کد خبر: 919386
تاریخ انتشار: ۰۸ مرداد ۱۳۹۷ - ۲۳:۰۵
رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی عنوان کرد که دولت سه ماه در برابر ایجاد بازار ثانویه ارز مقاومت کرد و همه کالا‌ها از جمله کالا‌های لوکس با ارز ۴ هزار و ۲۰۰ وارد شد و ۲۰ میلیارد دلار منابع ارزی به واسطه سیاست غلط ارزی دولت به کالای غیر اساسی اختصاص یافت.
به گزارش «ایسنا»، محمدرضا پورابراهیمی در جمع رزمندگان و پیشکسوتان دفاع مقدس اظهار کرد: سختگیرانه‌ترین تحریم‌ها را علیه جمهوری اسلامی انجام دادند و امروز همان تحریم‌ها را با تجربه دیگری انجام می‌دهند، گستره تحریم‌ها را افزایش دادند، البته تفاوتی هم دارد. وی خاطر نشان کرد: تفاوت تحریم‌های کنونی با سال‌های ۹۱ در این است که تحریم‌های قبلی قطعنامه سازمان ملل و اتحادیه اروپا و امریکا پشت آن بود، اما امروز تحریمی از ناحیه اتحادیه اروپا و سازمان ملل نداریم، اما امریکایی‌ها ادبیات قلدرانه را مطرح کرده‌اند و با زور می‌خواهند دیگران را وادار کنند که علیه ما تحریم اقتصادی اعمال کنند.
رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی با اشاره به شرایط ارزی کشور گفت: اساس و ریشه مشکلات اخیر ما، تغییرات نرخ ارز است، مدیریت ارز تمام بازار‌ها را مدیریت می‌کند.
وی با اشاره به عوامل اصلی کاهش ارزش پول ملی در برابر دیگر کشور‌ها بیان کرد: تورم، مصارف و منابع ارزی، پیش‌بینی درآمد‌های ارزی و فضای روانی و سیاسی در این امر اثر دارند. پورابراهیمی ادامه داد: نرخ تورم در ایران براساس اعلام مرکز آمار در طول سال‌های ۹۴ تا ۹۶ تک رقمی بوده است، پس نمی‌توانست عامل اصلی شوک ارزی ما باشد.
وی خاطرنشان کرد: کشور ما سالانه بیش از ۱۰۰ میلیارد دلار منابع ارزی دارد و مصارف ارزی ما تقریباً نصف این میزان است، ضمن اینکه قیمت نفت، پتروشیمی، سنگ آهن و مس افزایش یافته و این‌ها نشان می‌دهد، وضعیت درآمدی ما در حال حاضر و پیش‌بینی برای بعد، بیشتر می‌شود. رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی با تأکید بر اینکه برای مدیریت بازار ارز در زمان التهاب باید برای کالا‌های اساسی ارز تأمین کرده و برای دیگر کالا‌ها اجازه دهیم با نرخ توافقی عمل شود، تصریح کرد: برای رفع التهابات ارزی به دولت بسته پیشنهادی برای تشکیل بازار اولیه و ثانویه دادیم تا میزان واردات کاهش یافته و از سوی دیگر بهترین فرصت برای افزایش صادرات فراهم گردد.
پورابراهیمی افزود:، اما دولت بازار ثانویه را قبول نکرد و همه کالا‌ها از جمله کالا‌های لوکس با ارز۴هزار و ۲۰۰ وارد شد. سه ماه دولت در برابر این قضیه مقاومت کرد و ۲۰ میلیارد دلار منابع ارزی به واسطه سیاست غلط ارزی دولت به کالای غیر اساسی اختصاص یافت. نماینده مردم کرمان و راور در مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه بعد از سه ماه و تحمیل هزینه سنگین به کشور، دولت پذیرفت بازار ثانویه ارز راه‌اندازی شود، گفت: با وجود تشکیل بازار ثانویه،، اما سیاست تخصصی فقط ۲۰ درصدی صادرات غیرنفتی عمق کمی برای این بازار فراهم کرده قطعاً باید عرضه منابع مالی در این بازار از محل کل صادرات غیر نفتی باشد.
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار