کد خبر: 921207
تاریخ انتشار: ۲۰ مرداد ۱۳۹۷ - ۱۶:۵۶
گزارش «جوان آنلاین» از موانع و مشکلات سپرده گذاران تسهیلات مسکن؛
متاسفانه در این مدت تنها راهکار و حمایت دولتی‌ها برای کمک به متقاضیان مسکن، اختصاص تسهیلات با شرایط و نرخ‌های متفاوت بوده که به دلیل سوءمدیریت یا همراهی نکردن مردم تا زمان خانه دار شدن‌شان چندان موثر واقع نشده است.
سرویس اقتصادی جوان آنلاین؛ مهسا گربندی: گرانی و افزایش قیمت سرسام آور مسکن باعث شده تا بسیاری از افرادی که چندین سال پول‌هایشان را پس انداز کردند تا صاحب خانه‌ای شوند، حالا دیگر قدرت خرید یک خانه کوچک را هم نداشته باشند و متاسفانه خرید مسکن برایشان در حد یک رویا باقی مانده است. متاسفانه در این مدت تنها راهکار و حمایت دولتی‌ها برای کمک به متقاضیان مسکن، اختصاص تسهیلات با شرایط و نرخ‌های متفاوت بوده که به دلیل سوءمدیریت یا همراهی نکردن مردم تا زمان خانه دار شدن‌شان چندان موثر واقع نشده است.

کاش هیچ وقت پولم را در بانک مسکن نمی‌گذاشتم

علی که ۳۲ سال دارد و ۴ سالی می‌شود که ازدواج کرده یکی از همین متقاضیان خرید مسکن است که با وجود ۴ سال پس انداز و صرفه جویی هنوز هم نتوانسته خانه‌ای بخرد. او که ساکن یکی از خیابان‌های جنوب شرقی تهران است به خبرنگار «جوان آنلاین» می‌گوید: «از سال ۹۳ بود که تصمیم گرفتم خانه‌ای بخرم تا هر سال استرس افزایش اجاره خانه را نداشته باشم یا درگیر اسباب کشی نشوم. به همین دلیل به همراه همسرم به سختی کار کردیم و با حذف کردن مخارج اضافی، پول‌هایمان را پس انداز می‌کردیم.»

این متقاضی خرید مسکن ادامه می‌دهد: «مرداد ماه سال گذشته بود که مجموع پس اندازمان به ۵۰ میلیون تومان می‌رسید. با امتیازی که مسئولان دولتی برای خانه اولی‌ها درنظر گرفته بودند و با شرایط معین شده ۱۶۰ میلیون تومان برای زوج‌های خانه اولی تسهیلات پرداخت می‌کردند، تصمیم گرفتیم که ۸۰ میلیون تومان پول جور کنیم و به یکی از شعب بانک مسکن برویم. برای همین خودروی‌مان را فروختیم و مبلغی را قرض کردیم و به همراه پس اندازی که داشتیم برای سپرده گذاری و دریافت این تسهیلات اقدام کردیم.»

خرید خانه با سن بیشتر از ۱۵ سال، ممنوع!

علی با ناراحتی نسبت به گرانی ۵۰ درصدی مسکن در تهران می‌گوید: «چند ماهی است که خانه در تهران به طور سرسام‌آوری گران شده و ما را از رویای خانه دار شدن دور کرده است. با وجود اینکه ۱۶۰ میلیون تومان وام مسکن داریم، اما خانه‌ای با این پول پیدا نمی‌شود. البته یک خانه پیدا کردیم که قیمت آن به اندازه پول‌مان بود، اما گفتند سن این خانه بیشتر از ۱۵ سال است و وام مسکن به آن تعلق نمی‌گیرد!»

او می‌گوید:» از اینکه پولم را در بانک مسکن گذاشتم پشیمانم. در این یک سال ارزش پولمان کم شد، خودرویی که سال گذشته فروخته بودم گران‌تر شده و در آخر هم با گران شدن خانه و محدودیت سن بنای مسکن نمی‌توانیم صاحب خانه‌ای شویم.»

این متقاضی خرید مسکن در پایان اظهار می‌دارد: «مسئولان دولتی یکی از افتخاراتشان این است که سقف تسهیلات برای خانه را افزایش داده‌اند، اما نمی‌بینند که با عدم کنترل بازار مسکن چه مشکلاتی برایمان ایجاد شده و به جای اینکه استفاده از این امتیاز خانه اولی‌ها باعث سهولت در خرید مسکن شود، برایمان دردسر درست کرده است!»

پیشنهاد محدودیت سقف عمر بنا تا ۲۰ سال

اخیرا محمد حسن مرادی، مدیر امور طرح و برنامه بانک مسکن گفته: «به منظور کمک به ارتقای قدرت خرید خانه اولی‌ها به بانک مرکزی پیشنهاد دادیم که پرداخت تسهیلات صندوق پس‌انداز مسکن یکم به خانه‌های با سقف عمر بنای حداکثر ۲۰ سال تعلق بگیرد؛ زیرا که هم اکنون این تسهیلات با محدودیت سقف عمربنای ۱۵ سال است و این متقاضیان را محدود کرده است. در صورت موافقت سیاست گذار پولی به زودی در نظام تامین مالی مسکن اجرایی خواهد شد.»

یکی از کارشناسان بانک مسکن در این رابطه به خبرنگار «جوان آنلاین» می‌گوید: «پرداخت تسهیلات صندوق پس‌انداز مسکن یکم به خانه‌هایی با عمر بنای حداکثر ۲۰ سال در حد حرف و پیشنهاد است و مشخص نیست که چه تصمیمی گرفته شود؛ زیرا که این پیشنهاد، اول به شورای عالی پول و اعتبارمی‌رود و تصمیم راجع به آن یک پروسه اداری دارد. در نهایت ممکن است با این پیشنهاد موافقت شود و ممکن است در حد یک پیشنهاد و حرف باقی بماند.»

بعد از یکسال، خانه اولی‌ها به خانه اول برگشتند!

علاوه بر محدودیت سن بنا برای ارائه تسهیلات خانه اولی‌ها، مشکل پیدا کردن ضامن رسمی و کسر از حقوق نیز به دغدغه دیگری برای متقاضیان این تسهیلات تبدیل شده است. یعنی علاوه بر اینکه سند خانه متقاضی در رهن بانک خواهد ماند، هر فرد باید یک ضامن رسمی به بانک معرفی کند. البته گفته می‌شود که برخی از شعب بانک مسکن ضامن قراردادی را نیز قبول کرده و برای واریز این تسهیلات سنگ اندازی نمی‌کنند.

متاسفانه باید گفت که دولتی‌ها صندوق پس انداز اول را برای خانه دار کردن خانه اولی‌ها راه اندازی کردند، اما متاسفانه با عدم حمایت خود از این سپرده گذارن و رها کردن آن‌ها و همچنین عدم کنترل بازار باعث شدند تا قدرت خرید خانه اولی‌ها به هنگام گرفتن خانه به شدت کاهش پیدا کند. در نتیجه این سپرده گذاران بعد از یک سال و با ۱۶۰ میلیون وام سر پله اول برگشته‌اند! و حالا پول‌هایشان را باید به دست کاسبان و دلالانی بدهند که در کمین بوده‌اند و جلوتر از شخص سپرده‌گذار خانه‌ها را خریده‌اند.

امید است که با تصمیم جدی و فوری مسئولان مربوطه موانع و محدودیت‌ها برای خانه اولی‌ها برداشته شود تا با ۱۶۰ میلیون تومان وام مسکن خود صاحب خانه‌ای مناسب شوند و سقفی برای زندگی داشته باشند.
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار