کد خبر: 920890
تاریخ انتشار: ۱۷ مرداد ۱۳۹۷ - ۲۳:۳۵
گمرک: مشکل از ما نیست
مدیر کل مرکز واردات و امور مناطق آزاد و ویژه اقتصادی گمرک گفت: افزایش دپوی کالا در انبار‌های مبادی ورودی کشور، ناشی از مشکلات گمرکی نیست.
پیش از این محمد عیدیان، قائم مقام دبیر شورای گفت‌وگوی دولت و بخش خصوصی استان تهران از رسوب چشمگیر کالا در گمرکات تهران به دلیل تصمیمات خلق‌الساعه خبر داده بود. در این خصوص مدیر کل مرکز واردات و امور مناطق ازاد ویژه اقتصادی گمرک در گفت و گو با «مهر» در خصوص مشکل دپوی کالا در انبار‌های مبادی ورودی کشور اظهار کرد: افزایش دپوی کالا در انبار‌های مبادی ورودی کشور، ناشی از مشکلات گمرکی نیست. علی معقولی افزود: واردکنندگان باید مشکلات دپوی کالا در گمرکات را روشن و صریح بیان کنند؛ چراکه وقتی این مشکلات مطرح می‌شود، بلافاصله وزیر اقتصاد و رئیس کل گمرک خواستار رسیدگی فوری به مشکل پیش آمده می‌شوند، اما زمانی‌که ما با واردکنندگان صحبت می‌کنیم، اعلام می‌کنند که مشکل پیش آمده گمرکی نیست و ارتباطی به گمرک ندارد.
وی در ادامه گفت: در حال حاضر علاوه بر گمرک ۲۷ سازمان دیگر در فرآیند انجام تشریفات گمرکی دخالت دارند و گمرک بدون صدور مجوز این سازمان‌ها وفق مقررات اجازه ترخیص کالا را ندارد. وی افزود: در چهار ماهه ابتدایی سالجاری بیش از ۵/۱۱ میلیون تن انواع کالا به ارزش ۱۵ میلیارد دلار وارد کشور شده است.
معقولی ادامه داد: در حیطه کار گمرک می‌توانیم بگوییم که از ابتدای امسال دو موضوع را با توجه به مسائلی که به وجود آمده برای تسهیل کار تولیدکنندگان بخشنامه کردیم.
مدیر کل مرکز واردات و امور مناطق آزاد و ویژه گمرک ایران ادامه داد: یکی از موارد بحث این بود که واحد‌های تولیدی بتوانند کالا‌های خود را به صورت نسیه ترخیص کنند؛ در واقع ما بخشی از کالا‌ها را نگه می‌داریم و بخش عمده کالا بدون پرداخت هر‌گونه حقوق گمرکی ترخیص می‌شود و پس از آنکه این کالا‌ها به چرخه تولید رفت، از محل گردش مالی ایجاد شده از آن تولیدکننده بتواند هم حقوق گمرکی را بدهد و هم مابقی کالای خود را ترخیص کند.
به گفته معقولی مورد دوم موضوع ضمانتنامه برای واحد‌های تولیدی و موارد مشابه آن بود که این ضمانتنامه‌ها یکساله شد و حتی واحد‌هایی که نمی‌خواهند درصدی باشند، بتوانند کالای خود را وارد کنند و در ازای آن ضمانتنامه بانکی بدهند که کمک شایانی به آنهاست.
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار