کد خبر: 906194
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار: ۲۲ ارديبهشت ۱۳۹۷ - ۲۲:۰۱
تصويری از رهبر انقلاب در نمايشگاه كتاب كه ايشان را در حال مطالعه كتاب «آتش و خشم» نوشته مايكل ولف نشان می‌دهد، با واكنش رسانه‌های امریکایی مواجه شد.

تصويري از رهبر انقلاب در نمايشگاه كتاب كه ايشان را در حال مطالعه كتاب «آتش و خشم» نوشته مايكل ولف نشان مي‌دهد، با واكنش رسانه‌هاي امریکایی مواجه شد. اين كتاب در مورد دونالد ترامپ نوشته شد كه انتشارش در امريكا و اروپا با جنجال‌هايي همراه شد و كاخ سفيد آن را دروغ خواند. برخي رسانه‌هاي خارجي انتشار اين عكس از رهبر ايران را طعنه به ترامپ و استهزاي او قلمداد كردند. سي بي اس امريكا نوشت: «روز جمعه تصويري از رهبر ايران منتشر شد كه در آن در حال مطالعه ترجمه فارسي كتاب «آتش و خشم؛ درون كاخ سفيد ترامپ» است. اين كتاب در ليست پرفروش‌ترين كتاب‌هاي آمازون در ژانويه قرار گرفت و در آن نويسنده مدعي است كه از جزيياتي از درون كاخ سفيد اطلاع دارد.» اي بي سي هم نوشت: «رهبر ايران در نمايشگاه كتاب پايتخت حضور پيدا كرد و در حالي كه يكي از كپي‌هاي كتابي درباره آشوب‌هاي كاخ سفيد تحت رياست‌جمهوري ترامپ را ورق مي‌زد از او عكسي گرفته و منتشر شد. » نيويورك ديلي نيوز هم در گزارشي با اشاره به تصوير رهبر ايران در حال مطالعه كتاب جنجالي درباره ترامپ نوشت: «رئيس‌جمهور امريكا اين كتاب را يك كتاب سرشار از دروغ خوانده است. » اين رسانه امريكايي در ادامه به بيانات رهبري پس از خروج امريكا از برجام هم اشاره كرد.
پايگاه خبري هيل هم نوشت: «روز جمعه تصويري از رهبر ايران در حال مطالعه كتابي جنجالي درباره دونالد ترامپ، منتشر شد كه رئيس‌جمهور امريكا را مورد استهزا قرار داد. اين كتاب جامعه جهاني و واشنگتن را با تعاريف جنجالي كه از ترامپ و حلقه نزديك به او ارائه كرد، مبهوت نمود. »
بی‌بی‌سی هم انتشار اين عكس را طعنه به ترامپ دانست.

مجبور نبوديد خود را به امريكا سنجاق كنيد!

محمدرضا خاتمي، فعال سياسي اصلاح‌طلب و برادر رئيس دولت اصلاحات مي‌گويد كه سياست‌ورزي پس از برجام براي اصلاح‌طلبان سخت مي‌شود. او در نشست رؤساي دواير حزب اتحاد ملت ايران اسلامي در مورد برجام و ادامه دادنش با اروپايي‌ها، با تأکید بر اينكه «اروپايي‌‌‌‌ها آن‌چنان مستقل هم نيستند و كمپاني‌‌‌هاي بزرگ به دنبال منافع و سرمايه‌‌‌گذاري مي‌‌‌روند. » مي‌گويد كه «اگر در مجموع ايران نيز تصميم به خروج از برجام گرفت، سياست‌‌‌ورزي براي اصلاحات بسيار سخت خواهد بود. » شايد در نگاه اول بپرسيم كه خروج امريكا از برجام و سپس خروج احتمالي ايران از آن، چه نسبتي با اصلاح‌طلبان دارد؟ اما بايد مواضع اصلاح‌طلبان در مورد امريكا و همه تلاشي را كه در همه سال‌هاي پس از دولت روحاني براي بزك چهره امريكا و توجيه مذاكره با امريكايي‌ها كردند، مروري سريع كرد. آنها به هر طريقي كوشيدند چهره استكباري و مستبد و عهدشكن امريكا براي مردم ايران را ترميم كه نه، نقاشي شود. كلاغي را رنگ كردند جاي قناري بفروشند و حالا نقاشي‌ها فروريخته و سياهي كلاغ بيش از پيش عيان شده است. در چنين شرايطي يقيناً سياست ورزي براي اصلاح‌طلبان سخت‌تر خواهد بود. حتي اگر اعتماد آنان به امريكا صرفاً اشتباه محاسباتي تلقي شود، چگونه مردم به چنين سياستمداراني اعتماد كنند كه در موضوعي به اين مهمي، به رغم قرائن و شواهد بسيار، دچار اشتباه محاسباتي شدند؟
از طرفي اصلاح‌طلبان همه پيشرفت كشور را منوط به برجام و كدخدا و خود را و همه كشور را به امريكايي‌ها سنجاق كردند. طبيعي است در چنين شرايطي پس از برجام، سياست ورزي پس از برجام براي آنان سخت‌تر خواهد شد.

خصومت اصلاح‌طلبانه با روس‌ها

اصلاح‌طلبان در سياست خارجي همواره به غربي‌ها تمايل دارند و در سال‌هاي گذشته كوشيدند با توجيهاتي، تغيير رفتار روسيه در قبال ايران را نپذيرند و رقباي داخلي خود را همپاي اتهام غربزدگي خود، متهم به شرق‌زدگي كنند. اين در حالي است كه برخي همكاري‌هاي نزديك با روسيه در سال‌هاي اخير به دليل آن است كه روس‌ها تصميم گرفتند سیاستشان در قبال ايران تغيير كند. بنابراين ايران هم محافظه‌کارانه و مطابق منافع ملي همكاري‌هاي مشتركي را با روسيه پيش برد. اما اصلاح‌طلبان هنوز و حتي پس از نادرست درآمدن همه پیش‌بینی‌هایشان در مورد غرب و پيمان بستن با آنها مي‌كوشند روسيه را تخريب كنند. به نظر مي‌رسد علاقه‌مند هستند روسيه هم‌پیمان شكني كند تا حرف آنها درست دربيايد.
براي همين است كه روزنامه آرمان با ذوق زدگي مي‌نويسد: «خروج ترامپ از برجام، لبخند پوتين به نتانياهو و حمله به سوريه، احتمال درگير كردن ايران در يك نبرد نظامي‌ را قوت مي‌بخشد. » اما از موضع رفقاي غربی‌شان در مورد اين درگيري نظامي با يك جمله تلويحي در وسط گزارش مي‌گذرند. ماجرا خيلي ساده است؛ در صفحه يك روزنامه آرمان زير تيتر بزرگ اول، يك زيرتيتر به چشم مي‌خورد كه «روس‌ها بدون محكوم كردن اسرائيل طرفين را به آرامش دعوت كردند. » اما نمي‌نويسد كه فرانسه و انگليس و آلمان و امريكا اصل حمله را تجاوز ايران به اسرائيل ناميدند و ايران را محكوم كردند!
روشن است كه در سياست خارجي هر كس به دنبال منافع خود است؛ نه غرب و نه شرق دوستان ما نيستند و فقط عملكرد آنان و سیاست‌هایشان است كه مي‌تواند تغييري در برخي روابط به وجود آورد.

غیر قابل انتشار: ۱
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۱
ترکمانی
|
Iran, Islamic Republic of
|
۰۸:۳۲ - ۱۳۹۷/۰۲/۲۳
0
0
جناب خاتمی ( گورباچف ایران ) دیگر بزک کردن استعمارگران آن هم بعد از قرنها ... ارزش و اعتبار نمیاورد . چهره کریه خود را پشت این نقابهای فریبنده مردم سالاری... نبوشان که فایده ای ندارد . از عاقبت مرسی و عبداله صالح عبرت بگیر ...
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار