کد خبر: 920462
تاریخ انتشار: ۱۵ مرداد ۱۳۹۷ - ۲۲:۰۵
با هدف دستیابی به پیشرفته‌ترین شیوه‌های علمی و تخصصی برای بررسی عملکرد سیستم بینایی، با حمایت ستاد توسعه علوم و فناوری‌های شناختی، آزمایشگاه «ردیاب چشمی» در پژوهشکده علوم شناختی و مغز دانشگاه شهید بهشتی ایجاد و راه‌اندازی شد.
دکتر نگار سماک‌نژاد گفت: به منظور استفاده از ردیاب چشمی در تشخیص و بازتوانی شناختی، این آزمایشگاه ایجاد و راه‌اندازی شد و در حال حاضر سه دانشجوی دوره دکتری و پنج دانشجوی دوره کارشناسی ارشد در این مرکز تخصصی مشغول فعالیت و تحقیق هستند.
مدیر آزمایشگاه ردیاب چشمی در دانشگاه شهید بهشتی افزود:با تلاش و همت محققان و متخصصان، طرح‌های تحقیقاتی امکان‌سنجی ارتقای توجه بینایی در افراد سالم و افراد مبتلا به اختلالات عصب- تحولی، انجام آزمایشات جهت مطالعه سیستم‌های توجه بینایی، توسعه ابزار، تصمیم‌گیری و مدل‌سازی سیستم ادراک و توجه و نیز توجه بینایی در بازاریابی عصبی در این آزمایشگاه در حال اجراست. وی یادآور شد: ردیاب چشمی یک ابزار اصلی بررسی عملکرد سیستم بینایی و به طور خاص توجه بینایی به شمار می‌آید و رهیابی حرکات چشم، پژوهشگران را قادر می‌سازد تا رفتار نواحی مختلف درگیر در فرایند بینایی در مغز را تجزیه و تحلیل کنند. دکتر سماک‌نژاد تأکید کرد: این ابزار به عنوان یک رابط مغز و رایانه کاربرد‌های گسترده‌ای در حوزه‌های مختلف علوم شناختی دارد. مدیر آزمایشگاه ردیاب چشمی در دانشگاه شهید بهشتی خاطرنشان کرد: سیستم بینایی مجرای اصلی درک و جمع‌آوری اطلاعات انسان از محیط پیرامون است و با توجه به محدودیت محاسباتی مغز در پردازش اطلاعات حجیم بینایی، فرایند توجه بینایی، اطلاعات سودمند محیط را انتخاب می‌کند و برای پردازش دقیق‌تر مورد تجزیه و تحلیل قرار می‌دهد.
به گفته این محقق حوزه علوم شناختی، دستگاه ردیاب چشمی برای سنجش میزان توجه بصری افراد مورد استفاده قرار می‌گیرد به طوری که محرک روی صفحه مانیتور ارائه شده و دریافت کننده امواج مادون قرمز، حرکات چشم را هنگام مشاهده صفحه با سرعت بسیار بالا نمونه‌برداری و ثبت می‌کند.
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر