کد خبر: 919033
تاریخ انتشار: ۰۶ مرداد ۱۳۹۷ - ۲۲:۰۰
علیرضا پیروزمند:
سومین نشست اندیشه‌ورزی مباحثات با موضوع «فرهنگستان علوم اسلامی پس از ۳۵ سال کدام دستاورد؟ کدام مقدورات؟» امروز با حضور فعالان این مرکز و اساتید حوزه و مراکز علمی در قم برگزار شد.
سومین نشست اندیشه‌ورزی مباحثات با موضوع «فرهنگستان علوم اسلامی پس از ۳۵ سال کدام دستاورد؟ کدام مقدورات؟» امروز با حضور فعالان این مرکز و اساتید حوزه و مراکز علمی در قم برگزار شد.
در این نشست، حجت‌الاسلام علیرضا پیروزمند، عضو هیئت علمی فرهنگستان علوم اسلامی به ارائه بحث پرداخت و گفت: مسئله علوم انسانی و اسلامی از مباحثی است که با انقلاب اسلامی مطرح و شکوفا شد.
وی افزود: در واقع اگر فصل‌های تاریخ انقلاب فرهنگی را ملاحظه کنیم به روشنی در‌می‌یابیم که در اوایل انقلاب در حوزه علوم انسانی یک حرف‌هایی زده و ایده‌هایی مطرح شد.
وی گفت: عمده این ایده‌ها چیزی به عنوان علوم انسانی و اسلامی نبود و حتی در عرصه تلقی‌های خاصی که از وحدت حوزه، دانشگاه و... مطرح می‌شد نیز این مباحث مشاهده می‌شود؛ نکته جالب‌تر آنکه برخی از اساتید که امروز میداندار علوم انسانی اسلامی هستند در اوایل انقلاب منکر این بحث می‌شدند و می‌گفتند که علوم انسانی غیر‌اسلامی وجود ندارد که بخواهیم آن را اسلامی کنیم.
عضو هیئت علمی فرهنگستان علوم اسلامی بیان کرد: آن‌ها بیان می‌کردند که در علوم غیرانسانی که به‌طور کل این بحث منتفی است، ولی در علوم انسانی نیز چنین بحثی درست نیست، فقط چند گزاره‌ای را که با اسلام در تضاد است، باید اصلاح کرد.
وی گفت: امروزه در میان جریان‌های دینی و انقلابی این بحث به رسمیت شناخته شده و مباحث در این خصوص به شدت در حال پیگیری است. در واقع امروز این مسئله بحث می‌شود که چگونه می‌توان کار کرد. در اوایل دهه ۶۰ می‌گفتند که روش تحقیق باید اسلامی شود.
این استاد حوزه بیان کرد: امروزه و در یک دهه اخیر این بحث به حدی مهم است که فصلنامه فلسفه علوم انسانی اسلامی منتشر می‌شود، ولی قطعاً این بحث در ابتدای انقلاب وجود نداشت.
وی در ادامه به چگونگی تأسیس فرهنگستان و نقش حجت‌الاسلام سید‌منیر حسینی در موضوع شناسی علوم انسانی اسلامی و... سیر فعالیت‌های این مرکز علمی در سال‌های اخیر پرداخت.
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر