کد خبر: 805077
تاریخ انتشار: ۲۶ مرداد ۱۳۹۵ - ۱۴:۵۷
دورهمی با طعم تکنولوژی
جوان از فاصله بین دورهمی‌ها و خاطرات گذشته تا طعم تلخ تکنولوژی در فضاهای مجازی گزارش می‌دهد.

به گزارش جوان انلاين از قزوین، وقتی گذشته را مرور می‌کنیم یاد دورهمی‌های زیادی می‌افتیم که با حضور بزرگترهای فامیل انجام می‌شد و لحظات قشنگی را برای هر فردی به ارمغان می‌آورد.

گرچه این دورهمی‌ها برای ما که کوچک بودیم بهره زیادی نداشت اما شیطنت، حس مهربونی، شنیدن خاطرات و دیدن آلبوم‌های یادگاری خالی از لطف نبود.

اما امروزه با پیشرفت علم در حوزه ارتباطات، نسل جدیدی از دورهمی‌ها با طعم تکنولوژی مهمان بسیاری از خانواده‌ها شده و این مهمان ناخوانده با ورود خود به محیط امن خانواده اثرات بسیار عمیقی بر روابط افراد گذاشته است.

این تکنولوژی علاوه بر کمرنگ کردن رسم و آیین گذشتگان موجب تغییر باورها و سبک زندگی ایرانی شده و با دور کردن اعضای خانواده از هم موجب تفرقه و تنش‌های زیادی بین آن‌ها شده است که نمونه بارز این دورهمی‌ها را می‌توان در برخی از فضاهای مجازی مشاهده کرد.

فضاهای مجازی‌ که علاوه برداشتن محسنات از جمله فرصت‌های آموزشی، اقتصادی و اجتماعی به دلیل نداشتن فرهنگ استفاده، متأسفانه به یکی از معضلات جامعه ایرانی تبدیل شده و موجب شکل‌گیری مشکلاتی چون اعتیاد اینترنتی، دوست‌یابی، جرایم سایبری و رواج بی‌بند و باری شده است.

این گزارش بیان مختصری از تمهیدات مسؤولان استانی در خصوص مواجهه با این معضل اجتماعی است که از نظر می‌گذرد.

* بخش عمده‌ای از جرایم قزوین مربوط به شبکه‌های اجتماعی مبتنی بر موبایل است

رئیس پلیس فتا استان قزوین در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در قزوین به تأثیر و نفوذ تکنولوژی جدید در زندگی و آسیب‌های ناشی از آن اشاره و اظهار کرد: فضای مجازی نسل جدیدی از ارتباطات بوده که با در اختیار قرار دادن امکانات ارتباطی سریع، ارزان و جذاب نقش غیرقابل انکار و تأثیرگذاری در بین جوانان داشته و توانسته است به خوبی در زندگی مردم جا باز کند.

فخرالدین توکلی افزود: مد و مدگرایی خوب است اما نه به هر قیمتی، امروزه متأسفانه شبکه‌های اجتماعی فضای ذهنی جوانان را اشغال کرده و آن‌ها را از پرداختن به فعالیت‌های مهم زندگی باز می‌دارد که این مسأله خود بزرگ‌ترین تهدید برای روابط خانوادگی و اجتماعات واقعی به حساب می‌آید.

وی تصریح کرد: هم‌اکنون در شبکه تلگرام 45 میلیون کاربر ایرانی با اهداف و انگیزه‌های مختلف حضور دارند این در حالی است که اغلب آنان حضورشان ضرورت کاری نداشته و صرفاً فعالیت در این شبکه‌ها را نوعی تجدد و به‌روز بودن خود می‌دانند.

رئیس پلیس فتا استان قزوین رعایت دقت و احتیاط در شبکه‌های اجتماعی را مهم‌ترین نکته‌ دانست و بیان کرد: یکی دیگر از تهدیدات شبکه‌های مجازی ایجاد فضای نا‌مناسب اخلاقی و ورود بی‌اجازه به حریم خصوصی اشخاص است.

توکلی یادآور شد: افراد در شبکه‌های مجازی با ایجاد علاقمندی و گرایش‌های نامعقول موجب تضعیف اعتقادات و گسترش انحرافات اخلاقی در سطح جامعه می‌شوند.

این مقام انتظامی عنوان کرد: در حال حاضر بخش عمده‌ای از جرایم استان قزوین مربوط به مزاحمت‌های اینترنتی و شبکه‌های اجتماعی مبتنی بر موبایل بوده که از سوی افراد سودجو انجام می‌شود و با سرقت اطلاعات شخصی و حساب‌های بانکی به طرق مختلف امنیت اجتماعی را مورد تهدید قرار می‌دهند.

رئیس پلیس فتا استان قزوین به موضوع آگاه‌سازی کاربران اشاره و در تشریح این موضوع گفت: افراد بعد از کمی بررسی و تأمل خواهند دید که اینترنت و فضای مجازی با دارا بودن یک سری مزایا، ضررهای به مراتب بیشتری نیز در بر دارد چراکه به خاطر جذابیت‌های انکارناپذیر روابط بین افراد خانواده را کاهش می‌دهد.

توکلی اضافه کرد: فرد به جای اینکه حرف‌ها و درد و دل‌های خود را به اعضای خانواده منتقل کند در فضاهای مجازی به افرادی می‌گوید که آن‌ها را نمی‌شناسد و فردا روزی ممکن است مورد بزه قرار گیرد.

وی با اشاره به اقدامات پلیس فتا در برخورد با رواج ناهنجاری در جامعه عنوان کرد: پلیس فتا همانند سایر پلیس‌های تخصصی در این زمینه به جد فعال است و چنانچه حرکتی در راستای تغییر ارزش‌های ملی و ‌مذهبی صورت گیرد موضوع را با جدیت پیگیری شده و با شناسایی و تحویل فرد مجرم به مقامات قضایی طبق قانون با او برخورد و اقدامات لازم صورت می‌گیرد.

رئیس پلیس فتا استان قزوین ادامه داد: پلیس در کنار برخورد قاطعانه خود اقدامات بسیار خوبی در قالب برگزاری کلاس‌های آموزشی در مدارس و مساجد، برپایی نمایشگاه‌ها، تهیه بروشور و انتشار موضوعات هشداردهنده از طریق رسانه‌های جمعی، صدا و سیما، رادیو، نشریات و سایت‌ها انجام می‌دهد تا افراد را از وقوع و نوع جرائمی که در جامعه رخ می‌دهد آگاه ساخته و اطلاع‌رسانی کند.

توکلی از تأثیرات سه نهاد صدا و سیما، وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و همچنین آموزش و پرورش بر ساحت فرهنگ اشاره و اذعان کرد: صدا و سیما با تولیدات فاخر خود، آموزش و پرورش با پرورش فکر، اندیشه و رفتار درست یک نوجوان در مدرسه و همچنین وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی با فرهنگ‌سازی درست و مناسب با شأن مردم می‌توانند نقش مؤثرتری در جامعه داشته باشند.

* اخبار منتشر شده در فضاهای مجازی به دلیل عدم منبع و اصالت خبری قابل اعتماد نیست

رئیس سازمان بسیج رسانه استان قزوین در گفت‌وگو با خبرنگار فارس از ضریب نفوذ شبکه‌های مجازی در بین جوامع ایرانی خبر داد و اظهار کرد: ارتباط فرد با دیگران در محیط‌های مختلف یکی از نیازهای طبیعی انسان‌ها بوده که امروزه به سبب حضور شبکه‌های هوشمند در حال افزایش است.

محمد سرباز به آسیب‌های فضای مجازی در چند بخش مختلف اشاره و اذعان کرد: امروزه بخش عظیمی از این آسیب‌ها در حوزه خبر و در خصوص انتشار اخبار کذب دیده می‌شود، اخباری که به دلیل عدم منبع و اصالت خبری قابل اعتماد نبوده و علاوه بر تبعات اجتماعی به لحاظ سیاسی نیز می‌تواند عاملی برای تضعیف دولت‌ها و حاکمیت‌ها نیز قرار گیرد.

وی ارتباطات متنی و نوشتاری را اساس شبکه‌های اجتماعی خواند و گفت: برخی از کاربران به دلیل فعالیت در فضاهای مجازی امکان برقراری ارتباط چهره به چهره را از دست داده و ارتباطات خود را تنها در قالب نوشتار، عکس و فیلم ایجاد می‌کنند که این روش موجب متن‌گرایی بیشتر بین مردم شده است.

رئیس سازمان بسیج رسانه استان قزوین ادامه داد: کاهش میزان احساسات، کمرنگ‌تر شدن ارتباطات واقعی و برقراری رابطه‌ای ناسالم از دیگر تهدیدات شبکه‌های اجتماعی است.

سرباز با بیان اینکه بسیاری از اسامی و عکس‌های موجود در شبکه‌های مجازی جعلی و سرقتی است، گفت: در این نوع فضاها افراد در خصوص جنسیت خود صادق نبوده و هویت اغلب آنان جعلی است و با ایجاد یک چهره‌ای متفاوت از من خویش از اعتماد کاربران سوءاستفاده و آنان را در معرض انواع تهدیدات قرار می‌دهند.

این مسؤول یکی از راهکارهای مواجهه با این فضاها را افزایش سواد رسانه‌ای و آموختن مهارت‌های مورد نیاز به کاربران دانست و عنوان کرد: با ایجاد یک فضای مهندسی فرهنگی از طریق تمام نهادهای رسمی و همگرا می‌توانیم آموزش‌های لازم را به شهروندان منتقل و در آینده شاهد تحولی عظیم در برخورد با استفاده از این رسانه‌ها باشیم.

رئیس سازمان بسیج رسانه استان قزوین افزود: امروزه دشمنان انقلاب اسلامی می‌خواهند از طریق نفوذ در فرهنگ مردم و تغییر ارزش‌های اخلاقی ذهن جوانان و عموم مردم را منحرف و با مخدوش کردن چهره نظام و ایجاد انقلاب‌های رنگین آن‌ها را تحریک و از این طریق به اهداف شوم خود که براندازی نظام اسلامی است، دست یابند.

سرباز خاطرنشان کرد: بر ما وظیفه است که با نصب‌العین قرار دادن منویات رهبری مبنی بر انتشار هدایت از همان راهی که ضلالت و گمراهی منتشر می‌شود، کشور را در مقابل هجمه‌های دشمن محافظت کنیم.

* یکی از اصلی‌ترین دلایل گرایش دانش‌آموزان به شبکه‌های اجتماعی جذب دوستان جدید است

مدیرکل آموزش و پرورش استان قزوین نیز در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در قزوین اظهار کرد: یکی از اصلی‌ترین دلایل گرایش دانش‌آموزان به شبکه‌های اجتماعی جذب دوستان جدید و به اشتراک‌گذاری مطالب است.

سالار قاسمی اظهار کرد: شبکه‌‌های اجتماعی امروزه در بین دانش‌آموزان از جایگاه ویژه‌ای برخوردار است به طوری که آنان بعد از گروه مدرسه و همسالان بیشترین فعالیت خود را در آنجا سپری کرده و با بیان عقاید و نظرات به تقابل اطلاعات و دانش‌های فردی می‌پردازند.

وی با بیان اینکه اثر‌پذیرترین قشر جامعه دانش‌آموزان هستند، ادامه داد: استفاده از این‌گونه فضاها به دلیل نشر ناهنجاری‌ها و رفتارهای ضداجتماعی برای حفظ سلامت فکر و اخلاقی دانش‌آموزان مناسب نیست.

مدیرکل آموزش و پرورش استان قزوین اضافه کرد: در حال حاضر 18.26 درصد جمعیت این استان را دانش‌آموزان تشکیل می‌دهند که این تعداد بالغ بر 219 هزار و 371 دانش‌آموز است.

قاسمی به دستورالعمل وزارت آموزش و پرورش مبنی بر ممنوعیت داشتن تلفن همراه از سوی دانش‌آموزان در مدرسه اشاره کرد و افزود: هرگونه فعالیتی خارج از مبحث درس و آموزش در مدرسه به دلیل آثار سوء و کاهش فرآیند توجه و یادگیری دانش‌آموز ممنوع بوده و انتشار آن جلوگیری می‌شود.

این مسؤول آگاه کردن والدین از اثرات مخرب شبکه مجازی را مهم‌ترین اقدام پیشگیرانه عنوان کرد و گفت: اگر در خانواده‌ای والدین به طرز کاملاً صحیح نوجوان خود را از مضرات و اثرات نا‌خوشایند این فضاها آگاه کرده و فعالیت‌های آن‌ها را به طرز مطلوبی کنترل کنند درصد بالایی از نگرانی‌های جامعه در خصوص این قشر کاهش می‌‌یابد.

مدیرکل آموزش و پرورش استان قزوین در پاسخ به این پرسش که راهکار و برنامه‌هایی که آموزش پرورش می‌تواند برای حفظ سرمایه‌های ملی در مقابل هجمه دشمن داشته باشد، یادآور شد: این اداره‌کل نیز به عنوان یکی از دستگاه‌های فرهنگی تأثیر‌گذار اقدامات متنوعی در خصوص جذب دانش‌آموزان و مقابله با جنگ نرم دشمنان آغاز کرده است.

قاسمی اضافه کرد: برگزاری مسابقات فرهنگی، هنری و قرآنی‌، برگزاری المپیادهای مختلف‌، اردوهای فرهنگی، تربیتی و آموزشی از جمله اردوهای راهیان نور بوده که از مهم‌ترین اقدامات اداره‌کل آموزش و پرورش استان قزوین است.

وی در پایان حفظ فرهنگ ملی و اصیل ایرانی را در گرو ارتباطات صحیح انسانی عنوان کرد و خطاب به دانش‌آموزان گفت: دشمن در کمین شما آینده‌سازان است، بستر را برای نفوذ آن‌ها آماده نکنید.

* هوشیار باشیم...

بنابر این گزارش، حال این تکنولوژی که امروزه در دسترس همگان قرار دارد هم می‌تواند تهدیدی برای زندگی‌ افراد و هم فرصتی برای کسب تجربه در راستای بهتر زیستن باشد.

البته بستگی به خود افراد جامعه دارد که چقدر به فضای مجازی بها داده و زمانی را که می‌توانند صرف روابط عاطفی و گفت‌وگوی بین اعضای خانواده و دیدارهای چهره به چهره کنند را صرف این فضاها کرده و به بدترین شیوه ممکن آن از دست بدهند.

در هر صورت یادمان باشد زمان به زودی می‌گذرد و انسان‌ها همچنان گرفتار ایام دور خود هستند، پس هوشیار باشیم...

نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر