کد خبر: 920674
تاریخ انتشار: ۱۶ مرداد ۱۳۹۷ - ۱۶:۴۸
حسن بیگی:
یک عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس بیانیه اتحادیه اروپا برای اجرای نسخه به‌روز شده قوانین مسدودسازی تحریمی برای مقابله با تحریم‌های آمریکا نسبت به ایران را برگ برنده‌ای برای جمهوری اسلامی دانست و گفت: باید اروپایی‌ها در عمل ثابت کنند که تمام نواقصی که ترامپ با خروج از برجام ایجاد کرد را می‌توانند جبران کنند.
جوان آنلاين: ابوالفضل حسن‌بیگی با اشاره به بیانیه اتحادیه اروپا برای اجرای نسخه به‌روز شده قوانین مسدودسازی تحریمی برای مقابله با تحریم‌های آمریکا علیه ایران، گفت: این بیانیه برگ برنده‌ای برای جمهوری اسلامی ایران محسوب می‌شود، ولی اروپایی‌ها باید در عمل همه چیز را ثابت کنند، بدان معنا که تمام نواقصی که با خروج آمریکا از برجام ایجاد شده را جبران نموده تا ایران ضرر نکند.

وی با بیان اینکه این بیانیه اقدام صریح علیه اقدامات ترامپ است، گفت: اروپایی‌ها نگرانند که ایران از برجام خارج شود که اگر این اتفاق بیفتد صحنه منطقه و بین‌الملل شرایط دیگری خواهد داشت به همین دلیل حتی کانادایی‌ها که اقتصادشان وابسته به آمریکاست و دست‌شان زیر ساتور آمریکا قرار دارد هم از این بیانیه حمایت کردند.

این عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس با تاکید بر اینکه اروپایی‌ها خیلی جدی با موضوع خروج آمریکا از برجام برخورد کردند، گفت: احساس آن‌ها این است که اگر بخواهند با ایران مقابله کرده و کنار آمریکا قرار گیرند آینده آن‌ها اینگونه می‌شود که از بسیاری از منافع در خاورمیانه دور خواهند شد لذا خودشان صریحا اعلام کردند که با خروج آمریکا در برجام مخالفند و این را در مذاکرات نیز بیان نمودند.

حسن بیگی با بیان اینکه سرنوشت امروز ایران با مقاومتش گره خورده است، گفت: مقاومت همواره در کنار ایران ایستاده است لذا اگر ما مقاومت را از دست دهیم کشور‌هایی که با مقاومت کار می‌کنند آن‌ها هم منافع‌شان به خطر خواهد افتاد.

وی افزود: از طرف دیگر اروپایی‌ها برای ادامه برجام با شرکت‌های بزرگ‌شان با مشکل مواجه شدند که البته در حال حل آن هستند یعنی شرکت‌های بزرگ اروپایی شریک با شرکت‌های آمریکایی هستند. آن‌ها از ناحیه آمریکا تحت فشار قرار می‌گیرند و نگرانی‌هایی دارند به همین دلیل خودشان به دنبال قانع کردن ترامپ هستند تا از منافع خاورمیانه و غرب آسیا دور نشوند. در این بین تعداد زیادی از شرکت‌های کوچک و متوسط اروپایی وجود دارند که با شرکت‌های آمریکایی همکاری ندارند، این شرکت‌ها اعلام آمادگی کردند که اروپایی‌ها از طریق این شرکت‌ها اقدامات‌شان را انجام دهند.

وی توضیح داد: مثلا آن‌ها در موضوع خرید نفت اعلام کردند به دنبال یک واسطه هستند که این واسطه را هم خارج از منطقه خود نمی‌دانند یعنی اگر پالایشگاهی مثلا در آلمان با آمریکایی‌ها شریک است و اکنون تحت فشار قرار گرفته، یک شرکت اروپایی یا آلمانی دیگر نفت را خریداری می‌کند و به آن شرکت می‌فروشد. این اقدامات در حال انجام است البته که آقای ترامپ تهدید‌های زیادی علیه اروپا انجام دادند. خوشبختانه اروپایی‌ها در این باره پاسخ منفی دادند.

حسن‌بیگی توضیح داد: دلیل پاسخ منفی اروپایی‌ها به تهدید‌های ترامپ آن است که از زمان روی کار آمدن ترامپ جنگ اقتصادی با اروپا شروع شده که کاملا به ضرر آنهاست. الان اروپایی‌ها در برخی مسائل و کارخانجات‌شان با ضرر‌های سنگین و هنگفتی مواجه شدند که این وضعیت اقتصادشان را با رکود روبرو کرده است. اروپایی‌ها می‌دانند که هر چه ترامپ بر طبل جنگ و مخالفت می‌کوبد قیمت نفت هم بالا می‌رود، این باعث افزایش رکود اقتصادی در اروپا می‌شود که در گذشته آن را تجربه کردند.

این نماینده مجلس افزود: اکنون همه کشور‌های مصرف‌کننده انرژی و خریدار نفت مخالف تحریم‌های آمریکا هستند. در این بین مخالفت اروپایی‌ها بسیار بیشتر است، چون با اقدامات ترامپ وضعیت اقتصادی‌شان به خطر می‌افتد، اگر مسیری که ترامپ می‌رود، دنبال شود ایران هم از ابزار‌های مختلفی استفاده می‌کند که نتیجه آن افزایش قیمت نفت است. با افزایش قیمت نفت، رکود اقتصادی کمر اروپایی‌ها را می‌شکند.

این عضو کمیسیون امنیت ملی مجلس توضیح داد: در این بین توجیه ترامپ آن است تا زمانی که انتخابات مجلس سنا و مجلس آمریکاست این وضعیت ادامه پیدا کند. در مقابل اقتصاددانان آمریکا همواره به ترامپ گوشزد می‌کنند که به دنبال هر رکود اقتصادی در اروپا، آمریکا هم با رکود اقتصادی مواجه خواهد شد.

به گفته حسن‌بیگی، در همین باره اختلاف نظری در آمریکا نه تنها بین جمهوری خواهان و دموکرات‌ها که بین مردم و دولت آمریکا وجود دارد، چون به اندازه قیمت نفت، قیمت بنزین در آمریکا بالا رفته و صادرات کم می‌شود. ترامپ می‌خواهد همه چیز به صورت یک حباب اقتصادی عمل کند تا تعرفه‌های اقتصادی‌اش را رونق داده و عملا اقتصاد خرد و میانی را از بین ببرد.
منبع: ایسنا
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار