کد خبر: 916643
تاریخ انتشار: ۱۹ تير ۱۳۹۷ - ۱۸:۲۷
مدیر عامل شرکت آب منطقه ای آذربایجان غربی:
مدیر عامل شرکت آب منطقه ای آذربایجان غربی گفت: کسری مخازن آب زیرزمینی دشت های آذربایجان غربی به 940 میلیون مترمکعب رسید.

کیومرث دانشجو اظهار داشت: با توسعه برداشت از منابع آب زیر زمینی به صورت غیر قانونی و تحت تاثیر خشکسالی سنوات اخیر و کاهش تغذیه سفره های آب زیر زمینی، کسری مخازن آب زیرزمینی دشت های استان به حدود 940 میلیون مترمکعب رسیده است.

وی با اشاره به اینکه در استان 41 هزار حلقه چاه مجاز دارای پروانه بهره برداری اعم از شرب، کشاورزی و صنعتی وجود دارد، افزود: حدود 24 هزار حلقه چاه فاقد پروانه مشمول قانون تعیین تکلیف چاه های فاقد پروانه و حدود 36 هزار حلقه چاه غیر مجاز محفوره بعد از سال 85 وجود دارد که عمدتا در بخش کشاورزی است.

مدیر عامل شرکت آب منطقه ای آذربایجان غربی با بیان اینکه سال گذشته در استان 1590 حلقه چاه غیر مجاز پر و مسلوب المنفعه شده اظهار کرد: در سه ماه نخست سال جاری 200 حلقه چاه مسلوب شده است.

وی گفت: آذربایجان غربی دارای 13 رودخانه دائمی شامل زنگمار، قطور، آغ چای، زولا، نازلو، روضه، شهرچای، باراندوز، گدار، مهاباد، سیمینه و زرینه رود و ذاب است که در بیشتر فصول سال در آنها آب جریان دارد.

دانشجو ادامه داد: حجم برداشت از منابع آب زیرزمینی جهت مصارف کشاورزی استان حدود 2 میلیارد مترمکعب در سال است که بیشترین حجم برداشت در محدوده حوضه آبریز دریاچه ارومیه قرار دارد.

وی اظهار کرد: آذربایجان غربی 12 سد مخزنی بزرگ در دست بهره برداری دارد که از این تعداد 7 سد در حوضه آبریز دریاچه ارومیه و 5 سد در حوضه آبریز رودخانه سد ارس واقع شده که کل حجم قابل ذخیره آنها در حدود یک هزار و 845 میلیون مترمکعب است.

مدیر عامل شرکت آب منطقه ای آذربایجان غربی ادامه داد: بر اساس آخرین اطلاعات حجم آب ذخیره شده در سدهای حوضه آبریز دریاچه ارومیه در تیرماه سال جاری یک هزار و 119 میلیون مترمکعب است در حالیکه حجم نظیر در سال آبی گذشته برابر با 1 هزار و 72 میلیون مترمکعب بوده و این نشان از افزایش 4 درصدی حجم مخازن نسبت به زمان مشابه سال گذشته است.

وی با بیان اینکه حجم آب در پشت سدهای حوضه آبریز رودخانه ارس 317 میلیون مترمکعب است تصریح کرد: این میزان نسبت به مدت مشابه سال گذشته 14 درصد افزایش داشته است.

دانشجو با توجه به بارش های نسبتا خوب بالاتر از نرمال در سال آبی 96_97 نسبت به سال آبی گذشته افزایش 51 درصدی و نسبت به متوسط دراز مدت افزایش 26 درصدی بارش ها را در استان شاهدیم اما با توجه به عدم بارش مناسب برف و نبود ذخیره برفی که عامل اصلی در تشکیل جریانهای سیلابی و روانابهای حوضه ها در فصل بهار است شاهد کاهش 9 درصدی جریان رواناب ها نسبت به سال گذشته و کاهش 38 درصدی رواناب ها نسبت به متوسط درازمدت در استان هستیم.

دانشجو گفت: از 12 سد مخزنی در دست بهره برداری استان 7 سد با هدف مصارف شرب پیش بینی شده که در برنامه مدیریت منابع و مصارف سال آبی جاری مصارف شرب از منابع آب سدهای بوکان، ساروق، مهاباد، شهرچای و بارون مجموعا 248 مترمکعب پیش بینی شده و در حال حاضر بعلت آماده نبودن تصفیه خانه آب شرب سدهای آغ چای و زولا برای مصارف شرب برداشت نمی شود.

وی با بیان اینکه حجم ذخیره سدهای مذکور نسبت به مدت مشابه سال قبل 2 درصد افزایش داشته در صورت مصرف بهینه در تامین آب شرب از محل سدهای در دست بهره برداری دارای مصارف شرب در تابستان با چالش جدی روبرو نخواهیم بود.

دانشجو اجرای طرح های نوین آبیاری و افزایش راندمان انتقال و مصرف آبی در اراضی کشاورزی دارای منابع ابی مجاز، جلوگیری از خرد شدن اراضی کشاورزی و یکپارچه سازی آن و ایجاد قطعات مناسب اقتصادی، نصب کنتورهای حجمی و جلوگیری از اضافه برداشت و پر و مسلوب المنفعه کردن چاههای غیر مجاز را موثرترین راه حل برای جبران افت منابع آبی استان عنوان کرد.

نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر