کد خبر: 919804
تاریخ انتشار: ۱۲ مرداد ۱۳۹۷ - ۱۰:۴۹
عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام:
محمدحسین صفارهرندی عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام، مشاور فرمانده سپاه پاسداران انقلاب اسلامی و کارشناس مسائل سیاسی در نشست بصیرت افزایی که در مرکز اسناد و تحقیقات دفاع مقدس برگزار شد
 

محمدحسین صفارهرندی عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام، مشاور فرمانده سپاه پاسداران انقلاب اسلامی و کارشناس مسائل سیاسی در نشست بصیرت افزایی که در مرکز اسناد و تحقیقات دفاع مقدس برگزار شد، در ابتدا با اشاره به فعالیت مرکز اسناد و تحقیقات دفاع مقدس، در خصوص راویان گفت: راویان در دوران جنگ ضبط‌صوت به دست در کنار فرماندهان قرار می‌گرفتند و گاهی اوقات باوجوداینکه رانده می‌شدند اما با اصرار درصحنه نبرد می‌ماندند تا از بسیاری از وقایع و رخدادهایی که باید ثبت شود، غافل نمانند.


عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام، فعالان در این عرصه را تابعین راویان زمان جنگ برشمرد و اظهار داشت: نیروهای مرکز در حفظ و نگهداری و پروردن و به مرحله ظهور و بروز رساندن آن اسناد و نوشته‌ها و نوارهای ضبط‌شده، دارند تلاش می‌کنند و با خصوصیاتی که سردار نائینی دارند ایشان مرد عمل است و حتما در دوره تصدی ایشان، رونق چندباره را در کارها و مخصوصا در توزیع یافته‌های انباشته‌شده که دریایی است و ما فقط از گوشه‌هایی از آن سیراب می‌شویم، اهتمام بیشتری داشته باشند.


وی با اشاره به تاریخ پایان جنگ، یادآور شد: تاریخ به ما می‌گوید بعد از پذیرش قطعنامه 598 جنگ تمام نشده است و همچنان ادامه داشته همچنان که ما در عملیات مرصاد و در جبهه‌های جنوب شهدای زیادی را داده‌ایم.


قبول شرایط طرف مقابل لزوما به معنای دسترسی به وعده‌ها نیست
مشاور فرمانده سپاه ضمن بیان اینکه وقتی تن به قبول شرایط طرف مقابل می‌دهید، لزوما به آن چیزی که به شما وعده داده‌اند، دسترسی پیدا نمی‌کنید، یادآور شد: در زمان پایان جنگ، گروهی از سیاسیون بر این عقیده بودند که «جنگ، جنگ تا یک پیروزی» و باید آن پیروزی را دست‌مایه یک معادله خوب قرار دهیم اما وقتی در این زمینه ناکام ماندند و در جبهه‌های نبرد شکست می‌خوردیم، سرانجام گفتند که دیگر نمی‌توان این راه را ادامه داد پس به سمت این برویم که جنگ را به هر قیمتی تمام کنیم.


وقایع سیاست بین‌الملل در زمان کنونی همچون سال‌های پایانی جنگ است
وی وقایع سیاست بین‌الملل در زمان کنونی را همچون سال‌های پایانی جنگ دانست و گفت: در چند روز گذشته رئیس‌جمهور آمریکا از مذاکره با ایران بدون هیچ پیش‌شرطی سخن گفت وعده‌ای از موضع ساده‌لوحی وعده‌ای هم با شیطنت این موضوع را دست گرفتند که نباید تعلل کرد و باید مذاکره را انجام داد. البته وزیر امور خارجه با صحبت‌هایی که انجام داد، این پیشنهاد را زایل کرد و چندین پیش‌شرط گذاشتند.


صفارهرندی متذکر شد: کوتاه آمدن در قبال دشمنی که خودش را موضع تسلط می‌بیند، بزرگ‌ترین اشتباه است. در سال پایانی جنگ زمانی که صدام خودش را در موضع تسلط دید، با پذیرش قطعنامه توسط ایران، جنگ را تمام نکرد و ادامه داد. امروز هم اگر دلیل اینکه تحریم‌ها آزاردهنده بوده و وضعیت ما را بر هم زده است بعضی‌ها وضعیت کنونی را با هرج‌ومرج آخر جنگ تشبیه می‌کنند و می‌گویند چاره‌ای نیست که به نوشیدن جام زهری که امام هم به خاطر حفظ کشور این کار را کرد، تن دهید.


وی خاطرنشان شد: ظرفیت به نمایش گذاشته‌شده مردمی، عراق را مجبور به پذیرش شرایطی که ما داشتیم کرد و آن‌ها را به پشت مرزهای بین‌المللی عقب راند.


وادادگان خواستار مذاکره با آمریکا هستند
این کارشناس مسائل سیاسی به برخی از نگاه‌های سیاسیون در بعد از پذیرش قطعنامه اشاره کرد و بیان داشت: بعد از پایان ظاهری جنگ، عراق در زمان صدام ادعاهایی داشت و بر اروندرود ادعای حاکمیت می‌کرد، این ایستادگی صدام در بعضی از مسئولین و مقامات کشور چنین تأثیر داشت که برای اینکه جلوی جنگ جدید را بگیریم تن به این خواسته بدهیم و تحلیل‌شان این بود که پشت این خواسته شوروی قرار دارد و ما این هزینه را بپردازیم و سپس با شوروی مذاکره کنیم که در فلان موضوع جانب ما را بگیرد.


امتیازدهگان امروز به آمریکا همان امتیاز دهگان به شوروی دیروزند
وی افزود: این تحلیل‌ها را آقای ولایتی به امام (ره) منتقل می‌کنند و این مسئله با ابراز ناراحتی و موضع‌گیری ایشان، تمام می‌شود و دیگر این مباحث مطرح نمی‌شود؛ اما متأسفانه آن جریانی که بر این نظر بود که به شوروی امتیاز دهیم اکنون می‌گویند به آمریکا امتیاز بدهیم چون نگاهشان وادادگی است.


صفارهرندی در تحلیل وادادگان اظهار داشت: تحلیل و برآورد غلط به این معنا است که فکر می‌کنند اگر این کار را انجام دهیم می‌توانیم از یک معبر دشواری عبور کنیم درحالی‌که برعکس این کار بزنگاه سقوط در آن معبر است و چون بهایی از جنس منافع ملی است که داده می‌شود این به معنای آغاز جنگ است.


وی ادامه داد: صدام با این تحلیل، به بازرسان سازمان ملل به مدت 10 سال اجازه داد تا همه نقاط آماد و محل دپوی تسلیحاتش را بازرسی کنند، آن‌ها در این مدت همه دارایی‌های دفاعی صدام را به اسم اینکه این‌ها سلاح‌های کشتار جمعی است، منهدم کردند. وقتی تمام این سلاح‌ها را از بین بردند و عملا قدرت دفاعی عراق صفر شد، به عراق حمله کردند.


عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام با رد اینکه دوره، دوره موشک و گفتگو نیست، گفت: این ادعایی بیش نیست چراکه این حرف‌ها دروغ است.


ایستادگی و مقاومت؛ بر هم زننده معاملات آمریکا
وی بابیان اینکه ایستادگی و مقاومت معاملات آمریکا را بر هم می‌زند، اظهار داشت: باوجوداینکه آمریکا بارها در سوریه ما را تهدید کرده بود ولی ما همچنان بر روی استراتژی خود ایستادگی کردیم و همین امر باعث شد استراتژی آمریکا رنگ ببازد و سیر سقوط دومینو وار مراکز وابسته به آمریکا هم جاری شد، هرچند که ما در این میان، هزینه‌هایی هم دادیم ازجمله شهید حججی و حدود 80 نفری که در آن منطقه به شهادت رسیدند بخشی از آن بها بودند که ما برای برهم زدن راهبرد آمریکا هزینه کردیم.


صف‌آرایی دو نگاه در کشور؛ تداوم تفکر انقلابی یا انقلاب در موزه
صفارهرندی بابیان اینکه در کشور دو نوع نگاه روبروی هم صف‌آرایی می‌کنند، عنوان کرد: یک نگاه می‌گوید تفکر انقلابی، یعنی همان مسئله‌ای که در اول انقلاب بود امروز هم باید در جان کشور و نظام و در میان ملت جاری باشد تا ما بتوانیم از هویت ایرانی و اسلامی و از نظام و ملت دفاع کنیم.


وی به جریان دوم اشاره کرد و گفت: جریان دوم بر این نظر است که انقلاب یک پدیده تاریخی بود و دوره‌اش دوره همان سال‌های اول دهه 60 است و اواخر 60 تمام می‌شود و باید بعدازآن باید به سراغ اندیشه دیگری بروید که انطباق با شرایط جهان داشته باشد و مستحیل در شرایط جهانی شود.


مشاور فرمانده سپاه متذکر شد: جریان دوم، افرادی هستند که بسیاری از آن‌ها از تندترین نظریه‌پردازان جریان انقلابی بودند. این افراد در دهه 60 گریبان آدم‌ها را می‌گرفتند به جرم اینکه شماها آدم‌های سست‌عنصر، محافظه‌کار و تسلیم طلبی هستید. اکنون این جریان نظریه‌پرداز به بن‌بست رسیدن تفکر انقلابی را مطرح می‌کنند و حتی برخی از این هم عبور کرده‌اند و می‌گویند انقلاب اشتباه بود چون انقلاب سبب می‌شود واقعیت‌هایی که در جهان وجود دارد دیده نشود و بعد خسارت‌ها ناشی از این است. تفکر انقلابی ایدئولوژیک است و ایدئولوژی با واقعیات تطابق ندارند.


وی با اشاره به پژوهشگران و مدیران مرکز اسناد، متذکر شد: محصول نهایی کار شما باید در جهت یکی از این دو نظریه باشد؛ البته این مرکز تاریخ جنگ را برای این بازگو می‌کند تا بگوید دلیل پیشرفت‌های ما این بود که ما بر سر موضع حقی که به آن رسیده بودیم، ایستادیم (مقاومت).


انتظار روی کار آمدن دمکرات‌ها؛ گزاره‌های ساده‌لوحانه‌
صفارهرندی با اشاره به برجام گفت: متأسفانه برخی منتظر هستند تا در انتخابات ریاست جمهوری آمریکا، دمکرات‌ها بر سر کار بیایند درحالی‌که باید از دموکرات‌ها بیشتر از جمهوری خواهان ترسید چراکه بعضی از جنگ‌های معروف در جهان همچون جنگ ویتنام در زمان دموکرات‌ها شروع‌شده و در زمان جمهوری خواهان تمام‌شده است.


وی ابراز داشت: این از گزاره‌های ساده‌لوحانه‌ای است که به افکار عمومی تحمیل می‌شود و باید لااقل در میان نخبگان از آن احتراز کنیم

نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار