کد خبر: 920903
تاریخ انتشار: ۱۸ مرداد ۱۳۹۷ - ۰۰:۰۳
غلامرضا موسوی، تهیه‌کننده و خبرنگار سابق روزنامه کیهان:
غلامرضا موسوی می‌گوید: برخی مسئولان خبرنگاران را خار چشم خود می‌بینند و بیشتر علاقه‌مندند به جای خبرنگار مأمور روابط عمومی را ببینند.
غلامرضا موسوی، تهیه‌کننده سینما که در سال‌های دور روزنامه‌نگاری و خبرنگاری را تجربه کرده و دبیر سیاسی روزنامه کیهان بوده است در گفت‌و‌گو با باشگاه خبرنگاران جوان درباره شاخصه‌های یک خبرنگار حرفه‌ای می‌گوید: خبرنگار خوب پاسدار خبر و آزادی است. اینکه آزادی‌های حرفه‌ای را رعایت کند و اینکه بتواند خودش آدم سالمی باشد (سالم به معنای اقتصادی، نگارش خبر، انتقال درست به مخاطب) این‌ها ویژگی‌هایی است که یک خبرنگار باید برای موفق بودن داشته باشد. زمانی به ما خبرنگاران یاد دادند حافظ آزادی باشیم. خبر را با امانت ببریم و چشم و گوشمان را در مورد حرف‌های دیگران وقتی می‌خواهند خبری را به نوعی دستکاری کنند، ببندیم. اما الان در خیلی از اتفاقات جامعه طبیعتاً و متأسفانه اخلاق‌مداری کمی دچار تزلزل شده است. این در روزنامه‌نگاری هم اتفاق خواهد افتاد، در سینما هم بدین نحو خواهد بود و... به هر حال ما از شرایط جامعه تاثیر می‌گیریم. هر قدر جامعه اعتقاد بیشتری داشته باشد و معتقدتر و راسخ‌تر بر افکارش بماند، طبیعتاً روزنامه‌نگار و سایر مردم هم بر اصول معتقد خواهند بود.
موسوی گفت: ما اوایل انقلاب در شرایطی کار می‌کردیم که مردم برای همسایه‌شان، اهل محله و کشور رایگان کار می‌کردند. طبیعتاً خبرنگاری که در آن شرایط کار می‌کند، با خبرنگاری که علاوه بر کار حرفه‌ای خود مجبور است اسنپ هم کار کند، متفاوت است. به گمانم مؤسساتی که خبرنگار دارند، باید به خبرنگار احترام بگذارند. احترام به خبرنگار یعنی اینکه حداقل زندگی او را تأمین کنند. اگر حداقل زندگی یک خبرنگار از نظر اقتصادی تأمین شد، طبیعتاً می‌توان انتظار داشت که باید کارش را به درستی انجام دهد. وقتی این اتفاق نمی‌افتد، بالاخره پس از مدتی سست می‌شود، البته این به معنی اینکه حتماً راهش را کج می‌کند نیست، اما سست می‌شود. اینکه خبرنگار صبح در فلان روزنامه یا فلان خبرگزاری کار کند و عصر مجبور شود برای روابط عمومی فلان جا کار کند، در عین سلامت، اما اجباری است که برای او پیش آمده. طبیعتاً این آدم پس از یک مدت حساسیت‌های خبرنگاری خود را از دست می‌دهد و به روابط عمومی تبدیل می‌شود. باید مواظب بود و نگذاشت که خدای ناکرده این دو در هم ادغام شوند. خبرنگار ما باید تأمین باشد، نباید خود را به در و دیوار بزند تا زندگی‌اش را تأمین کند.
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار