کد خبر: 920915
تاریخ انتشار: ۱۹ مرداد ۱۳۹۷ - ۱۵:۱۰
رئیس سازمان نوسازی،توسعه و تجهیز مدارس کشور:
رئیس سازمان نوسازی،توسعه و تجهیز مدارس کشور با بیان اینکه ۳۰ درصد مدارس فرسوده و نیاز به بازسازی دارند ، گفت:۴۰ درصد سیستم گرمایشی مدارس کشور ناایمن است.

مهرالله رخشانی‌مهر در نشست خبری با اصحاب رسانه آذربایجان‌شرقی که در سالن فرهنگیان تبریز برگزار شد، اظهار کرد: این جلسه برای بررسی وضعیت مدارس و کلاس‌های درسی برای شروع سال تحصیلی جدید است.

وی با بیان اینکه این جلسه دوره آموزشی برای همه ما بوده و نگرانی‌های مدیرکل‌های نوسازی مدارس در استان‌ها مطرح می‌شود، گفت: گزارش‌هایی در رابطه با مدارس خشتی و گلی ارائه شد که هر چند آمار زیادی ندارد ولی یک مدرسه خشتی نیز برای ما مهم و قابل توجه است.

رخشانی‌مهر با تاکید به اینکه آنچه همیشه از آن عافل بوده‌ایم، نقاط ضعف است که وجود دارد، گفت: وقتی برای خود مسکنی می‌سازسم عمر مفید برای آن حداکثر ۳۰ سال تعیین می‌شود چراکه بعد از ۳۰ سال قطعا معماری و آیین‌نامه ساخت تغییر می‌یابد.

وی با تاکید به موضوع مقاوم‌سازی در جهان گفت: این موضوع در مبنای دانشی کار می‌شود و از این‌رو همکاران وزارت راه و شهرسازی باید ارتباط بسیاری تنگاتنگی با دانشگاه‌ها داشته باشد.

رئیس سازمان نوسازی،توسعه و تجهیز مدارس کشور با اشاره به اینکه در سال ۸۲، تمام مدارسی که طبق آیین‌نامه ساخت سال ۶۸ نبودند احصا شدند، توضیح داد: طبق این بررسی، ۷۰ درصد مدارس ناایمن بوده و 30 درصد مورد قبول نیز به صورت اغماض تائید شد.

وی ادامه داد: در برنامه چهارم اعتبار ۴ میلیارد دلاری برای تخریب و بازسازی مدارس اختصاص یافت و در حال حاضر ۳۰ درصد تخریبی و ۷۰ درصد مدارس مقاوم هستند.

رخشانی‌مهر با اشاره به برخی تلاش‌ها برای ناکارآمد نشان دادن نظام، گفت: همیشه عده‌ای هستند که یک جمله را حفظ کرده‌اند که بگویند بعد از ۴۰ سال چرا باید وضعیت مدارس به این شکل باشد، در حالیکه نمی‌گویند کجا قرار داشتیم و الان به کجا رسیده‌ایم.

وی با بیان اینکه از لحاظ سرانه استاندارد فضای آموزشی با استاندار جهانی که ۸/۴ متر مربع به‌ازای هر دانش‌آموز است، فاصله داریم، گفت: سرانه فضای اموزشی کشور ۵/۲ به‌ازای هر دانش‌آموز است که متاسفانه ۱۱ استان در کشور هم زیر این خط میانگین قرار دارند.

رئیس سازمان نوسازی،توسعه و تجهیز مدارس کشور خاطرنشان کرد: تمرکز جمعیت در یک منطقه و ایجاد مساکن مهر منجر شده تا به فکر تامین رفاه آموزشی آنها هم باشیم چراکه این مناطق نیاز به مدرسه دارند.

وی در پاسخ به سوال اول خبرنگار فارس مبنی بر تعداد کلاس درس در کشور، گفت: ۵۳۰ هزار کلاس درس داریم که بیش از ۷ هزار کلاس در مهرماه سال‌جاری تحویل آموزش و پرورش داده می‌شود.

رخشانی‌مهردر پاسخ به سوال دوم خبرنگار فارس که در رابطه با ساماندهی بخاری نفتی چکه‌ای بود، گفت: این یک موضوع بسیار مهم و نگران‌کننده است که نمونه تبعات منفی آن دختران مدرسه شین‌آباد هستند که بنده اخیرا آنها را در مجلس شورای اسلامی ملاقات کردم و بسیار متاثر شدم.

وی ادامه داد: بعد از اتفاق حادثه شین‌آباد یک تصمیم درستی اتخاذ شد و باعث شد تا بیش از ۶۰ درصد مدارس از نظر گرمایشی ایمن‌سازی شوند و ۴۰ درصد مدارس باقی مانده است.

رخشانی‌مهر متدکر شد: ساماندهی سیستم گرمایشی مدارس یک پروسه طولانی بوده و هر سال یا سیستم جدید ایجاد می‌شود و یا سیستم‌های قبلی دچار فرسودگی می‌شوند از این‌رو ما تلاش خود را در حل ۴۰ درصد باقی‌مانده گذاشته‌ایم تا با رفع آنها با موضوع نگهداری و حفظ سیستم روبه رو شویم.

نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها