کد خبر: 917672
تاریخ انتشار: ۲۶ تير ۱۳۹۷ - ۲۲:۰۱
نگاهی گذرا به اتفاقات مهم جام‌جهانی روسیه
استفاده از کمک داور ویدئویی بازی‌های جام جهانی روسیه را تحت تأثیر قرار داد. با اینکه مخالفان این طرح را مانعی برای فوتبال می‌دانند، اما VAR به داوران کمک کرد تا اشتباهات خود را به موقع جبران کنند
شيوا نوروزى
جام‌جهانی با همه فراز و فرودهایش به پایان رسید و این خروس‌ها بودند که برخلاف انتظارات جام قهرمانی را بالای سر بردند. در جامی که خیلی‌ها تصور می‌کردند روسیه از پس میزبانی آن برنیاید ۶۴ مسابقه برگزار شد و ۱۶۹ گل هم به ثبت رسید. قهرمانی جام ۲۰۱۸ در شرایطی به فرانسه رسید که هیچ کس حتی شانسی برای فینالیست شدن تیم دیدیه دشان قائل نبود.

جام در دست خروس‌ها
فرانسوی‌ها جشنی بزرگ به راه انداختند و بازیکنان این تیم در کاخ الیزه تجلیل شدند. تیم ملی فرانسه برخلاف انتظار‌ها تا فینال رقابت‌ها بالا آمد و در بازی پایانی هم با پیروزی پرگل کرواسی را شکست داد تا برای دومین بار در تاریخ فوتبال این کشور فاتح جام‌جهانی شود. آن‌ها پیش از این ۲۰ سال پیش و درست زمانی که میزبان جام‌جهانی ۱۹۹۸ بود، اولین بار جام را بالای سر بردند و در ورزشگاه لوژنیکی نیز قهرمانی جام جهانی را برای دومین بار تجربه کردند. آبی‌ها پس از صدرنشینی در گروه سوم به ترتیب تیم‌های آرژانتین، اروگوئه، بلژیک و کرواسی را از پیش رو برداشتند تا دستشان به جام برسد. دشان سرمربی فرانسه سومین مربی است که هم به عنوان کاپیتان و هم به عنوان سرمربی قهرمانی در این رقابت‌ها را در کارنامه دارد.

ناکامی بزرگان
پس از مشخص شدن گروه‌بندی تیم‌ها در مرحله گروهی آلمان به عنوان مدافع قهرمانی اصلی‌ترین گزینه تکرار این عنوان به شمار می‌رفت. یواخیم لو بهترین بازیکنان این کشور را به روسیه برد تا بلکه نقشه‌هایش درست از آب دربیاید. در حالی که بازیکنان شناخته شده زیادی در ترکیب این تیم حضور داشتند، اما ژرمن‌ها نتوانستند از قهرمانی دوره گذشته خود دفاع کنند. علاوه بر این عملکرد ضعیف شاگردان لو به حدی بود که آن‌ها با تحقیر حتی نتوانستند از گروه خود بالا بیایند. سوئد، مکزیک و کره جنوبی در ابتدا حریفانی آسان برای آلمان به نظر می‌رسیدند، اما با شروع بازی‌ها معلوم شد مانشافت‌ها ضعیف‌تر از همیشه هستند و انگیزه‌ای هم برای قهرمانی ندارند. آن‌ها در گروه F. قعرنشین ماندند و هم به مکزیک باختند و هم به کره جنوبی! از سوی دیگر آرژانتین دیگر تیم مدعی نیز به سختی از گروهش به یک هشتم صعود کرد؛ آلبی سلسته فقط با یک امتیاز بیشتر نسبت به نیجریه به عنوان تیم دوم به مرحله بعد رسید. اما تیم متزلزل خورخه سامپائولی در مقابل فرانسه باانگیزه و هماهنگ ۴ بر ۳ شکست را پذیرفت و وداعی زودهنگام را تجربه کرد. دو تیم اسپانیا و پرتغال هم که تلاش می‌کردند خود را مدعی قهرمانی نشان دهند بعد از جدالی سخت در گروه دوم و در حالی که هر دو ۵ امتیازی بودند با یک امتیاز بیشتر از تیم ملی ایران به دور حذفی رسیدند ولی آن‌ها هم خیلی زود روسیه را ترک کردند. پرتغال ۲ بر یک به اروگوئه باخت و اسپانیا نیز در ضیافت پنالتی‌ها مغلوب روسیه شد. برزیل نیز بعد از غلبه بر مکزیک به بلژیک در یک چهارم باخت و از گردونه رقابت‌ها کنار رفت.

ستاره‌های بی‌فایده
طبق روال هر دوره این بار نیز بازیکنان سرشناس دنیای فوتبال پیش از شروع رقابت‌ها برای حریفان کری می‌خواندند و رسانه‌های مختلف نیز با آب و تاب از نقش آن‌ها در موفقیت تیم‌هایشان می‌گفتند. منتها در واقعیت عکس این ادعا‌ها ثابت شد و هیچ کدام از فوتبالیست‌های گرانقیمت و پرسروصدا نتوانست به داد تیمش برسد. لیونل مسی یکی از همان‌هاست؛ مهاجم آرژانتینی که از طرف مردم کشورش حسابی تحت فشار بوده و هست این بار نیز نتوانست از جادویش برای موفقیت راه راه پوشان استفاده کند. مسی تنها یک گل برای آرژانتین به ثمر رساند. کریس رونالدو هم شرایطی بهتر از رقیبش نداشت. او که در جام جهانی روسیه نگران آینده‌اش در رئال مادرید بود، چهار گل برای پرتغال زد. مهار پنالتی رونالدو توسط علیرضا بیرانوند ناکامی این بازیکن را تکمیل کرد. محمد صلاح مهاجم مصری نیز به رغم هیاهویی که در لیگ جزیره به راه انداخته بود در جام جهانی فقط دو بار پایش به گلزنی باز شد که یکی از گل‌هایش نیز از روی نقطه پنالتی به ثمر رسید. نیمار گرانقیمت نیز دو گل برای برزیل زد.

جام گل به خودی
باز کردن دروازه خودی از اتفاقات تلخی است که در مستطیل سبز رخ می‌دهد، اما نکته جالب اینکه در این دوره ۱۲ گل به خودی به ثبت رسید. اولین گل به خودی را عزیز بوهذار بازیکن مراکشی در مصاف با تیم کشورمان به ثمر رساند که به پیروزی تیم کرش منجر شد. استرالیا، نیجریه، لهستان، مصر، روسیه (۲ گل)، مکزیک، سوئیس، تونس، برزیل و کرواسی تیم‌هایی بودند که از گل به خودی متضرر شدند. عجیب‌ترین این گل‌ها را ماریو مانژوکیچ در فینال به ثمر رساند تا رکوردی جالب در جام جهانی به ثبت برسد.

کمک VAR به داوران
استفاده از کمک داور ویدئویی بازی‌های جام جهانی روسیه را تحت تاثیر قرار داد. با اینکه مخالفان این طرح را مانعی برای فوتبال می‌دانند، اما VAR به داوران کمک کرد تا اشتباهات خود را به موقع جبران کنند. در طول جام ۲۰۱۸ داوران ۲۰ بار از این سیستم استفاده کردند و آخرین آن‌ها نیز منجر به اعلام یک پنالتی به سود فرانسه در فینال شد.

شگفتی‌سازان
بدون شک کرواسی و بلژیک را باید پدیده‌های این دوره نامید. دو تیمی که کسی حسابی روی آن‌ها باز نکرده بود تا مراحل پایانی پیش رفتند و در نهایت به نایب‌قهرمانی و سومی جهان رضایت دادند. کروات‌ها با هدایت دالیچ پس از صدرنشینی بلامنازع در گروه خود، دانمارک، روسیه و انگلیس را حذف کردند، اما زورشان به فرانسه نرسید. بلژیک نیز بعد از صدرنشینی ژاپن و برزیل را کنار زد و بعد از باخت به فرانسه با شکست انگلیس سوم شد. در بین تیم‌های آسیایی نیز ژاپن تنها تیم صعودکننده به دور بعد بود.
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار