کد خبر: 917460
تاریخ انتشار: ۲۵ تير ۱۳۹۷ - ۱۶:۳۴
کارشناس فضای مجازی کشور :
روح‌الله مؤمن نسب گفت: اینستاگرام اثر بسیار منفی روی عفاف و حجاب و حیا در جامعه ایران داشته است در این نرم‌افزار فرد باید کاری کند که دیده شود درنتیجه آرام‌آرام به نقطه‌ای می‌رسد که دیگر قابل بازگشت نیست.
بهاره عشقی صابر

روح‌الله مؤمن نسب در گردهمایی و جشن بزرگ حافظان حریم خانواده که امشب در اسلامشهر برگزار شد، با اشاره به گسترش فضای مجازی در میان نوجوانان و جوانان و همراه بودن ابزارهای هوشمند در اکثر زمان‌ها با آنان گفت: به دلیل همراه بودن ابزارهای هوشمند در اکثر اوقات زندگی جوانان، گفته می‌شود اطلاعات این ابزارها از فرد بیشتر از خود فرد است.

وی با اشاره به نرم‌افزارهای شبکه اجتماعی موجود در تلفن همراه گفت: نرم‌افزاری مانند اینستاگرام که اغلب دختران با آن درگیر هستند و اثر بسیار منفی روی عفاف و حجاب و حیا در جامعه ایران داشته است بر مبنای تصویر است فرد ابتدا از خود عکس می‌گیرد و بعد هر چه بیشتر دیده و پسندیده شود جایگاه بالاتری به او داده می‌شود درنتیجه دیده می‌شود باید کاری کند که دیده شود درنتیجه آرام‌آرام به نقطه‌ای می‌رسد که دیگر قابل بازگشت نیست.

کارشناس فضای مجازی با اشاره مضرات سلفی گرفتن گفت: بر اساس اعلام سازمان سلامت جهانی اگر کسی سه عکس سلفی از خود بگیرد مریض است یا اگر از ۱۰ عکسی که اخیراً گرفته‌شده شش عکس آن خود فرد باشد به سمت فرد محوری و افسردگی پیش می‌رود اکنون‌که به گوشی‌های تلفن همراه نگاه می‌کنیم می‌بینیم که عکس‌ها فردی شده است.

وی با اشاره به گسترش فردگرایی حتی در جمع گفت: در جمع اعضای خانواده هر کس با گوشی خود کار می‌کند حتی در جمع هم ما تنها هستیم و آرام‌آرام افراد را دچار تنوع‌طلبی می‌کند. خانمی که حاضر نیست عکس خود را به فرد نامحرمی بدهد ولی تعداد زیادی عکس از خود در اینستاگرام می‌گذارد هم به خود و هم به دیگران آسیب می‌زند. در این شرایط خانم‌ها دچار تنوع‌طلبی عاطفی و آقایان دچار تنوع‌طلبی جنسی می‌شوند.

سخنران این مراسم به توضیح تنوع‌طلبی پرداخت و گفت: دخترخانمی که تا دیروز پدرش به او می‌گفت عزیزم و حالش خوب می‌شد از امروز تعداد زیادی برای او کامنت می‌گذارند و می‌گویند که چقدر خوشگل است و دچار تنوع‌طلبی می‌شود بعد از یک مدت کوتاه می‌بیند با یک نفر دو نفر نمی‌تواند لذت ببرد. من تضمین می‌کنم افرادی که در شبکه‌های اجتماعی دچار تنوع‌طلبی شدند ازنظر روانشناسی نمی‌توانند در آینده ازدواج کنند خیلی از آقاپسرها و دخترخانم‌ها که فرصت خوبی دارند و نمی‌توانند ازدواج کنند به دلیل همین تنوع‌طلبی است. اگر ازدواج کند مدام باید نگران افشا شدن روابط قبلی خود باشد وقتی در زندگی به او فشار بیاید می‌خواهد به روابط قبلی خود برگردد و از همه این‌ها بدتر تا گوشی دست همسرش می‌بیند به او نیز مشکوک می‌شود.

وی با اشاره به گسترش شک و تردید حاصل از استفاده بیش‌ازحد شبکه‌های اجتماعی گفت: ازنظر روانشناسی اگر به مدت یک ماه به یک‌چیز یا یک فرد شک داشته باشید و در آن ماه شک برطرف نشود نسبت به آن فرد نفرت پیدا می‌کنید پس اگر تردیدی از همدیگر دارید برطرف کنید در غیراینصورت مانند غده سرطانی بزرگ می‌شود. این موارد باعث می‌شود خانواده ناامن شود و در این صورت بچه‌ها به بیگانه پناه می‌برند.

مؤمن نسب فضای مجازی و ابزارهای همراه را یک اتاق شیشه‌ای توصیف کرد و گفت: وقتی انسان هر کاری کند و از بیرون دیده شود پس حریم از بین رفته است حریم که از بین رفت حرمت از بین می‌رود و بعد از حرمت حیا از بین می‌رود معتقدم خیلی از دختران و بچه‌ها، به این نقطه رسیده‌اند یعنی حریم و حرمت‌ها شکسته شده و اکنون درگیر مسئله جدید به نام حیا شدند و جامعه ما شاهد بی‌حیایی است اکنون ما شاهد چادری‌های بی‌حیا هستیم این فرد از درون خالی‌شده است وقتی کسی حیای خود را عرضه کند دیگر دستش خالی است و مجبور است همیشه خود را به حراج بگذارد.

وی با اشاره به راهکاری‌های جلوگیری از آسیب‌های فضای مجازی و شبکه‌های اجتماعی گفت: ابتدا محصولات تکنولوژی را بشناسید و از محصولات بد استفاده نکنید و از محصولات خوب، خوب و به‌اندازه استفاده کنید مادری که تمام زمان خود را صرف گوشی می‌کند چه طور می‌تواند فرزند تربیت کند.

کارشناس فضای مجازی با اشاره به دومین راهکار مقابله با آسیب‌ها گفت: از نرم‌افزارهایی که محیط آلوده‌ای دارند استفاده نکنید به‌جای تلگرام و اینستاگرام و… از نرم‌افزارهای سروش، گپ، بیسفون … استفاده کنید این‌ها محیط سالم‌تری دارد در اینستاگرام نمی‌شود چیز بد ندید. نکته بعدی اینکه این ابزارها باید به‌اندازه مصرف شود استفاده عادی از فضای مجازی ۱۶ ساعت در ماه یعنی روزی نیم ساعت است بر اساس اعلام سازمان بهزیستی ایرانیان روزی ۹ تا ۱۲ ساعت از اینترنت استفاده می‌کند.

وی خاطرنشان کرد: فرزندان با موبایل تبدیل به غارنشینان مدرن شده‌اند فرزندی که به‌تنهایی عادت کرده است چه طور می‌تواند در جامعه زندگی کند. تبلت هایی وجود دارد که ویژه دانش آموزان است و دارای محدودیت است بدانیم از چه محصولی استفاده می‌کنیم در غیر اینصورت همین محصول فرزند ما را مانند باتلاق پایین می‌کشد.

نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر