کد خبر: 907569
تاریخ انتشار: ۲۹ ارديبهشت ۱۳۹۷ - ۲۱:۵۹
در حالي كه تذكرات مانع اجراي علني سند 2030 در آموزش و پرورش شد اكنون سازمان محيط‌زيست متولي اين سند نفوذ شده است...
نيره ساري

سال گذشته عتاب و تذكر مقام معظم رهبري مهر پايان بر دفاعيات كساني زد كه معتقد بودند سند 2030 منافاتي با قوانين و ساختار آموزشي كشور ندارد. بعد از اين،‌گمان اين رفت كه ساير سندهاي بالادستي همچون سند تحول آموزش و پرورش، سند سياست‌هاي كلي آموزش و پرورش و سند نقشه جامع علمي- كاربردي پيشتاز و پيشرو در اجرايي شدن قرار مي‌گيرد، در حالي كه گزارش‌ها نشان مي‌دهد كمتر از 10 درصد از سند تحول آموزش و پرورش اجرايي شده است. از سوي ديگر شواهدي وجود دارد كه بيانگر اين است سازمان محيط‌زيست به انواع مختلف مأمن و محل اجرايي شدن سند 2030 شده است.
فارغ از اينكه گزارش‌ها نشان مي‌دهد تنها بخش اندك و جزئي از سند تحول آموزش و پرورش به عنوان يكي از مهم‌ترين اسناد بالادستي اجرايي شده است، شواهدي دال بر تعيين‌تكليف سازمان محيط‌زيست براي اجرايي شدن سند 2030 وجود دارد. جالب اين است جاي اينكه ساير سازمان‌ها و ارگان‌ها در خدمت برنامه‌هاي آموزش و پرورش جهت نيل به اهداف بالادستي كشور باشند، اين آموزش و پرورش است كه تسليم برنامه‌ريزي‌هاي ديگر نهادها شده است.

در‌خواست ارائه گزارش از وزارتخانه

ادامه مصرانه ساختار‌شكني توسط مدارس طبيعت و نيز در خواست ارائه گزارش از سوي سرپرست مركز امور بين‌الملل و كنوانسيون‌هاي سازمان محيط‌زيست به وزارتخانه‌هاي دولت از جمله موارد فوق است. مستنداتي كه نشان مي‌دهد در ارديبهشت ماه جاري، سرپرست مركز امور بين‌الملل و كنوانسيون‌هاي سازمان محيط‌زيست به‌عنوان سازمان تحت مديريت معاون رئيس‌جمهور در قالب نامه‌اي‌ رسمي خطاب به سازمان برنامه و بودجه، وزارت امور اقتصادي، وزارت نيرو و وزارت راه و شهرسازي خواستار ارائه گزارش اجراي سند 2030 يا سند توسعه پايدار جهت ارائه اين گزارش‌ها توسط نمايندگي ايران در نيويورك شده است !

ساختار‌شكني توسط مدارس طبيعت

در مورد ديگر مي‌توان به تفاهم‌نامه مشترك وزارت آموزش‌وپرورش با سازمان محيط‌زيست تحت عنوان منشور مدارس جامع محيط‌زيستي جم ( مدارس سبز) اشاره كرد، تفاهم‌نامه 109 صفحه‌اي كه در مقدمه اين تفاهم‌نامه آمده به طور مشخص به موضوع توسعه پايدار مدنظر يونسكو اشاره شده است و در بخش‌هاي مختلف هم به بحث توسعه پايدار 2030 اشاره مي‌كند.
در اين تفاهم‌نامه ذكر شده است كه تدوين محتواي دوره‌هاي يادگيري آموزشي بر اساس سن دانش‌آموزان و گوناگوني زيستی و فرهنگي هر استان با همكاري متخصصان آموزش محيط‌زيست مورد تأييد دفتر آموزش و مشاركت مردمي سازمان حفاظت محيط‌زيست است و انتخاب گروه آموزشگر براي تدريس دوره‌هاي آموزشي به معلمان و مربيان مدارس انجام خواهد شد. اولويت در انتخاب گروه آموزشگران و مدرسان، با سازمان‌ها‌ي مردم‌نهاد محيط‌زيستي صلاحيت‌دار استان است. مشاوران مدارس جم افراد حقيقي و حقوقي هستند كه بايد داراي تخصص محيط‌زيست و شرايط لازم در زمينه برنامه‌ريزي و آموزش محيط‌زيست را دارا باشند. افراد حقوقي مي‌توانند سازمان مردم‌نهاد محيط‌زيستي داراي بدنه تخصصي باشند.
مدارسي كه به اسم آموزش و پرورش محيط‌زيستي با تأكيد بر اصول حاكم بر رفتار و روان كودكان، آموزه‌هاي مبتني بر شناخت محيط‌زيست، حفاظت و توسعه پايدار در بستري متكي بر درك و شهود فراگيرانش شكل گرفته است،‌اما در بطن آن كپي دست نخورده نمونه‌هاي خارجي از قبيل آموزش زندگي با حيوانات خانگي از جمله سگ و گربه است كه عميقاً ساختارشكني در نظام تعليم و تربيت را در دستور كار خود قرار داده‌اند.
سؤال اين است مگر مي‌شود روند اجرايي‌شدن سند 2030 پايان يافته باشد،‌اما با وزارتخانه‌ها يا ساير نهادها يا سازمان‌هاي مردم‌نهاد تفاهم‌نامه در اين زمينه منعقد شود؟ يا اينكه چگونه ممكن است يك سازمان خواستار ارائه گزارش اجراي سند 2030 يا سند توسعه پايدار از ساير وزارتخانه‌ها به جهت ارائه توسط نمايندگي ايران در نيويورك شود؟!

نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار