کد خبر: 914928
تاریخ انتشار: ۰۸ تير ۱۳۹۷ - ۲۲:۰۲
نظری بر اثر تاریخی- پژوهشی «حوزه علمیه مروی و نقش آن درتاریخ معاصر»
تأسیس نهاد‌ها و سازمان‌های فرهنگی- اجتماعی که در حوزه صیانت از دین و ترویج آن فعالیت می‌نمایند، از مصادیق عمل خیری است که خداوند متعال خود از بانیان آن‌ها تقدیر نموده و برکات آن در طول تاریخ به همگان می‌رسد. از این منظر مشارکت در شناسایی، معرفی و مساعدت به عاملان این سیاست دینی، رسالتی بزرگ ارزیابی می‌شود
احمدرضا صدری
تأسیس نهاد‌ها و سازمان‌های فرهنگی- اجتماعی که در حوزه صیانت از دین و ترویج آن فعالیت می‌نمایند، از مصادیق عمل خیری است که خداوند متعال خود از بانیان آن‌ها تقدیر نموده و برکات آن در طول تاریخ به همگان می‌رسد. از این منظر مشارکت در شناسایی، معرفی و مساعدت به عاملان این سیاست دینی، رسالتی بزرگ ارزیابی می‌شود که انتشارات دانشگاه امام صادق (ع) نیز به نوبه خود آن را در دستور کار دارد. حوزه علمیه مروی و موقوفات آن از جمله این بنیاد‌های خیر است که هم‌اکنون دویستمین سالگرد تأسیس آن را گرامی می‌داریم. اثر حاضر که به همت آقای مجید آژده و با نظارت حوزه علمیه مروی تهیه و آماده شده، گامی مؤثر در این زمینه ارزیابی می‌شود. این کتاب از آن حیث که ابعاد مختلف تاریخی، فرهنگی، دینی و سیاسی مربوط به حوزه علمیه مروی و موقوفات آن را شامل می‌شود؛ اثری در خور ارزیابی می‌گردد که امید می‌رود با حسن نظر و استقبال مخاطبان روبه‌رو گردد. مؤلف اثر حجت‌الاسلام مجید آژده در مقدمه پژوهش خویش آورده است: «از ابتدای گردآوری کتابی که در معرفی آن سخن می‌رود، گاهی دچار تردید می‌شدم و این تردید ناشی از دو چیز بود: ابتدا خودم که فکر می‌کردم اصلاً جمع‌آوری چنین کتابی چقدر ضرورت دارد و فایده‌اش چیست؟ دوم بعضی از دوستان دلسوز نیز به‌نوعی مانع می‌شدند. از جمله وقتی خدمت یکی از اساتید رسیدم ایشان فرمودند: برو ببین جامعه به چه چیزی نیاز دارد و در مورد آن مطلب بنویس! چیزی بنویس که امروز دردی از درد‌های جامعه را درمان کند. کتاب زیاد نوشته شده ولی سیاه کردن این صفحات و هزینه‌های هنگفت چه دردی را درمان کرده است! حق هم با ایشان بود، اما نکته اینجاست که می‌خواهم از لابه‌لای کتب تاریخی، آنچه را که مربوط به مروی است و علمایی که در اینجا زحمت کشیده‌اند، استخراج کنم تا پاسخگوی محققان در این زمینه باشم و بس! حال این تردید را چه چیزی بر طرف کرد؟ زمانی که کار استخراج زندگینامه‌ها را شروع کردم گاهی اوقات شب‌ها در خواب آسمان پر ستاره‌ای با انواع ستاره‌ها را ملاحظه می‌کردم و گاهی در خواب، به محضر عالمی می‌رسیدم و از نزد ایشان که خارج می‌شدم درباره آن ستارگان زیبا نمایان می‌شدند به فکر فرو رفتم که این خواب‌ها چه معنایی می‌تواند داشته باشد و اصلاً توجه به اعمال روزانه‌ام نداشتم تا اینکه برای مصاحبه محضر یکی از اساتید رسیدم و ایشان حین فرمایش‌هایشان مرا تشویق کردند و فرمودند:شیخ حر عاملی در ابتدای کتاب، اما الامل می‌نویسد وقتی من تصمیم گرفتم شرح حال علمای جبل عامل را بنویسم موانعی پیش می‌آمد که مرا از این کار باز می‌داشت تا اینکه شبی در خواب دیدم خدمت حضرت حجت (صل الله تعالی فرجه‌الشریف) رسیدم، حضرت به من جمله‌ای را فرمودند که از آن به علم متخذ از احترام به عالم است؛ به فقه احترام بگذارید به فق‌ها احترام نگذارید کاذب هستید. اگر امروز مجموعه معارفی تحت عنوان فقه، اصول، فلسفه، عرفان، ادبیات و ... به ما رسیده است، مدیون این علما هستیم. این‌ها با چه مشقتی این مطالب را جمع‌آوری کرده‌اند، با چه فقر‌هایی این آثار به ما منتقل شده است! در فقه سند متصل داریم تا شیخ طوسی و شیخ صدوق. در علوم عقلی سند متصل داریم تا شیخ الرئیس در بقیه علوم هم همین طور پس ثمره علم باید احترام به علما باشد.
در این حال یاد خواب‌های خود افتادم که ستاره‌ها را می‌بینم و یاد حدیث «علماء امتی کالنجوم» و یاد آیه «و بالنجم هم یهتدون» (سوره نحل آیه ۱۶) افتادم و من را مصمم کرد کار را ادامه دهم مخصوصاً وقتی جزوات اولیه را خدمت حضرت آیت‌الله مهدوی کنی بردم ایشان چنان مرا تشویق فرمودند که تا پایان کار برایم کافی بود. اینجا بر خود لازم می‌دانم که از حضرت آیت‌الله مهدوی کنی (قدس سره) که اجازه دادند و تشویق فرمودند: تا در این زمینه تحقیق کنم، یاد خیر و درخواست علو درجات داشته باشم. از تمامی عزیزان و اساتید محترمی که نگارنده را تشویق و راهنمایی کردند نیز تشکر می‌کنم خصوصاً حضرت آیت‌الله حاج شیخ محمدحسن اصطهباناتی حفظه‌الله که در تمامی زمینه‌های رجالی، تاریخی و... نویسنده را یاری نمودند. همچنین از حضرات حجج اسلام محمد اعتمادی، احمد اسلامی، محمد مهدی اسلامی، آقای حبیب عباسی که زحمت تایپ و تنظیم این مطالب را به عهده داشتند و خصوصاً از حجت‌الاسلام قربانعلی هدایتی‌پور که زحمت ویراستاری این کتاب را عهده‌دار بودند و در تنظیم کلی اثر این‌جانب را یاری کردند، تشکر و قدردانی نمایم. جزاهم الله خیر الجزاء.»
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار