کد خبر: 920840
تاریخ انتشار: ۱۷ مرداد ۱۳۹۷ - ۲۲:۰۵
8 راه صرفه‌جویی در مصرف انرژی و کاهش هزینه‌های خانواده
اگر در مصرف انرژی صرفه‌جویی کنید، نه تنها میلیون‌ها تومان پول پس‌انداز می‌کنید، بلکه نیاز به سوخت‌های فسیلی مثل نفت، بنزین و گاز‌های طبیعی را نیز کاهش می‌دهید.
محمدرضا سهیلی‌فر
اگر در مصرف انرژی صرفه‌جویی کنید، نه تنها میلیون‌ها تومان پول پس‌انداز می‌کنید، بلکه نیاز به سوخت‌های فسیلی مثل نفت، بنزین و گاز‌های طبیعی را نیز کاهش می‌دهید. سوختن کمتر سوخت‌های فسیلی به معنی دفع دی‌اکسید کربن کمتر است که جزو مهم‌ترین علل گرم شدن کره زمین و سایر آلاینده‌ها و در عین حال معیار مناسبی برای کاهش مصرف انرژی است. نیازی نیست برای صرفه‌جویی در این سوخت‌ها دست از مصرف بکشید. امروزه مصرف‌کننده‌ها قدرت و انتخاب واقعی برای تغییر مصرف انرژی خود را دارند. با اجرای هشت راهکار زیر می‌توانید مصرف سالانه خود را کاهش دهید و به اقتصاد خانواده کمک کنید.

۱- دقت در خرید و استفاده از لوازم برقی خانگی
در خرید دستگاه‌ها و وسایل جدید مدل‌هایی انتخاب کنید که بهینه‌ترین مصرف انرژی را داشته باشند. سعی کنید دستگاه‌هایی که انتخاب می‌کنید برچسب انرژی داشته باشند تا مطمئن شوید انرژی را بهینه استفاده کرده و آلودگی ایجاد نمی‌کند. ماشین لباسشویی‌هایی که درب آن از جلو باز می‌شود ۶۰ تا ۷۰ بار مصرف آب گرم کمتری دارند. جایگزین کردن یک فریزر قدیمی با یک نوع جدید که برچسب انرژی داشته باشد بیش از چهار تن دی‌اکسید کربن کمتر در سال تولید می‌کند. خرید یک آبگرمکن خورشیدی نزدیک به ۹ و نیم تن دی‌اکسید کربن کمتری دفع می‌کند.
چنانچه یک درجه دمای یخچال و فریزر را پایین بیاورید، هزینه برق شما کاهش می‌یابد. حدود ۲۰ درصد مصرف برق خانگی به خاطر یخچال است. همچنین، لاستیک دور درب یخچال و فریزر را بازدید کنید تا تمیز و سالم باشند.
ماشین لباسشویی را طوری تنظیم کنید که آب را سرد و گرم کند نه داغ. تغییر تنظیمات آن از داغ به گرم برای دو مرتبه در هفته، اگر ماشین لباسشویی‌تان برقی باشد، تقریباً ۲۲۵ کیلوگرم دی‌اکسید کربن کمتر در سال تولید می‌کند. ماشین ظرفشویی را حتماً پر و بعد روشن کنید و دقت کنید که در صورت وجود، دکمه بهینه‌ساز انرژی آن روشن باشد تا ظروف با هوا خشک شوند. همچنین می‌توانید به صورت دستی چرخه خشک‌کننده آن را خاموش کنید. استفاده نکردن از گرما در چرخه خشک کردن تا ۲۰ درصد از مصرف کلی برق دستگاه می‌کاهد.
فیلتر‌های هوای دستگاه تهویه را طبق دستور تمیز و تعویض کنید. وقتی دستگاه تهویه هوا مجبور باشد برای عبور هوا از فیلتر‌های کثیف، بیشتر کار کند، انرژی هدر می‌رود. تمیز کردن یک فیلتر دستگاه تهویه تا پنج درصد از مصرف انرژی می‌کاهد. این کار می‌تواند تا ۸۰ کیلوگرم از دفع دی‌اکسید کربن در سال جلوگیری کند.
۲- تنظیم دمای خانه و آب گرم
با آب‌بندی کردن و پوشاندن درز‌ها و شکاف‌های اطراف در‌ها و پنجره‌ها یا نصب پنجره‌های دو جداره از اتلاف انرژی جلوگیری کنید. این کار هزینه زیادی دربر ندارد، اما باعث می‌شود تا ۵۰۰ کیلوگرم دی‌اکسید کربن کمتری در سال تولید شود.
محیط اتاق را بیش از حد گرم یا سرد نکنید. در زمستان دمای اتاق را حدود ۳۰ درجه و در تابستان روی ۲۵ درجه تنظیم کنید. پایین آوردن حتی دو درجه در طول زمستان تا شش درصد تولید دی‌اکسید کربن مربوط به گرمایش را پایین می‌آورد. این یعنی ۱۹۵ کیلوگرم کاهش تولید دی‌اکسید کربن برای یک خانه عادی.
آبگرمکن خانه را با عایق بپوشانید. آبگرمکن‌های برقی ۵۰۰ کیلوگرم و آبگرمکن‌های گازی ۱۰۰ کیلوگرم دی‌اکسید کمتری در سال تولید می‌کنند. ترموستات آبگرمکن را پایین بیاورید. ترموستات‌ها معمولاً در ۶۰ درجه تنظیم می‌شوند، در حالی که ۵۰ درجه معمولاً کافی است. هر ۱۰ درجه کاهش تا ۲۷۰ کیلوگرم برای گرمکن‌های برقی و تا ۱۸۰ کیلوگرم برای گرمکن‌های گازی دی‌اکسید کربن کمتری در سال تولید می‌کند. اگر هر خانواده دمای آبگرمکن خود را تا ۲۰ درجه پایین بیاورد، می‌توانیم تا چند میلیون تن دفع دی‌اکسید کربن کمتری در سال داشته باشیم.
با نصب دوش‌های کم‌فشار، آب داغ کمتری استفاده کنید. این دوش‌ها قدرت زیادی دارند و برای آبگرمکن‌های برقی تا ۱۳۵ کیلوگرم و برای آبگرمکن‌های گازی تا ۳۶ کیلوگرم دی‌اکسید کربن کمتر در سال تولید می‌کند.
۳- استفاده از لامپ کم‌مصرف
از لامپ‌های کم‌مصرف استفاده کنید. گرچه قیمت اولیه خرید این لامپ‌ها بیشتر است، اما با مصرف درصد کمتری انرژی نسبت به یک لامپ معمولی در درازمدت پول زیادی برایتان پس‌انداز می‌کند و ۸ تا ۱۲ مرتبه بیشتر عمر می‌کند. این لامپ‌ها همان میزان نور را تولید می‌کنند، ولی فقط ۱۰ درصد انرژی مصرفی یک لامپ عادی برای تولید نور استفاده می‌کنند. اگر هر خانواده یکی از لامپ‌های معمولی خود را با این لامپ‌ها جایگزین کند، می‌توان همان میزان انرژی که یک کارخانه انرژی هسته‌ای در سال تولید می‌کند، پس‌انداز کرد. در یک خانه معمولی، یک لامپ کم‌مصرف می‌تواند تا ۱۱۷ کیلوگرم دی‌اکسید کربن کمتر در سال تولید کند.
۴- تجدیدنظر در نحوه ایاب و ذهاب
در صورت امکان مسیر‌های رفت و آمد خود را با دوچرخه، پیاده یا وسائل نقلیه عمومی بپیمایید. هر چهار لیتر بنزینی که صرفه‌جویی شود، از تولید ۱۰ کیلوگرم دی‌اکسید کربن جلوگیری می‌کند. به‌عنوان مثال اگر اتومبیل شما در ازای هر لیتر بنزین ۱۵ تا ۲۰ کیلومتر راه می‌رود و شما رانندگی سالانه خود را از ۱۲۰۰۰ کیلومتر به ۱۰۰۰۰ کیلومتر کاهش دهید، باعث خواهید شد حدود ۴۰۰ کیلوگرم دی‌اکسید کربن کمتر تولید شود. اگر می‌خواهید ماشین بخرید، ماشینی انتخاب کنید که مصرف سوخت آن پایین باشد تا تولید دی‌اکسید کربن سالانه کاهش یابد.
۵- کاهش ضایعات خانه
با مصرف محصولاتی که بسته‌بندی آن‌ها قابل استفاده مجدد است و بازیافت آنها، ضایعات خود را کاهش دهید. چنانچه ضایعات خشک را به مراکز بازیافت تحویل دهید، به ازای هر کیلو ضایعاتی که کاهش می‌یابد یا بازیافت می‌شود، در مصرف انرژی صرفه‌جویی شده و از تولید دی‌اکسید کربن کاسته می‌شود. تولید محصولاتی که با مواد قابل بازیافت ساخته شده‌اند در محصولات کاغذی ۳۰ تا ۵۵ درصد، در صنایع شیشه کمتر از ۳۳ درصد و در صنعت آلومینیوم ۹۰ درصد، موجب کاهش استفاده از مواد اولیه می‌شود.
۶- عایق‌کاری دیوار‌ها و سقف خانه
در صورت امکان دیوار‌ها و سقف خانه را عایق کنید. این کار می‌تواند ۲۰ تا ۳۰ درصد از مبلغ قبوض خانه بکاهد و تولید دی‌اکسید کربن را تا ۹۰۰ کیلوگرم در سال پایین آورد. خانه‌های ساخته شده به روش صنعتی این امکان را می‌دهد تا با نصب لایه‌های مختلف داخل دیوارها، عایق‌بندی گرمایی و سرمایی مناسبی ایجاد شود. اگر در آب و هوای سردتر زندگی می‌کنید، عایق‌بندی شما باید محکم‌تر باشد.
۷- تعویض پنجره‌ها
پنجره‌های خانه را مدرنیزه کنید. تعویض پنجره‌های کنونی با شیشه‌های دوجداره برای خانه‌هایی که گرمایش گازی دارند چهار تن دی‌اکسید کربن کمتر در سال تولید می‌کند.
۸- نحوه رنگ‌آمیزی دیوار‌ها
اگر در آب و هوای گرم زندگی می‌کنید دیوار‌های خانه را رنگ روشن بزنید و اگر در آب و هوای سرد زندگی می‌کنید دیوار‌ها را تیره نقاشی کنید. این کار تا سه تن دی‌اکسید کربن کمتری در سال تولید خواهد کرد.
برگرفته از سایت: blog.constellation
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار