کد خبر: 920275
تاریخ انتشار: ۱۴ مرداد ۱۳۹۷ - ۲۳:۲۷
همه نگاه‌ها به تراکتورسازی در فصل جدید
نه استقلال، نه پرسپولیس و نه سپاهان، در فصل جدید لیگ هجدهم فوتبال همه نگاه‌ها به تبریز است، به تراکتورسازی، به تیمی که پس از واگذاری به بخش خصوصی، پر سروصدا‌ترین باشگاه در فصل نقل و انتقالات بوده و ...
سعید احمدیان
نه استقلال، نه پرسپولیس و نه سپاهان، در فصل جدید لیگ هجدهم فوتبال همه نگاه‌ها به تبریز است، به تراکتورسازی، به تیمی که پس از واگذاری به بخش خصوصی، پر سروصدا‌ترین باشگاه در فصل نقل و انتقالات بوده و مالک متمول تراکتور تا جایی که توانسته نام‌های بزرگی مانند جان توشاک، اشکان دژاگه و مسعود شجاعی را به تبریز کشانده تا تراکتور جذاب‌ترین تیم فصل جدید لیگ برتر باشد.

تنها قهرمانی می‌خواهند
تا چند ماه پیش کمتر هوادار تراکتوری پیش‌بینی می‌کرد که این تیم در فصل جدید با تیمی رؤیایی مسابقات را آغاز کند، تیمی که در پایان فصل پیش با یحیی گل‌محمدی و در ادامه با ساغلام ترک در نهایت روی پله دهم ایستاد تا یکی از ضعیف‌ترین دوره‌های حضور تراکتور در تاریخ لیگ برتر ثبت شود. با این حال تصمیم سپاه برای واگذاری تراکتور به بخش خصوصی تحولات این تیم قدیمی را رقم زد. محمدرضا زنوزی، مالک متمول گسترش فولاد به عنوان خریدار تراکتور پا پیش گذاشت و مالک جدید باشگاه قدیمی تبریز لقب گرفت.
او از سرمایه‌گذاران و فعالان اقتصادی مشهور آذربایجان است که بعد از ورودش به فوتبال بیشتر از قبل شناخته شد. شرکت‌هایی که توسط زنوزی اداره می‌شوند، از صنعت ذوب‌آهن گرفته تا مس و فرآوری آهن و تیتانیوم را تشکیل می‌دهند. همچنین مالکیت شرکت هواپیمایی آتا هم در اختیار زنوزی قرار دارد. او از همان ابتدا وعده بستن یک تیم قدرتمند و کهکشانی را به هواداران داد. تیمی که تنها برای قهرمانی در لیگ بسته شود تا به حسرت تراکتور برای قهرمانی در لیگ برتر پایان دهد. زنوزی گفته بود: «بازیکنانی می‌خریم که لیگ ایران تاکنون به خود ندیده است!»

سرمربی رئال روی نیمکت تراکتور
کارنامه نه‌چندان خوب ساغلام در تبریز سبب شد تا در اولین قدم مالک جدید تراکتور به دنبال یک مربی بزرگ برای نیمکت تراکتور باشد. پس از مطرح شدن نام سرمربیان مشهوری مانند دنیزلی، سرانجام نیمکت تراکتور به جان توشاک معروف رسید. سرمربی مشهور ولزی که سابقه هدایت رئال‌مادرید را در کارنامه دارد. نشستن توشاک روی نیمکت تراکتور باعث شد تا نام‌های بزرگی مانند شفر و برانکو به حاشیه بروند و با توجه به سابقه این مربی، همه در انتظار دستپخت او در لیگ ایران باشند.

ستاره‌ها در تبریز
مالک تراکتور در جذب بازیکن هم همانطور عمل کرد که وعده داده بود. تبریزی‌ها ابتدا از ستاره‌های خارجی‌شان رونمایی کردند. آنتونی استوکس که در گذشته برای تیم ایرلند بازی کرده و تجربه حضور در هیبرنیان و سلتیک گلاسکو اسکاتلند را داشته از جمله بازیکنان خارجی جدید تراکتور است. هری فوریستر انگلیسی دیگر بازیکن جدید خارجی تراکتور بود، بازیکنی که گفته می‌شود شاگرد استیو جرارد بوده و در تیم ویمبلدون در لیگ دسته اول انگلیس و گلاسکورنجرز اسکاتلند بازی کرده است. تبریزی‌ها در ادامه یک بازیکن ژاپنی را هم جذب کردند وکیا سوگیتا که فصل گذشته در لیگ سوئد بازی می‌کرد در فصل جدید پیراهن تراکتور را می‌پوشد.
علاوه بر این سه بازیکن، گفته می‌شود چهارمین سهمیه خارجی تراکتور یک نام بزرگ است و برخی سایت‌های خبری از ساموئل اتوئو، مهاجم سابق و سرشناس بارسا و اینتر به عنوان گزینه تراکتور نام برده‌اند. اتوئو که در ۳۷ سالگی قرار دارد فصل گذشته را در تیم قونیه اسپور ترکیه سپری کرد، اما در پایان فصل از این تیم جدا شد و حالا گفته می‌شود که مذاکرات با این ستاره ادامه دارد. ستاره‌ای که حضورش در لیگ برتر می‌تواند بزرگ‌ترین بمب خبری فصل جدید باشد. با این حال در فصل نقل و انتقالات، کاپیتان‌های تیم ملی سورپرایز تراکتوری‌ها بودند. هفته گذشته بود که خبر قرارداد تراکتور با اشکان دژاگه و مسعود شجاعی خیلی‌ها را غافلگیر کرد، دو خرید بزرگ تراکتور که پس از سال‌ها بازی در لیگ‌های خارجی تصمیم گرفته‌اند سال‌های پایانی فوتبال‌شان را در ایران سپری کنند. علاوه بر این، گفته می‌شود رامین رضائیان هم دیگر ملی‌پوشی است که تبریزی‌ها به دنبال جذب او هستند تا پروژه کهکشانی شدن تراکتور تکمیل شود.

استیل‌آذین نمی‌شوند؟
با توجه به خرید‌های بزرگ تراکتور، گفته می‌شود این باشگاه نزدیک به ۱۰۰ میلیارد تومان هزینه خرید بازیکن و مربی کرده و قرارداد‌های بازیکنانی مانند دژاگه و شجاعی دلاری بسته شده است، خبری که البته مدیرعامل تراکتور آن را تکذیب می‌کند. با این حال عملکرد تراکتور در فصل نقل و انتقالات خیلی‌ها را به یاد تیم استیل آذین با مالکیت حسین هدایتی انداخته که در دهه ۸۰ با جذب بازیکنان اسم و رسم‌دار به دنبال قدرت‌نمایی در لیگ بود، اما خیلی زود به سراشیبی افتاد و سقوط کرد. حالا هم برخی نگران تکرار پروژه استیل آذین برای تراکتور هستند. اگرچه به نظر می‌رسد این دو تیم تفاوت‌های زیادی با هم دارند، اما با توجه به قدمت تراکتور، خیلی‌ها دچار شدن این تیم به سرنوشت تیم هدایتی را دور از انتظار می‌دانند.
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار