با ورود فضاي مجازي به جامعه و همراه با فرصتها و امكانات ارتباطي توسط اين سامانهها در كنار اينگونه امتيازات متأسفانه انبوهي از تهديدها و لغزشهاي اخلاقي و انحرافات رفتاري به جامعه هجوم آوردهاند. هدف اصلي بسياري از كانالها در شبكههاي اجتماعي، جوانان به ويژه دختران و دانشجويان هستند كه با سلامت اخلاقي براي آينده خود و جامعه مشغول تلاشهاي علمي و اجتماعي هستند. در كنار كانالهاي مختلف دوستيابي و آموزش روشهاي ايجاد رابطه با جنس مخالف و معرفي افرادي كه زمينه رفتاري براي فساد دارند، كانالي وجود دارد كه با الهام از هنجارهاي انحرافي غربي راهاندازي شده است. مثلاً در انگلستان روزنامهاي منتشر ميشود كه به رايگان در ميان مسافران مترو توزيع ميشود و بخشي از آن با روش كراش و راش به ايجاد رابطه ميان افراد مشغول است. كراش و راش يك روش دوستيابي است. مثلاً يك جوان با نوشتن رنگ لباس و وضعيت ظاهري يك دختر به او ابراز علاقه ميكند و از همين رهگذر جوانان را به روابط خيالي و انتظارات توهمي ميكشاند. در جامعه ما نيز قبل از پيروزي انقلاب ديوارنويسي و اسكناسنويسي با هدف اعلام علاقه صورت ميگرفت كه دوباره اينگونه روشهاي فسادانگيز زنده و اجرا ميشود اما نكته مهمي كه خانوادهها، مربيان آموزشي و همچنين نهادهاي متولي بايد توجه ويژهاي به آن مبذول كنند، كانال كراش است كه با الگوبرداري از ستون همان روزنامه انگليسي در جامعه راهاندازي شده و هدف آن دانشجويان پسر و دختر هستند. در اين كانالها جوانان با پيغام دادن به يكديگر پيشنهاد رابطه ميدهند، در حالي كه اينگونه تمايلات ميتواند از طريق خانوادهها و خود فرد بسيار شفاف و منطقي در قالب خواستگاري و پيشنهادات منطقي صورت پذيرد و به جاي ايجاد روابط شخصي مخفي و فسادانگيز روابط مشروع زناشويي بين آنها برقرار شود و در سايه آن سلامت جامعه و تحكيم بنياد خانواده را شاهد باشيم، اما متأسفانه به جاي توجه به اينگونه روابط سالم پيغامهاي حاوي كلمات زشت و انحرافي مبادله ميشود كه مقدمه بحران عاطفي و مفاسد اخلاقي خواهد بود. برنامه كراش هدفگذاري فسادانگيز و تخريب فكري و احساسي جوانان است كه آنان را به توهم و خيالپردازي سوق ميدهد و وقت آنها را با اينگونه رفتارها تلف ميكند. زماني كه بايد با تحصيل، مطالعه، تحقيق، ورزش و نشاط سالم و اخلاقي پر شود با رفتارهاي محرك و ويرانگر و روابط مفسدهاي پر ميشود.
بايد اشاره كنم دختران جامعه ما با توجه به ظرافت عاطفي و بافت فرهنگي آسيبپذيري بيشتري در اين زمينه دارند و ضربات عاطفي وارد شده ممكن است آنها را با آيندهاي سياه و مملو از افسردگي و ناكامي روبهرو سازد. لازم است دختران جوان ما با اين نكات برخورد عقلاني و منطقي كنند تا مبادا هدف لذتجويي و سوءاستفاده قرار گيرند و با شكست و ناكامي مواجه شوند. با توجه به نياز نهادينه احساسي و عاطفي دختران، پدران و برادران و مخصوصاً مادران در خانوادهها بايد به نيازهاي عاطفي دختران خود توجه ويژه كنند و اجازه ندهند كاستيهاي عاطفي فرزندان آنها را به گداي محبت تبديل كند كه با اندك الفاظ فريبنده از مسير درست منحرف شوند.دختران نيازمند توجه ويژه و صرف وقت توسط والدين هستند و به طور ويژه مادران بايد به روشهاي رفتاري فرزندان خود توجه داشته باشند تا مبادا نيازهاي عاطفي آنها تأمين نشود و آنها را به انحراف بكشاند.
* رفتارشناس و عضو هيئت علمي دانشگاه شهيدبهشتي