کد خبر: 921109
تاریخ انتشار: ۲۰ مرداد ۱۳۹۷ - ۱۷:۴۴
رئیس دانشگاه پیام‌نور آذربایجان‌شرقی:
رئیس دانشگاه پیام‌نور آذربایجان‌شرقی گفت: با ایجاد دانشگاه‌های کارآفرین صنعت مونتاژ تبدیل به صنایع مادر شده است ولی باید قبول کرد که دانشگاه به تنهایی نمی‌تواند کشور را به سمت توسعه ببرد بلکه بخش خصوصی و دولتمردان هم باید به ما کمک کنند.

بخشعلی معصومی اظهار کرد: جایگاه دانشگاه‌ها در جامعه و نقش و تاثیر آنها در مسائل و پیشرفت کشور و ویژگی‌های تحصیل در دانشگاه پیام‌نور از مباحث مهمی است که باید به آن پرداخت.

وی با تاکید به اینکه دانشگاه نقش پررنگی در پیروزی انقلاب اسلامی داشت، گفت: تعداد دانشجوی پذیرفته شده در دوران قبل انقلاب بسیار محدود بود ولی بعد از پیروزی انقلاب اسلامی این نیاز احساس شد که در جامعه جای افراد تحصیل‌کرده و متخصص خالی است.

رئیس دانشگاه پیام‌نور آذربایجان‌شرقی ادامه داد: در برهه‌ای که نیاز به افراد متخصص بود، دانشگاه‌ها تشکیل شده و توسعه کمی خود را کلید زدند و سپس شروع به تربیت اساتید و افراد متخصصان کردند.

وی بیان کرد: دانشگاه پیام‌نور در سال ۱۳۶۷ از بدنه انقلاب تشکیل شد به طوریکه با یک سیستم آموزشی متفاوت و نیمه حضوری ظهور کرد.

معصومی با اشاره به تربیت نیروهای متعهد و متخصص برای تجهیز جامعه از لحاظ علمی و تامین نیازهای کشوری، تصریح کرد: بعد از تربیت نیازهای متخصص در زمینه کارشناسی، نیاز دیگری خود را به نمایش گذاشت و آن نیاز به آشنایی در زمینه پژوهش، به‌روز بودن با تکنولوژی و علم روز بود.

وی خاطرنشان کرد: پژوهشگران جوان کشور وارد میدان تکنولوژی روز شدند و در حال حاضر کشور رتبه ۱۶ از نظر تولید محتوا و مقالات را دارد.

رئیس دانشگاه پیام‌نور آذربایجان‌شرقی ابراز کرد: نیاز تکنولوژی روز دنیا منجر به ایجاد و راه‌اندازی پارک‌های علم، فناوری و پژوهشکده‌ها شد.

وی تشکیل دانشگاه‌های نسل سوم را مورد اشاره قرار داد و گفت: هدف از تشکیل این دانشگاه‌ها به این منظور بود که کشور غنی از فارغ‌التحصیلان است که باید از ظرفیت آنها به نوعی در ابعاد مختلف جامعه بهره گرفت.

معصومی افزود: دانشگاه‌های نسل سوم همان دانشگاه‌های کارآفرین هستند تا تمام مقالات تئوری نمانده بلکه از طریق مقالات تجاری‌سازی و ثروت‌افزایی انجام داد.

وی با تاکید به اینکه قبلا صنعت کشور، یک صنعت مونتاژ بود، توضیح داد: با ایجاد دانشگاه‌های کارآفرین صنعت مونتاژ تبدیل به صنایع مادر شده است ولی باید قبول کرد که دانشگاه به تنهایی نمی‌تواند کشور را به سمت توسعه ببرد بلکه بخش خصوصی و دولتمردان هم باید به ما کمک کنند.

رئیس دانشگاه پیام‌نور آذربایجان‌شرقی با اشاره به دفتر ارتباط با صنعت در اکثر دانشگاه‌ها تصریح کرد: متاسفانه دفتر وجود دارد ولی آن‌گونه که لازم است نتوانستیم با صنعت ارتباط برقرار کنیم.

وی ادامه داد: دانشگاه باید به سمت درآمدزایی منطبق با رسالت خود برود و این با تعامل با صنعت و بخش خصوصی و حمایت دولتمردان میسر می‌شود.

معصومی خاطرنشان کرد: اگر هدف‌مان سوق دانشگاه‌ها به سمت کارآفرینی است به خاطر این است که بتوان بین دانشجویان روحیه خلاقیت‌آفرینی و اشتغال‌زایی ایجاد کرد که برای آن نیاز به بسترسازی از طریق دولت است.

وی، ایجاد مراکز رشد و نوآوری در اکثر دانشگاه‌ها را مصداق بسترسازی برای اشتغال‌زایی جوانان برشمرد و گفت: سه مرکز رشد در مناطق محروم استان از طریق دانشگاه پیام‌نور ایجاد شده و هفته آینده مرکز رشد پیام‌نور تبریز نیز افتتاح خواهد شد.

رئیس دانشگاه پیام‌نور آذربایجان‌شرقی توضیح داد: در مراکز رشد، جوانان پژوهش‌های خود را در اندازه کوچک انجام داده و سپس در صورت موفقیت نتیجه آن را در اختیار بخش‌های خصوصی قرار می‌دهد.

وی بیان کرد: اساتید فعال و آماده در مراکز رشد هستند ولی در کنار آن اهتمام دولت و تعامل و همکاری بخش خصوصی لازم است تا روز به روز شاهد پیشرفت و به‌روزرسانی علم در کشور باشیم.

معصومی اذعان داشت: مشکلات اقتصادی،سیاسی،پژوهشی و اشتغال‌آفرینی و رفع آسیب‌های اجتماعی با تعامل با دانشگاه‌ها حل می‌شود.

وی خاطرنشان کرد:۵۰۰ مرکز و واحد دانشگاهی در سراسر کشور در صدد بردن آموزش عالی و تحصیلات عالی به در خانه مردم هستند، به طوریکه شعار «دانشگاه همه جا»، همه کس را با سیستم نیمه حضوری تحت پوشش قرار دهد.

رئیس دانشگاه پیام‌نور آذربایجان‌شرقی ابراز کرد: پیام‌نور با بهره‌گیری از فناوری آموزشی در یادگیری ضرورت دانشجو در کلاس درس را کاهش می‌دهد.

وی با تاکید به اینکه پیام‌نور استادمحور نبوده بلکه کتاب‌محور است، گفت: ۲۵۰۰ کتاب در پیام‌نور تالیف شده و در اختیار داوطلبان قرار داده‌اند و این موضوع باعث شده تا اعتماد به نفس دانشجویان بالا برود.

معصومی، 30 درصد پذیرفته‌شدگان کارشناسی ارشد دانشگاه‌های کشور از فارغ‌التحصیلان پیام‌نور بود.

وی با تاکید به رعایت عدالت در دانشگاه‌ها پیام‌نور بیان کرد: دانشجویان در همه پیام‌نورهای استان‌ها یکسان بوده و هیچ فرقی بین تهران یا مرزی‌ترین شهر از نظر آموزش و کتاب وجود ندارد و البته اکثر دانشجویان نیز بومی هستند.

وی افزود: شهریه دانشگاه پیام‌نور بسیار پایین بوده و نزدیک به یک سوم سایر شهریه‌های دانشگاه‌هاست.

نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها