کد خبر: 874833
تاریخ انتشار: ۱۴ مهر ۱۳۹۶ - ۱۵:۱۴
مدیر کل میراث فرهنگی، صنایع دستی وگردشگری آذربایجان غربی خبرداد:
مدیر کل میراث فرهنگی، صنایع دستی وگردشگری آذربایجان غربی گفت: جشنواره گردشگری وصنایع دستی کشور اواخر مرداد سال 97در ارومیه برگزار می شود وجز جشنواره های بسیار مهم کشور در حوزه صنایع دستی وگردشگری است.

به گزارش جوان کشورهای مختلف برای رونق اقتصادی خود برنامه ها وروش های گوناگونی اتخاذ کرده اندولی آن چیزی که بسیار مشخص است ، استفاده الگوی

مناسب از سوی کشورهای موفق ونوظهور اقتصادی است که در دوره بسیار کوتاهی توسعه آن کشورها را رقم زده است.

کشورهای نوظهور اقتصادی برای جبران خلاهای خود از قبیل کمبود تکنولوژی، کارخانجات پیشرفته ومدرن و..دست به دامان گزینه های سهل الوصول تری برای جبران این عقب ماندگی خود شده اند وشاید توسعه گردشگری نقطه اتکای مطمئنی برای کشورهای کمتر توسعه یافته باشد تابدان وسیله بتوانند رونق اقتصادی یافته وقابل رقابت با کشورهای پیشرفته باشند.

استفاده از الگوی گردشگری برای توسعه اقتصادی شاید یکی ازاین مهمترین روش ها برای پیشرفت کشورهای مختلف باشد البته دراین بین استفاده از برنامه ریزی های مناسب وبهره گیری از امکانات وتوجه ویژه به استعدادهای داخلی باعث پیشرفت هرچه بیشتر این صنعت در کشورهای مختلف شود.

همچنین ذکر این مساله ضروری است که رونق گردشگری تنها به داشتن ظرفیت های بالای گردشگری از قبیل مکان ها ومحیط های تاریخی وبکر نبوده وتوسعه این بخش همت زیادی نیز می طلبد که توسعه زیر ساخت ها وامکانات مربوط به گردشگری نیز یکی دیگر ازاین مسائل است.

اهمیت گردشگری زمانی بیشتراحساس می شود که منابع تجدید ناپذیر در دنیا رو به اتمام بوده وکشورهای حوزه خلیج فارس من الجمله ایران صدمات بسیار شدیدی ازاتمام آن منابع خواهند خورد زیرا پایه واساس اقتصاد این کشورها به این منابع وابسته  بوده وپیدا کردن راه حل جایگزین برای این کشورها ضروری است.

کشوری مانند ترکیه با جذب گردشگر فراوان توانسته پایه تکایی قدرتمند برای اقتصاد خود پیدا کند به طوری که هم اکنون درآمد سالیانه ترکیه از گردشگری حدود 28میلیارد دلار است که در امد بسیار بالایی محسوب می شود واین درحالی است که ایران با وجود داشتن پتانسیل بالا از جذب این میزان گردشگر بی بهره است.

البته در سال اخیر وبا برنامه ریزی های مناسب زمینه برای رونق گردشگی در کشور فراهم شده است ولی با این حال فاصله بسیار زیادی با تبدیل شدن کشور به یک قطب بزرگ گردشگری وجود دارد که امید است در آینده نه چندان دور این امربه نتیجه برسد.

علاوه برهمه این مسائل آذربایجان غربی که از گذشته های دور همواره مورد بی مهری های مسئولین بوده ونتوانسته به استانی مطرح در کشور تبدیل شود می تواند با توسعه گردشگری خود به استان پیشرفته ای تبدیل شود  زیرا هم دارای مناظر بکر فراوانی است وهم آثار تاریخی متعدد.

در گذشته های دور همواره توسعه کشاورزی استان مورد توجه دولتمردان قرار گرفته وتوجه آنچنانی به توسعه وشکوفایی مختلف استان نشده است اما با تغییر رویکرد دولت نسبت به حوزه گردشگری شاهد توجه بیشتر آن به  این حوزه بوده ایم که آذربایجان غربی نیز به طبع آن از این توجهات بهره برده است.

استان های هجواراستان ما  از قبیل  آذربایجان شرقی دارای گردشگر بیشتری نسبت به این استان بوده ودرآمدزیادی را از این راه  نصیب خود می کنند که این مساله نشان از عزم وبرنامه ریزی مناسب در این استان ها بوده وامید است اذربایجان غربی در اینده نزدیک بتواند از بسیاری از استان ها کشور در زمینه  گردشگری فراتر رود زیرا این استان دارای پتانسیل بسیار بالایی در این حوزه است

کوه های  زیبا وسربه فلک کشیده ماکو، جنگل های زیبای سردشت، عمارت باغچه جوق ؛ غاز زیبای سهولان وتخت سلیمان تکاب نمونه ی کوچکی از آثار وزیبایی های این استان است که ان را از بسیاری از استان های کشور متمایز می کند.

به عنوان مثال شهر ماکو دارای بافتی همانند روستای ماسوله در شمال ایران است ومیزان  افرادی که دردامنه های کوه های ماکوساکن هستند بسیار بیشتر از ماسوله ای بوده  که سالیانه گردشگران زیادی برای دیدن آن  می آیند اما ضعف در اطلاع رسانی ومعرفی ظرفیت های گردشگری این شهر باعث شده گردشگر بسیار کمتری از آن ها دیدن کنند.

 همچنین آذربایجان غربی نقش مهمی در ورود گردشگران خارجی  به داخل مرزهای کشور را ایفا نموده به طوری که به صورت میانگین حدود 70درصد از توریست های خارجی به کشور از سمت آذربایجان غربی وارد می شوند فلذا این مساله یک ظرفیت وموقعیت مناسبی برای استان ما محسوب شده که با برنامه ریزی های مناسب باید از خروج این گردشگران ازمرزهای استان جلوگیری به عمل آمده وباعث رونق استان شد.

علاوه براین زیرساخت ها نیز در افزایش گردشگر نقش بسیار مهمی را ایفا می نمایند ووجود راه های نامناسب در استان عاملی بسیار مهمی برای کاهش گردشگر در استان است

کمبود هتل ها ومراکز مسافرتی نیز مشکلی دیگر است که استان ماهمواره باآن دست وپنجه نرم می کند البته در سال های اخیر وتلاش های مسئولین امر پیشرفت محسوسی دراین عرصه حاصل شده است اما با استانداردهای لازم فاصله زیادی وجود دارد..

لذا به سبب اهمیت گردشگری ونقش حیاتی وسازنده آن در توسعه اقتصادی وبه بهانه فرارسیدن روزجهانی گرشگری مدیر کل میراث فرهنگی آذربایجان غربی در نشست خبری به تشریح برنامه ها واقدامات وعملکرد این اداره کل درحوزه گردشگری پرداخت وآنچه که می خوانید بخشی از اقدامات اداره کل میراث فرهنگی آذربایجان غربی در حوزه گردشگری است

برگزاری همایش تجلیل از منتخبین حوزه گردشگری به مناسبت روز جهانی گردشگری

 

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی وگردشگری آذربایجان غربی با بیان اینکه برنامه های متعددی از سوی این اداره کل برای روز جهانی گردشگری انجام می شود گفت:  علاوه بر برگزاری همایش تجلیل از منتخبین حوزه گردشگری، از چند آژانش مسافرتی فعال در عرصه گردشگری بهره برداری می شود.

جباری در ادامه افزود: ایجاد کیوسک عرضه صنایع دستی، ایجاد تورویژه برای مدیران استانی برای اشنایی با جاذبه های تاریخی استان، ایجاد فضای مناسب در مراکز گردشگری ورفاهی جهت استفاده معلولین، برگزاری مسابقه نقاشی بامحوریت گردشگری برای کودکان، استفاده از برخی دانش آموزان به عنوان همیار گردشگر برای ترویج فرهنگ گردشکری درمیان دانش آموزان، برگزاری نمایشگاه  آثارصنایع دستی دانش آموزان در مدرسه چمران وایجاد اتوبوس گردشگری از جمله برنامه های مهم این اداره کل به مناسبت روز جهانی گردشگری است.

وی در ادامه افزود: رعایت شعار اصلی سازمان جهانی گردشگری با عنوان سفر کن، لذت ببر و احترام بگذار، از برنامه های اصلی هفته جهانی گردشگری است.

مدیر کل میراث فرهنگی، صنایع دستی وگردشگری آذربایجان غربی اظهار کرد: همچنین 50خودرو متعلق به گردشگران خارجی از مرزهای استان وارد شده واز مراکزمختلف گردشگری استان بازدید به عمل آوردند.

وی اظهار کرد: درزمینه گردشگری باید توجه ویژه ای به آداب ورسم کشورشود وتوسعه گردشگری ذفاع مقدس یکی از این زمینه های مهم بوده ووجود آثارمتنوع استان در حوزه دفاع مقدس کمک شایانی به توسعه گردشگری استان می کند.

این مسئول خاطرنشان کرد: عرضه سوغات در کنار نمایشگاه های مختلف نیز در جهت معرفی سوغات استان در کشور مد نظر این اداره کل بوده وهموره در نمایشگاه های مختلف سوغات این استان به مردم معرفی وعرضه  شده است.

 وی توسعه زیرساخت های استان را جزملزومات اصلی برای جذب گردشگرتوصیف واعلام کرد: به عنوان مثال شهر ماکو که درگذشته گردشگر آنچنانی نداشت وبا توسعه بازارها ومراکز خرید این شهر شاهد افزایش گردشگردراین استان هستیم.

برگزاری نوروزگاه گام مهمی در افزایش گردشگر در استان داشته وآذربایجان غربی جز سه استان برترکشور در برگزاری آن است

این مسئول با بیان اینکه در سال گذشته 100هزار نفر از نوروزگاه های استان بازدید کرده اند گفت: این مراکز در نقاط مختلف استان از قبیل تکاب، چالدران وارومیه ایجاد شده وبا استقبال خوب مردمی همراه بوده است.

وی با بیان اینکه جشنواره های متعددی برای جذب گردشگر دراستان انجام شده است گفت: این جشنواره ها شامل جشنواره سفره ایرانی، جشنواره گیلاس اشنویه، جشنواره اقوام وادیان سردشت وجشنواره انگور که باهمکاری شهرداری ارومیه برگزار گردید بود که نقش مهمی در معرفی ظرفیت های استان داشته است.

جباری در بابیان اینکه نظارت مستمر بر مراکز خدمات گردشگری ارومیه باهمکاری سازمان های مربوطه از قبیل صنعت ومعدن واستانداری انجام شده است گفت: در 6ماهه اول سال جاری 800مورد بازرسی از واحدهای گردشگری استان انجام گرفته است که این نظارت ها سبب ارتقای کیفیت گردشگری در استان شده است

وی اضافه کرد: آموزش افراد مختلف از درحوزه گرشگری وایجاد کیوسک صنایع دستی درجهت عرضه آثارهنرمندان جز برنامه هایی است که در حوزه گردشگری وجذب توریست در استان انجام شده است.

جباری گفت: آثار وصنایع دستی تولید شده در استان مطابق بانیازهای روز بازار تهیه ودراختیار عموم قرار می گیرد.

وی بیان کرد : ایجاد خانه صنایع دستی روستایی، خانه گردشگری روستایی،‌ تقویت شرکتهای تعاونی روستایی از عواملی می تواند باشد تا رونق اقتصادی در منطقه ایجاد شود.

 

ایجاداقامت های بوم گردی در روستاهای آذربایجان غربی

جباری با بیان اینکه بحث ایجاد مناطق بوم گردی در روستاهای استان جز اولویت های اصلی این اداره کل برای جذب گردشگر بوده است گفت: برخی افراد تمایل به اقامت در مراکز روستایی واستفاده از آذاب وروسم محلی آن مناطق دارند وبه همین دلیل این اداره کل اقدام به ایجاد اقامت های بوم گردی در برخی از روستاهای استان نموده است.

وی بابیان اینکه تاکنون 5واحد بوم گردی در سراسر استان احداث شده است گفت: ساخت 44واحد بوم گردی دیگر در دستور این اداره کل است.

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی وگرشگری آذربایجان غربی با بیان اینکه شش روستای تاریخی  در استان که دارای ظرفیت گردشگری بوده به عنوان مراکز اصلی جذب گردشگر روستایی در نظر گرفته شده است افزود: این روستاها به نام های قره باغ ارومیه، سویناس مهاباد، خانقاه خوی، باغچه جوق ماکو ،سهولان وعسگر اباد کوه  به عنوان روستاهای گردشگی معرفی شده اند که کارهای مطالعاتی بر روی آن ها در حال انجام است.

جباری اضافه کرد: رویکرد اصلی سازمان میراث فرهنگی، ‌صنایع دستی و گردشگری کشور توسعه همه جانبه روستاها بوده و در این بین توسعه گردشگری در روستاها می تواند در ایجاد اشتغال و رونق اقتصادی روستاها کمک کند.

 وی در ادامه افزود: علاوه برایجاد واحدهای بوم گردی، سفره خانه‌های سنتی، تورهای طبیعت گردی و جشنواره‌های روستایی از دیگر اقدامات این اداره کل برای توسعه توریسم روستایی است.

وی اضافه کرد: ایجاد خانه صنایع دستی روستایی، خانه گردشگری روستایی،‌ تقویت شرکتهای تعاونی روستایی از عواملی می تواند باشد تا رونق اقتصادی در منطقه ایجاد شود.

 

 مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری آذربایجان غربی ادامه داد: هچنین ۱۲۰ روستای مستعد گردشگری در استان شناسایی شده است.

وی با اشاره به وجود ظرفیت‌های مناسب استان برای پذیرش گردشگران و جذب توریست، گفت: زیباسازی محوطه مکان‌های باستانی، ایجاد ظرفیت‌های اقامتی بالا، راه‌اندازی مراکز تفریحی در کنار آثار تاریخی و جلوه‌های طبیعت بکر آذربایجان غربی از جمله مسائلی هستند که می‌تواند موجبات جذب گردشگران را در این استان فراهم آورد.

جباری با اشاره به وظایف اداره میراث فرهنگی استان در خصوص بسترسازی برای ایجاد روستاگردی مناسب، خاطرنشان کرد: بازنگری طرح هادی، پیش‌بینی طرح‌های گردشگری، جلوگیری از تغییر ساختار روستاها، مقاوم‌سازی و استفاده از مصالح بومی را از وظایف بنیاد مسکن و ارائه مختصات و لیست جاذبه‌های گردشگری هر روستا، بررسی و اعلام فعالیت برای آماده‌سازی زیرساخت‌های لازم در روستاها را از جمله وظایف اداره کل میراث فرهنگی آذربایجان غربی برشمرد

وی بابیان اینکه آذربایجان غربی ۵۸ منطقه نمونه، ۱۳ مسیر بکر و ۲۰۰ روستای زیبا برای جذب گردشگردارد اظهارداشت: تاکنون از ظرفیت گردشگری و تاریخی روستاهای استان استفاده مناسبی صورت نگرفته است.

 

تدوین برنامه ششم توسعه برای گردشگری استان

 وی با بیان مطلب فوق اظهار کرد: مطابق با این برنامه اذربایجان غربی باید تاپایان دوره ششم توسعه دارای 700هزار گردشگر باشد که این میزان تاپایان سال 95در حدود 550هزار نفر بود.

این مسئول اظهار کرد: درحوزه گردشگری سلامت نیز تاکنون 4شرکت مجوز فعالیت در این حوزه را گرفته اند وهدف ما براین است که تاپایان این برنامه این میزان را به 9عدد برسانیم .

وی به سایر اهداف این اداره کل تاپایان برنامه ششم توسعه اشاره کرد وگفت: هدف گذاری برای کاهش خروج گردشگر از مرزهای استان از میزان 800هزار نفر به 400هزار نفر،  افزایش دفاتر مسافرتی از 72مورد به 97مورد، افزایش گردشگران داخلی از تعداد 1میلیون و900هزار مسافر به 2میلیون و700هزار مسافر تاپایان برنامه ششم توسعه، اقزایش میزان تخت های استان از 4601تخت در سال به 6هزار تخت جز برنامه هایی که تاپایان برنامه ششم توسعه باید به آن دست یابیم.

جباری به میزان مسافرورودی وخروجی در 5ماهه اول به استان اشاره کرد وگفت: در 5ماهه اول سال جاری بالغ بر360هزار گردشگر داخلی به استان سفر کرده اند که این میزان با افزایش 54درصدی به 563هزار نفر در سال جاری رسیده است و همچنین در این مدت بالغ بر  270هزار گردشگر خارجی به استان وارد شده است که این میزان برابر210هزار مسافر در سال 95بود.

وی جذب 50میلیون دلار سرمایه گذاری خارجی تا پایان برنامه ششم توسعه را جز سایر اهداف این اداره کل اعلام کرد وگفت: باید بسترهای مناسبی برای جذب سرمایه گذاری خارجی در استان ایجاد شود.

این مسئول ادامه داد: شش عامل شناسایی منطقه مربوطه در بخش ملی وبین الملی، گسترش حمل ونقل، امنیت گردشگران، هماهنگی ارگان های مربوطه،فراهم آوردن تاسیسات وامکانات مناسب برای گردشگران جز عواملی بوده که تاثیر بسزایی در جذب گردشگر ایفا می کنند.

وی بابیان اینکه برخی از مراکز جذب گردشگر درسطح استان دارای مشکلات فراوانی هستند گفت: به عنوان مثال جاده های دسترسی به تخت سلیمان تکاب دارای شرایط مناسبی نبوده که با پیگیری اینجانب وسایر مسئولین مشکل آن حل شد.

مدیر کل میراث فرهنگی، صنایع دستی وگردشگری آذربایجان غربی بابیان اینکه در سال گذشته 52واحد تاریخی در استان مرمت شده و2واحد تاریخی نیز به تملک این اداره کل در آمده است گفت: حمام باروق میاندوآب وحمام آخوند ارومیه دواثر تاریخی است که به تملک این اداره کل درآمده  وبعد از بازسازی های به عمل آمده این دو واحد فعال شده ودر اختیار عموم قرار می گیرد.

 

مدیر کل میراث فرهنگی آذربایجان غربی  بابیان اینکه  آذربایجان غربی در نمایشگاه گردشگری آذربایجان وترکیه شرکت می کندگفت: هدف از شرکت در این نمایشگاه معرفی پتانسیل های گردشگری استان در جوامع بین الملی است وهدف اصلی این اداره کل استفاده از توانمندی بخش خصوصی دراین نمایشگاه است.

 

دواثر از استان در انتظار جهانی شدن

جباری بابیان اینکه جمهوری اسلامی ایران تنها مجوز ثبت یک اثر منقول تایخی ویک ار منقول غیر تاریخی را برای ثبت جهانی دارد گفت: سه اثر به نام های قلعه بسطام، تپه حسنلو ومنظر فرهنگی  ماکو جز این آثار بوده که قرار است به عنوان نماینده آذربایجان غربی ودرصورت تایید مراجع ذیصلاح به هنوان نماینده ایران در فهرست آثار جهانی ثبت شوند.

وی ادامه داد: کارهای مطالعاتی روی این آثاردرحال انجام است ودر آینده نزدیک تمامی مدارک مربوط به این آثار تهیه شده وبه مراکز مربوطه جهت تایید نهایی ارسال می شود.

مدیر کل میراث فرهنگی آذربایجان غربی از میزان بالای آثار ثبت شده استان در فهرست آثار ملی خبر داد وگفت: در سال گذشه حدود 39اثراز استان در فهرست آثار ملی ثبت شده است.

وی توجه ویژه به هسته مرکزی شهر ارومیه جهت حفاظت از آثار تاریخی این شهر را در دستورکار این اداره کل دانست وگفت: بسیاری از آثار تاریخی ارومیه از قبیل مسجد جامع، مدرسه 22بهمن، مدرسه چمران و.. در این محدوده بوده و این اداره کل سعی در حفظ بافت تاریخی شهر ارومیه را دارد.

این مسئول بابیان اینکه برخی از پروژه های سرمایه گذاری در ارومیه از قبیل تله کابین دچار مشکل شده است که تمام تلاش ما رفع این مشکل است گفت: تاکنون 17میلیارد تومان برای تله کابین ارومیه هزینه شده است وامید است در آینده نزدیک به بهره برداری برسد زیرا تله کابین نقش مهم واساسی را در جذب گردشگر استان ایفا می کند.

وی ادامه داد: آمار مشخصی از میزان کاهش گردشگران به استان به واسطه دریاچه ارومیه در دست نیست ولی آنچه که مشخص است این است که دریاچه ارومیه نقش بسزایی در کاهش میزان گردشگر استان را داشته است.

مدیر کل میراث فرهنگی، صنایع دستی وگردشگری آذربایجان غربی بابیان اینکه در گذشته جهت شناسایی این استان در کشوروسطح بین الملل کاستی های زیادی صورت گرفته است گفت: استفاده از ظرفیت فضای مجازی جهت شناسایی ظرفیت های گردشگری استان و پخش برنامه های متنوع در این حوزه جز برنامه هایی است که برای معرفی هچه بیشتر استان در کشور باید از آن استفاده شود.

جباری در ادامه افزود: شهرستان تکاب جز شهرهای بسیارمهم استان در حوزه گردشگری محسوب شده وتوجه ویژه ای به این شهرستان به دلیل دارا بودن بافت تاریخی واستعدادهای فراوان گردشگری شده است.

جباری به ارزش تاریخی مسجد جامع ارومیه اشاره کرد وگفت: متاسفانه برخی ازافراد قصد در سودجویی از این مکان جهت استفاده از منافع شخصی داشته اند که باتذکر این اداره کل از این اقدام زشت آنان جلوگیری به عمل آمد.

وی ادامه داد: می توان با حفظ کاربری اقدام به ارائه خدمات به مردم نمود که رستوران یخچال ارومیه یکی از این موارد است که علاوه بر استفاده تاریخی از آن، رستوران این مجموعه نیز مشغول به فعالیت است.

مدیر کل میراث فرهنگی آذربایجان غربی ادامه داد: اخیرا ازاولین کارگاه پخت سمنو در ارومیه بازدید به عمل آمد وتلاش ما حفظ این مرکز است.

وی احیای سنت های وآداب ورسوم گذشته را جزبرنامه های این اداره کل جهت فرهنگ ساز وجذب گردشگر عنوان واعلام کرد: تکم گردی، موسیقی عاشیقی و..جز مواردی است که در مراسمات مختلف از جمله نوروزگاه ها از آن ها استفاده شده تامردم این آداب ورسوم را به فراموشی نسپارند.

انتخاب آذربایجان غربی به عنوان  استان نمونه در حوزه گردشگری

جباری با بیان موضوع  فوق بیان کرد: به دلیل توفیقات زیاد اذربایجان غربی در توسعه گردشگری، طی مراسمی به مناسبت روزجهانی گردشگری از این استان به عنوان استان نمونه در توسعه گردشگری تجلیل به عمل آمد و این توفیقات به دست آمده درحوزه گردشگری همگی مدیون برنامه ریزی وتدوین استراتژی مناسب بوده است.

وی اضافه کرد:بازسازی مراکز تاریخی واحیای آن ها نقش بسزایی در توسعه گردشگری وحفظ آثار تاریخی را داشته است که دونمونه مدرسه 22بهمن وچمران از جمله این موارد است که با حفظ کاربری  استفاده تاریخی از آن نیز مهیا شده است.

نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر