کد خبر: 916702
تاریخ انتشار: ۱۹ تير ۱۳۹۷ - ۱۸:۰۱
معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی آذربایجان غربی خبر داد:
معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی آذربایجان غربی گفت: طرح کشاورزی حفاظتی در ۲۰۰ هزار هکتار از اراضی استان اجرا می شود.

عبداله فتح اله زاده اجرای ۴۰۰ هکتار آرایش کشت در چغندرقند، استفاده از نوارتیپ در آبیاری و به کارگیری ارقام زودرس و میانرس به جای ارقام دیررس را از جمله اقدامات سازمان در زمینه تغییر الگوی کشت محصولات کشاورزی و کمک به بحران کم ابی دریاچه ارومیه خواند.

وی با اشاره به جایگزینی کشت چغندرقند با محصولاتی مثل کلزا و ذرت زودرس یادآور شد: در صورت تغییر در آرایش کشت محصولات زراعی از جمله اجرای ارایش کشت ۵۰ در۳۰ و ۶۰ در۴۰ سانتی متر مربع به جای ۵۰ در ۵۰، موجب کاهش ۳۰ درصدی مصرف آب می شود.

معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی آذربایجان غربی به اجرای طرح مدیریت بقایای گیاهی و تناوب زراعی اشاره کرد و افزود: بقایای گیاهی عامل اصلی جلوگیری از تبخیر آب و کاهش هزینه های تولید هستند و استفاده از بذورو کشت مناسب با توجه به شرایط آب و هوایی منطقه از راهکارهای توسعه کشاورزی بخصوص درشرایط کم آبی است.

وی اظهار داشت: شاخص های الگوی کشت باید به گونه ای تعیین شود تا با انتخاب نوع محصول همراه با افزایش بهره وری از منابع موجود حداکثر درآمد را برای تولید کنندگان به همراه داشته باشد.

فتح اله زاده تصریح کرد: براساس بررسی های کارشناسی الگوی کشت مناسب با در نظر گرفتن ارزش اقتصادی آب و مزیت های نسبی با حفظ سطح زیر کشت و افزایش میزان تولید فعلی با کاربرد روش های نوین به نژادی و به زراعی ضمن کاهش ۴۰ درصدی در مصرف آب ، ارزش تولیدات کشاورزی به ۴ برابر افزایش خواهد یافت که در این صورت فشار برمنابع آبی سطحی و زیرزمینی کاهش یافته و سهم بخش کشاورزی از تولید ناخالص ملی نسبت به سایر بخش ها افزایش خواهد یافت.

نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر