کد خبر: 916953
تاریخ انتشار: ۲۰ تير ۱۳۹۷ - ۲۲:۰۰
نگاهی به تازه‌های حوزه نشر و کتاب در هفته جاری
در گزارش پیش رو برخی از آخرین تازه‌های حوزه نشر و کتاب و نیز اخبار این حوزه را مرور می‌کنیم. تکمیل سه‌گانه سعید زیباکلام، چگونگی تدوین کتاب زندگی و زمانه شهید بهشتی، رونمایی از کتاب خاطرات شفاهی حاج‌حسین یکتا، انتشار کتابی درباره محمدعلی جناح و آغاز فروش اینترنتی کتاب‌های روایت فتح از این جمله‌اند.
فرزین ماندگار
در گزارش پیش رو برخی از آخرین تازه‌های حوزه نشر و کتاب و نیز اخبار این حوزه را مرور می‌کنیم. تکمیل سه‌گانه سعید زیباکلام، چگونگی تدوین کتاب زندگی و زمانه شهید بهشتی، رونمایی از کتاب خاطرات شفاهی حاج‌حسین یکتا، انتشار کتابی درباره محمدعلی جناح و آغاز فروش اینترنتی کتاب‌های روایت فتح از این جمله‌اند.
اما نشر اسم در تکمیل سه‌گانه آثار خود با سعید زیباکلام استاد دانشگاه، کتاب افسانه‌های بیشتر! را منتشر کرد. زیباکلام که این روز‌ها با برخی اعتراض‌های صریحش به وضع موجود شهره است در مقدمه این اثر نوشته است: اجزای این کتاب بیشتر از ۲۰ سال است که در قلب و جانم در حال انعقاد و پخته‌شدن است و این یعنی آثار زیادی طی مدتی طولانی در تقویم آن نقش داشته‌اند، به طوری که محال است بتوانم به درستی هم نام تمام آن آثار را ببرم و هم چیستی میزان تأثیرگذاری‌شان را تعیین کنم. با این وصف اگر بخواهم از میان آن آثار به ذکر تنها یکی اکتفا کنم که به نظر خودم بیشترین و ژرف‌ترین تأثیر را داشته، بی‌تردید باید از کتاب الله حکیم نام ببرم. آن که به طرز غیرقابل مقایسه با سایر کتب، گهگاه تمام قلب و جانم را زیر و رو می‌کرد و دگرگون و منفجر می‌کرد.
این استاد فلسفه دانشگاه تهران در ادامه مقدمه خود می‌نویسد: باید اذعان کنم محتوای هر یک از رساله‌های این کتاب محصول جوششی درونی بوده، وامداری منحصر‌به‌فردی به هیچ مکتب و مشرب خاصی ندارد. این مجموعه از افسانه‌ها را افسانه‌های بیشتر! نامیده‌ام از آن روی که جلد دوم کتاب افسانه‌های آرام‌بخش نیست. زیرا اگرچه افسانه‌های مندرج در این کتاب هم آرام‌بخش و تسکین‌بخشند، شباهت یا ربطی اینجا و آنجا به برخی افسانه‌های مندرج در آن کتاب دارند.
افسانه‌های بیشتر! جدیدترین تأملات انتقادی و صریح زیباکلام است که به بازخوانی مبانی اندیشه سیاسی و دینی پرداخته و بیشتر از اینکه نسخه‌ای برای حل مشکلات نظری باشد، محلی برای طرح پرسش‌های نظری صریح و بی‌پیرایه این استاد عدالتخواه است. افسانه گوهر ناب تعقل، افسانه ذات فلسفه، افسانه ماهیت اقناع، افسانه رویکرد استدلالی توجیهی اثباتی انبیا، افسانه اثبات الهی بودن قرآن حکیم، افسانه لولوی نسبی‌انگاری عناوین رساله‌ها و فصل‌های جدیدترین کتاب این نویسنده و استاد دانشگاه تهران است.
کتاب افسانه‌های بیشتر! سعید زیباکلام با طرح جلد معنادارش ۲۰۰ صفحه دارد و از سوی انتشارات اسم روانه کتاب‌فروشی‌ها شده است. نشر اسم پیش از این کتاب‌های «عقل و استدلال و عقلانیت» و «افسانه‌های آرام‌بخش» را از زیباکلام منتشر کرده بود.

زندگی و زمانه شهید بهشتی
و، اما جواد کلاته یکی از پژوهشگران کتاب «روایتی از زندگی و زمانه آیت‌الله سیدمحمدحسینی بهشتی» به بیان توضیحاتی درباره چگونگی استخراج و تولید اطلاعات مورد نیاز برای تهیه این کتاب پرداخت. این پژوهشگر تاریخ انقلاب و دفاع مقدس که در تولید مطالب کتاب «روایتی از زندگی و زمانه آیت‌الله سیدمحمدحسینی بهشتی» اثر جعفر شیرعلی‌نیا مشارکت داشته، در گفت‌وگو با مهر، درباره حضور در این پروژه گفت: بیشتر مطالبی که برای این کتاب تهیه و تدارک دیدم، مربوط به زندگی شهید بهشتی در دوران پیش از وقوع انقلاب اسلامی است.
وی افزود: در بخش مربوطه، دو نفر بودیم؛ آقای مرتضی پایدار و من. ابتدا قرار بود تمام تحقیقات و پژوهش‌های این اثر را خودم به عهده بگیرم، چون حجم اولیه و مورد نظر این کتاب، تا این حد وسیع نبود. یعنی اول، قرار نبود کتاب در این حجم فعلی چاپ شود. با تغییراتی که در ادامه پیش آمد و گستردگی بیشتر پروژه، دیدیم حجم مطالب بسیار زیاد شده و فراتر از چیزی است که انتظار داشتیم. به همین دلیل، دوستان دیگری هم به پروژه پژوهش این کتاب اضافه شدند.
این پژوهشگر در ادامه توضیح داد: مسئولیت من در تهیه مطالب این کتاب، مربوط به برهه ابتدای تولد تا ۲۲ بهمن سال ۵۷ بود. کارمان هم تحقیق کتابخانه‌ای بود. آقای شیرعلی‌نیا مصاحبه‌های تکمیلی را می‌گرفت. اما کاری که من انجام دادم، در سه محور خلاصه می‌شود؛ اول مطالعه کتاب‌هایی که به طور مستقیم مربوط به شهید بهشتی می‌شدند که ۲۰ تا ۳۰ عنوان بودند و همه را به طور کامل مطالعه کردم. دوم، حدود ۷۰ تا ۸۰ کتاب که مربوط به حوادث پیش از انقلاب بودند و در واقع، بیشتر حاوی مطالبی درباره انقلابیون دیگر می‌شدند، اما ردپایی از شهید بهشتی در آن‌ها وجود داشت. در این کتاب‌ها درباره گروه‌های مبارز ضدپهلوی و جریان‌های مبارزاتی مطالب زیادی بود که بخشی از آن‌ها هم درباره سازمان منافقین بود. بدین ترتیب بسیاری از اطلاعات درباره اتفاقات، گروه‌ها و اشخاصی که به نوعی با شهید بهشتی ارتباط داشتند از این کتاب‌ها استخراج شدند. کلاته در ادامه گفت: محور سوم کار هم، بررسی اسناد و مدارک تاریخی بود که در بنیاد شهید بهشتی و مرکز اسناد انقلاب اسلامی انجام شد. به این ترتیب سند‌هایی را دیده و بررسی کردیم که برخی از آن‌ها منتشر شده و برخی دیگر منتشر نشده بودند.

محمدعلی جناح؛ مؤسس پاکستان
از سویی دیگر کتاب «محمدعلی جناح؛ مؤسس پاکستان» نوشته هکتور بولیتو با ترجمه غلامرضا سعیدی و به کوشش سیدهادی خسروشاهی از سوی انتشارات کلبه شروق قم منتشر شد.
کتاب «محمدعلی جناح؛ مؤسس پاکستان» مجلد سوم از مجموعه آثار (شماره ششم) استاد سید غلامرضا سعیدی است که محقق برجسته، استاد خسروشاهی آن را تدوین و تنظیم کرده است. سید غلامرضا سعیدی، مترجم و پژوهشگر برجسته تاریخ معاصر در مقدمه کتاب می‌نویسد: برخی از محققان معتقدند که اگر بصیرت و درایت و استقامت قائد اعظم و همکاران فداکار او نبود، یکصد میلیون مسلمان هند، دچار همان سرنوشتی می‌‏شدند که نصیب مسلمانان اسپانیا گردید.
هکتور بولیتو، نویسنده کتاب، محمدعلی جناح را سازنده و بناکننده تاریخ معرفی کرده است که فردی منطقی، شرافتمند، قوی و پُرهیمنه بود و هر وقت اشخاص نزدیک او می‌آمدند، از او می‌ترسیدند. به اعتقاد مؤلف، تنها نقص جناح زبان تند او بود که در محاوره بردباری نشان نمی‌داد و به‌شدت در اختصارگویی می‌کوشید. از سایر جهات واجد بزرگ‌ترین فضایل و حائز همه شئون رهبری سیاسی بود.
درباره قائد اعظم پاکستان -‌محمدعلی جناح- کتاب‌‏های متعددی نوشته شده، ولی امتیاز این تألیف در آن است که تحقیق آن محصول دو سال مطالعات یک محقق خارجی است که به صورت دقیق و بی‌طرفانه، مستندات زیادی بالغ بر ۳۰ جلد تألیفات گوناگون را مورد مطالعه قرار داده و طی دو سال گردش در هند و پاکستان، با جمعی -در حدود ۲۰۰ نفر- از معاصران قائد اعظم تماس گرفته و از خاطرات آن‌ها استفاده کرده است؛ لذا شاید یکی از بهترین منابع درباره گوشه‌هایی از شخصیت قائد اعظم پاکستان و سیر حوادث شبه قاره هند و پاکستان در دوره معاصر باشد.

خاطرات شفاهی حاج‌حسین یکتا
مراسم رونمایی از کتاب «مربع‌های قرمز» شامل خاطرات شفاهی حاج حسین یکتا فردا جمعه ۲۲ تیر در مجموعه فرهنگی شهدای سرچشمه برگزار می‌شود.
این کتاب، خاطرات این شخصیت را از کودکی تا برهه پایان دفاع مقدس دربرمی‌گیرد. «مربع‌های قرمز» به تازگی در ۵۴۳ صفحه توسط انتشارات شهید کاظمی چاپ شده است و با ۱۴ فصل، خاطرات وی را شامل می‌شود.
حاج حسین یکتا از رزمندگان و فرماندهان جنگ است که پس از دوران دفاع مقدس به فعالیت‌های فرهنگی رو آورده است. روایتگری دفاع مقدس از جمله فعالیت‌هایی است که وی در کارنامه دارد. این برنامه روز جمعه ۲۲ تیر از ساعت ۱۷ تا ۱۹ در مجموعه سرچشمه واقع در میدان بهارستان، نرسیده به چهارراه سرچشمه، انتهای خیابان صیرفی‌پور برگزار می‌شود.

فروش اینترنتی کتاب‌های روایت فتح
انتشارات روایت فتح در روز‌های آینده محصولات خود را با تخفیف ۲۰ درصدی از طریق فروش اینترنتی در اختیار علاقه‌مندان قرار می‌دهد. به گزارش روابط عمومی روایت فتح، انتشارات روایت فتح به عنوان یکی از ناشران حوزه دفاع مقدس و مقاومت در نظر دارد تمامی کتب روایت فتح را از طریق فروش اینترنتی به آدرس revayatfath. ir با ۲۰ درصد تخفیف ویژه، از ۱۷ تیر به مدت ۲۰ روز در اختیار عموم قرار دهد. علاقه‌مندان برای کسب اطلاعات بیشتر می‌توانند به آدرس این انتشارات به نشانی revayatfath. ir مراجعه کنند.
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار