامل منجر به فوت شده اند.

وی با تاکید براینکه هنوز منبع انتشار این عفونت مشخص نشده اذعان داشت: موضوع مرگ بیماران دیالیزی بیمارستان سینای اهواز در سطح وزارت بهداشت مورد توجه جدی قرار گرفته و نمایندگانی به منظور بررسی ‌های اولیه به این بیمارستان اعزام شده اند.

معاون درمان دانشگاه علوم پزشکی اهواز تاکید کرد: در حال حاضر به دنبال یافتن منبع انتشار بیماری و مرگ بیماران دیالیزی هستیم و احتمال می دهیم این منبع همچنان فعال باشد.

وی تصریح کرد: بیماران دیالیزی دارای مشکل هشت نفر بودند که چهار نفر آنها فوت و چهار نفر دیگر در حال حاضر با بهبود وضعیت در بخش های ICU و داخلی بیمارستان سینا بستری هستند.

اعلام نتیجه نهایی تا یک هفته دیگر

همچنین دکتر شکرالله سلمان ‌زاده معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی اهواز در این خصوص بیان کرد: به منظور مشخص شدن منشا عفونت بررسی ‌هایی بر مواد غذایی درون آشپزخانه بیمارستان، آب و محیط بیمارستان انجام شده که طی هفته آینده نتایج این بررسی ها و نمونه گیری ها مشخص می‌ شود همچنین محل زندگی افراد نیز به طور کامل و با تمام جزئیات و زوایا مورد بررسی قرار خواهد گرفت .

سلمان زاده نیز خاطر نشان کرد: انتقال عامل مرگ بیماران دیالیزی از راه دهان به بدن بیماران محرزشده و با توجه به بررسی های انجام شده مشخص شد که این اتفاق سندروم گوارشی بوده و از طریق خوردن رخ داده است و اگر دستگاه‌ های دیالیز دچار مشکل بودند، اجازه نمی‌ دادیم به فعالیت خود ادامه دهند.

این در حالی است که جمعی از مردم منطقه کوت عبدالله و خانواده های متوفیان با در دست داشتن پلاکارد و بنر هایی در مقابل بیمارستان سینا تجمع و به مرگ بیماران دیالیزی و وضعیت نامناسب بیمارستان سینا اعتراض کرده و خواستار استعفای رئیس بیمارستان سینا و رئیس دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز شدند.

بیمارستانی فرسوده و پر از کمبود

از سویی بیمارستان سینا اولین بار نیست که سوژه خبرنگاران و سایت های خبری می شود، این بیمارستان واقع در منطقه محروم کوت عبدالله که اخیرا به شهرستان کارون تبدیل شده قرار دارد که از لحاظ امکانات و تجهیزات بیمارستانی در وضعیت خوبی قرار ندارد و فرسودگی بیمارستان، عدم وجود پرسنل کافی، عدم توجه و رسیدگی مناسب به بیماران و .. از جمله مواردی هستند که پیش از این از سوی بیماران، خانواده های بیماران و مردم منطقه مطرح شده اند.

مرگ چهار تن از بیماران دیالیزی در بیمارستان سینا بهانه ای شد تا وضعیت این بیمارستان بیش از پیش مورد رصد و اعتراض قرار گیرد.

علی عبدالخانی از فعالان اجتماعی استان خوزستان که از بیمارستان سینا اهواز به نام جاده ای به سوی مرگ نام می برد در این باره می گوید: مدتهاست که فعالان و دلسوزان شهرستان کارون از وضعیت درمانی و بهداشتی بیمارستان سینای شهرشان به ستوه آمده اند.

وی با بیان اینکه تا کنون هیچ مسئول استانی و یا کشوری پاسخی به درخواست های مردم در این راستا نداده است، می افزاید:  دلایل حادثه مشکوک مرگ چندتن از بیماران دیالیزی در این بیمارستان باید به صورت صریح و شفاف به افکار عمومی پاسخ داده شود.

همچنین  جاسم خضیراوی ، امام جمعه شهرستان کارون نیز با انتقاد نسبت به وضعیت بیمارستان سینا می گوید: مدتهاست نارضایتی از این بیمارستان وجود دارد و متاسفانه دلیل این نارضایتی ها نواقصی می باشد که انکار ناپذیر هستند.

وی با بیان اینکه بیمارستان سینا تنها بیمارستان منطقه کوت عبدالله و شهرستان کارون است، می افزاید: بارها از وضعیت برخوردها، بی ‌تفاوتی‌ ها، کمبود امکانات و وضعیت نامناسب بیمارستان شکایت هایی از سوی شهروندان مطرح شده است اما باوجود تذکر هایی که به مسئولان بیمارستان و مسئولان استانی داده شده، همچنان شاهد وضعیت نامناسب این بیمارستان هستیم.

درخواست اعتبارات برای بیمارستان

از سویی نظری معاون درمان دانشگاه علوم پزشکی اهواز درپاسخ به ا ین اعتراضات، اظهار داشت: در بیمارستان سینا به همان میزان پولی که آمده، هزینه شد و  برای دیگر بخش‌ ها در حال مطالبه اعتبارات هستیم.

بیمارستان سینا در شهرستان تازه تاسیس کارون ابتدای جاده اهواز- آبادان در منطقه  محروم کوت عبدالله قرار دارد که از سال 1347 راه اندازی شده است.


نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر