کد خبر: 916125
تاریخ انتشار: ۱۳ تير ۱۳۹۷ - ۲۲:۴۲
طبق آخرین گزارش مستند منتشره، لیست بلندی از انواع نقض‌های جدید حقوق بشری در کارنامه سیاه امریکا به چشم می‌خورد
هر چند که باید گفت: نقض حقوق بشر و جنایت علیه بشریت یکی از موارد لا‌ینفک ساختاری و کارکردی سیاست‌های امریکا است، اما در عین حال باید گفت: امریکایی‌ها در تاریخ خود انواع و اقسام جنایت‌ها را نسبت به مردم دنیا و جوامع بشری روا می‌دارند.
نیره ساری
چندی پیش بود که امریکا از شورای حقوق بشر سازمان ملل خارج شد. دولت ترامپ سال گذشته نیز از سازمان علمی، فرهنگی و تربیتی ملل متحد (یونسکو) خارج شده بود. این کشور تاکنون از توافقنامه‌های بین‌المللی همچون پیمان تجاری شراکت فرا آتلانتیک (تی‌پی‌پی)، توافقنامه آب و هوایی پاریس، پیمان مهاجرتی سازمان ملل متحد، قرارداد تجارت آزاد امریکای شمالی» (نفتا) و برنامه جامع اقدام مشترک (برجام) نیز خارج شده است. هر چند که باید گفت: نقض حقوق بشر و جنایت علیه بشریت یکی از موارد لا‌ینفک ساختاری و کارکردی سیاست‌های امریکا است، اما در عین حال باید گفت: امریکایی‌ها در تاریخ خود انواع و اقسام جنایت‌ها را نسبت به مردم دنیا و جوامع بشری روا می‌دارند. به تازگی نیز گزارش آخرین وضعیت حقوق بشر در امریکا منتشر شده است، گزارشی که لیست بلندی از نقض قوانین حقوق بشری را در کارنامه سال‌های ۲۰۱۶ و ۲۰۱۷ امریکا نشان می‌دهد.
ماه گذشته امریکا از شورای حقوق بشر سازمان ملل خارج شد، سازمانی که در کنار نقاط ضعف خود، نقاط قوتی هم داشت و توانست جلوی بسیاری از جنگ‌ها را بگیرد و بسیاری از کشور‌ها را با منافع عمومی دولت‌ها هماهنگ کند. می‌توان گفت: شاید در ابتدای کار بسیاری از تصمیمات شورای حقوق بشر بر اساس نظرات و سیاست‌های امریکا بود، اما رفته‌رفته با هدف حفظ بی‌طرفی به سمتی رفت که باعث شد در نهایت امریکا از چارچوب تعریف شده آن خارج شود. چنانچه در یکی از موارد ضد حقوق بشری، پلیس امریکا بابت خشونت، وحشی‌گری و نژاد‌پرستی به شدت مورد انتقاد قرار گرفته است.
حال آنکه این خروج، علاوه بر منفعت‌طلبی این کشور باعث خواهد شد بنا بر دلایل مختلف، فروپاشی شورا و ضعیف کردن عمدی سازمان ملل متحد را به دنبال داشته باشد.

رفتار بین‌المللی ضد حقوق بشری
باید گفت: امریکا در عین کوبیدن بر طبل حقوق بشری سال گذشته از سازمان علمی، فرهنگی و تربیتی ملل متحد (یونسکو) نیز خارج شد و تاکنون نیز خروج از از توافقنامه‌های بین‌المللی همچون پیمان تجاری شراکت فرا آتلانتیک (تی‌پی‌پی)، توافقنامه آب و هوایی پاریس، پیمان مهاجرتی سازمان ملل متحد، قرارداد تجارت آزاد امریکای شمالی» (نفتا) و برنامه جامع اقدام مشترک (برجام) را در کارنامه خود دارد.
اکنون در حالی که باید گفت: نقض حقوق بشر و جنایت علیه بشریت، جزء‌لاینفک ساختار و کارکرد رژیم امریکا محسوب می‌شود، به تازگی گزارشی منتشر شده که لیست بلندی از آمار‌های جنایت‌های ضد حقوق بشری را در خود جای داده است.

آمار داخلی ضد حقوق بشری
به این آماری که تنها بخش کوچکی از صداقت امریکا در زمینه وضعیت حقوق بشر را در بوته نقد و آزمایش قرار می‌دهد توجه کنید.
وقوع تیر‌اندازی‌های مکرر و دسته جمعی در این کشور که تنها در یک مورد آن در سال ۲۰۱۷، ۵۸ نفر کشته و ۸۵۱ نفر مجروح شدند، ۹۶۳ تا هزار و ۲۰۷ قربانی خشونت نیروی پلیس در سراسر امریکا، قتل یک نفر در هر هشت ساعت توسط پلیس این کشور، وجود ۶ هزار و ۷۲۴ پرونده فساد پلیس امریکا در بازه زمانی ۲۰۰۵ تا ۲۰۱۱ و مشاهده جرائمی، چون روابط جنسی، مصرف الکل، مواد مخدر و... نقض حقوق بشر سیاهپوستان از قبیل: خشونت علیه آنها، آمار بالای مرگ و میر نوزادان و کودکان این نژاد‌ها نسبت به سایرین، تبعیض نژادی علیه کودکان، نارضایتی عمومی مردم امریکا بابت ذخیره اطلاعات شخصی و خصوصی و رصد آنها، افزایش سالانه کودکان کار در مزارع تنباکو و خطرات این شغل برای آنها، قتل، تجاوز و ضرب و شتم کودکان مهاجر غیر قانونی توسط افراد قاچاق‌کننده، گزارش سالانه بیش از ۳ میلیون و ۳۰۰ هزار مورد کودک آزاری، همچنین قربانی‌شدن سالانه حدود ۱۰ هزار کودک به دلیل خشونت مسلحانه در این کشور، افزایش میزان جرم و جنایت در سال ۲۰۱۶ برخاسته از وجود قانون حمل سلاح، رکوردداری بیشترین تعداد زندانی در جهان با وجود بیش از ۲ میلیون ۴۰۰ هزار زندانی، افزایش روند محکومیت به اعدام در این کشور در سال ۲۰۱۶، همچنین افزایش اعدام‌های زجر‌آور در این کشور، وضعیت وخیم زندانیان و نامناسب بودن غذای زندانیان، بازداشت‌ها و حبس‌های غیر‌قانونی!
سال‌هاست که امریکا بر اساس رویه سیاستی که پیش گرفته و همه دولت‌ها هم از آن پیروی می‌کنند، خود را سردمدار بسیاری از ابعاد و مؤلفه‌های نظام بین‌الملل می‌داند و تلاش می‌کند تا با جریان‌سازی در باره موضوعات روز دنیا، در محیط بین‌المللی وضعیت را مصادره به مطلوب کند. مفهوم حقوق بشر هم جزو موارد مهمی است که امریکا از رهگذر آن در تلاش است خود را مهد دموکراسی معرفی کند، در عین حال که در زمینه وضعیت حقوق بشر سایر کشور‌های دنیا به خصوص ایران دخالت جدی دارد.
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار