کد خبر: 919418
تاریخ انتشار: ۱۰ مرداد ۱۳۹۷ - ۱۶:۲۸
مدیرعامل شرکت شهرک‌های کشاورزی کشور:
مدیرعامل شرکت شهرک‌های کشاورزی کشور گفت: به ازای هر لیتر در ثانیه مصرف آب در هکتار می‌توانیم بالغ بر ۳۰ تا ۴۰ تن صیفی‌جات در فضای باز برداشت کنیم و این در حالی است که در فضای گلخانه‌ای تولید این محصول بین ۱۰ تا ۲۰ برابر افزایش می‌یابد.

علی‌اشرف منصوری در حاشیه سفر به استان سمنان، با اشاره به حمایت دولت از توسعه گلخانه‌ها گفت: استان سمنان ظرفیت مناسبی برای توسعه کشت گلخانه‌ای دارد .

وی با اشاره به برنامه‌های خود در این سفر و دیدار با استاندار سمنان اظهار کرد: یکی از موضوعاتی که ما امروز با حضور استاندار بررسی شد ظرفیت‌های استان در کشت گلخانه‌ای بود چرا که این استان می تواند در حوزه توسعه گلخانه‌ها نقش آفرین باشد تا یک توسعه جهشی را در بخش گلخانه ای استان ها داشته باشیم .

وی اضافه کرد: ظرفیت خوبی در گذشته و در راستای توسعه کشت گلخانه‌ای استان سمنان ایجاد شده و ما در این استان ۲۱ شهرک و مجتمع داریم و سازمان جهاد کشاورزی چه در حوزه دامپروری و کشاورزی چه در حوزه گلخانه‌ای کارهای آن در حال انجام دارد .

مدیرعامل شرکت شهرک های کشاورزی کشور افزود: برخی از واحدهای مستقر در این شهرک‌ها و مجتمع‌های بخش کشاورزی به بهره‌برداری و تولید رسیده است و تولید آن ها موفق نیز بوده است .

منصوری اضافه کرد: تعدادی از پروژه های مستقر در این مجتمع‌ها و شهرک‌های کشاورزی تقریبا زیر ساخت‌های آن ها آماده است که تعداد آن به حدود ۵۷۰ واحد می‌رسد .

وی اظهار امیدواری کرد: در فراخوان جدیدی که از سوی سازمان جهاد کشاورزی اعلام شده، سرمایه گذاران بیشتری جذب این بخش شده و تعدادی از این واحدها به سرمایه‌گذاران بخش خصوصی واگذار شود.

وی با اشاره به ظرفیت های جدید مجتمع‌ها و شهرک‌های کشاورزی که کار ظرفیت‌سنجی و استعداد یابی آن ها انجام شده است افزود: امیدواریم بتوانیم در زمینه ایجاد زیر ساخت به شکل‌گیری این واحدهای تولیدی در سراسر کشور کمک کنیم .

این مقام مسئول با مقایسه تولید در فضای گلخانه‌ای و تولید در فضای باز تأکید کرد: یکی از موضوعاتی که برای دولت اهمیت دارد و به آن توجه دارد این است که در فضای گلخانه‌‌ای بهره‌وری مصرف آب و بهره‌وری تولید نسبت به منابع آن بسیار بالا است .

منصوری گفت: به ازای هر لیتر در ثانیه مصرف آب در هکتار می‌توانیم بالغ بر ۳۰ تا ۴۰ تن محصول صیفی در فضای باز برداشت کنیم ولی در فضای گلخانه‌ای تولید این محصول بین ۱۰ تا ۲۰ برابر افزایش می‌یابد .

وی با تأکید بر اینکه میزان بهره‌وری مصرف آب در کشت گلخانه ای بالا می‌رود بیان کرد: بسته به اینکه در فضای گلخانه‌ای چه محصولی برداشت شود تناژ تولید محصولات گلخانه‌ای متفاوت است؛ اما آن چیزی که اکنون ما در کشت‌های متراکم در سطح کشور تولید می‌شود در محصولاتی مانند صیفی‌جات و محصولاتی مانند خیار گلخانه‌ای در هر هکتار گلخانه سالانه بیش از ۳۰۰ تن محصول برداشت می‌شود که این میزان در برخی گلخانه‌ها به ۵۰۰ تن در هر هکتار نیز می‌رسد .

مدیرعامل شرکت شهرک های کشاورزی کشور عنوان کرد: در محصولات دیگری مثل تولید گل و گیاهان زینتی که توسعه آن یکی از برنامه‌های وزارت جهاد کشاورزی است که آن را ترویج کرده و توسعه می‌دهیم؛ ضمن اینکه میزان تولید آن قابل مقایسه با تولید در فضای باز نیست .

منصوری اظهار داشت: می‌توانیم سطح زیر کشت آن میزان محصول که در فضای باز تولید می شود را در فضای گلخانه ای به ۱۰ درصد سطح زیر کشت فضای باز تقلیل دهیم .

وی یادآور شد: به طور مثال میزان محصول برداشت شده در حدود ۴۵۰ هزار هکتار سطح زیر کشت سبزی و صیفی‌جات در فضای باز که در کشور وجود دارد؛ با روش تولید گلخانه‌ای به ۱۰ درصد ( ۴۵ هکتار) کاهش می‌یابد و این مقایسه مناسبی است تا اهمیت توسعه کشت گلخانه‌ای را مشخص کند.

مدیرعامل شرکت شهرک‌های کشاورزی کشور با اشاره به میزان اشتغال‌زایی ناشی از توسعه کشت گلخانه‌ای در کشور بیان کرد: اشتغال خوبی را در فضای گلخانه ای وجود دارد؛ چراکه هیچ فعالیت کشاورزی وجود ندارد که به اندازه کشت گلخانه‌ای بتواند اشتغال ایجاد کند .

منصوری با بیان اینکه توسعه کشت گلخانه‌ای بخشی از مشکل اشتغال کشور را حل می‌کند گفت: به ازای هر هکتار توسعه کشت‌های گلخانه ای بالغ بر ۲۰ نفر طرفیت اشتغال ایجاد می‌شود که می‌تواند به حل معضل بیکاری کمک کند.

نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار