کد خبر: 913097
تاریخ انتشار: ۲۸ خرداد ۱۳۹۷ - ۲۲:۴۵
وزیر خارجه کره‌جنوبی اظهار امیدواری کرد تا پایان سال ۲۰۱۸ میلادی با همسایه شمالی خود پایان رسمی جنگ دو کره را اعلام کنند و به صلح برسند. در همین حال گزارش‌هایی منتشر شده است که اولین تماس‌ها میان امریکا و کره‌شمالی از طریق داماد یهودی دونالد ترامپ رئیس‌جمهور امریکا و در واقع با دور زدن وزارت خارجه امریکا صورت گرفته است. سرعت در انجام این تحول به همراه دور زدن بدنه کارشناسی دولت امریکا از یک سو و از طرف دیگر اصرار دونالد ترامپ بر لغو مانور‌های نظامی بزرگ در شبه‌جزیره کره چیزی است که می‌تواند باعث نگرانی‌هایی در میان متحدان سنتی امریکا شود.
خبرگزاری یونهاپ به نقل از کانگ کیوانگ وا گزارش کرد کره‌جنوبی برای حصول توافق نهایی با کره‌شمالی در مورد اعلام قطعی ترک مخاصمه ناشی از جنگ دهه ۵۰ شبه‌جزیره، جدول زمانی تعیین کرده است که بر اساس آن تا قبل از اتمام سال جاری میلادی، پایان جنگ دو کره اعلام می‌شود. این در حالی است که روزنامه «ایلبو» کره‌جنوبی که اخبار دو کره را دنبال می‌کند به نقل از مقامات امریکایی گزارش کرده است کره‌شمالی بیش از ۳ هزار سایت و تأسیسات مربوط به فعالیت‌های اتمی و موشکی در اختیار دارد که بیانگر طولانی و زمانبر بودن فرآیند خلع سلاح هسته‌ای این کشور است. اجلاس سران امریکا و کره‌شمالی هم روز ۲۲ خرداد با حضور دونالد ترامپ، رئیس‌جمهوری امریکا و کیم جونگ اون، رهبر کره‌شمالی در سنگاپور برگزار شد.

کانال ارتباطی مخفیانه با داماد ترامپ

در حالی که گمانه‌زنی‌ها درباره نشست اخیر سران امریکا و کره‌شمالی در سنگاپور و امضای یک سند بین آن‌ها برای خلع سلاح اتمی شبه‌جزیره کره ادامه دارد، یک رسانه امریکایی مدعی شده که پیونگ‌یانگ سال گذشته در تلاش برای ایجاد کانال ارتباطی مخفی با واشنگتن، درصدد ارتباط‌گیری با تنها داماد دونالد ترامپ بود. طبق گزارش نیویورک‌تایمز، یک سرمایه‌گذار امریکایی به نام «گابریل شولتز» تابستان سال گذشته با دولت امریکا تماس برقرار کرده و گفته که یک مقام ارشد کره‌شمالی خواستار دیدار با «جرد کوشنر» داماد و مشاور رئیس‌جمهور امریکا بود تا با او درباره دیدار احتمالی بین کیم جونگ اون و دونالد ترامپ صحبت کند. بنا بر این گزارش، کوشنر پس از اطلاع از این تماس، این گفت‌وگو‌ها را به «مایک پمپئو» رئیس وقت سازمان اطلاعات مرکزی امریکا (سیا) اطلاع داد. نیویورک تایمز، مطلع کردن پمپئو و احتمالاً مطلع نکردن «رکس تیلرسون» وزیر سابق خارجه امریکا را نشانه دیگری از «روابط متشنج» داماد ترامپ با تیلرسون خوانده است. پیش از برکناری اولین وزیر خارجه امریکا در دولت ترامپ توسط رئیس‌جمهور، گزارش‌های زیادی درباره اختلافات کوشنر و تیلرسون مخابره شده بود. نیویورک‌تایمز در بخش دیگری از گزارش خود به تلاش‌های کوشنر برای ایجاد یک کانال ارتباطی بین دولت امریکا و چین هم گزارش داده است. بنا بر این گزارش، داماد ترامپ سال گذشته با سفیر چین در امریکا به منظور سازماندهی نشست بین رؤسای جمهور دو کشور مجموعه دیدار‌هایی برقرار کرد. گفته می‌شود کوشنر در جریان دولت انتقالی دونالد ترامپ (فاصله اعلام پیروزی او در انتخابات تا مراسم تحلیف و آغاز به کار) بدون حضور «کارشناسان مسائل مربوط به چین» دیدار‌هایی با سفیر چین برقرار کرد؛ موضوعی که باعث ابراز نگرانی مقام‌های کنونی و سابق امریکایی شده بود.

اصرار ترامپ بر تعلیق رزمایش‌ها

دونالد ترامپ مجدداً با درخواست برای متوقف شدن مانور‌های نظامی مشترک امریکا – کره‌جنوبی گفت: برگزاری این مانور‌های نظامی باعث می‌شود تصویری بد از امریکا در مذاکرات با کره‌شمالی نشان داده شود و در عین حال این مانور‌ها به لحاظ مالی نیز بسیار پرهزینه محسوب می‌شوند. به گزارش خبرگزاری فرانسه، ترامپ اخیراً در پی دیدار تاریخی‌اش با کیم جون اون، رهبر کره‌شمالی خواهان آن شد که مانور‌های نظامی مشترک سئول و واشنگتن متوقف شود. ترامپ در توئیتی نوشت: متوقف کردن برگزاری رزمایش‌ها در زمان مذاکرات درخواست من بود، چون این رزمایش‌ها بسیار پرهزینه هستند و مذاکراتی که با حسن نیت همراه است، امریکا را بد نشان می‌دهد. ترامپ همچنین گفت که این رزمایش‌ها «نسبتا تحریک‌آمیز» هستند. با این حال ترامپ خاطرنشان کرد که این رزمایش‌ها تنها به حال تعلیق درمی‌آیند.»
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار