کد خبر: 921219
تاریخ انتشار: ۲۰ مرداد ۱۳۹۷ - ۲۲:۰۳
گزارش «جوان» از پشت صحنه برنامه خانوادگی شبکه دوم سیما
اگر اهل تعقیب آمار و ارقام دقیق رسمی و ممیزهایشان هم نباشید، آمار غیررسمی تولید شده در شب‌نشینی‌های خانوادگی به طور آشکار نشان می‌دهد این روز‌ها طلاق در میان زوج‌های جوان بیشتر از ازدواج در جریان است.
زهره زمانی
چند سالی است بیشتر از آنکه کارت‌های عروسی جوانان فامیل را ببینیم، با تعجب اخبار طلاق دوستان و آشنایان را یکی بعد از دیگری می‌شنویم. اگر اهل تعقیب آمار و ارقام دقیق رسمی و ممیزهایشان هم نباشید، آمار غیررسمی تولید شده در شب‌نشینی‌های خانوادگی به طور آشکار نشان می‌دهد این روز‌ها طلاق در میان زوج‌های جوان بیشتر از ازدواج در جریان است. دکتر محمودی مظفر با سابقه بیش از دو دهه مشاوره موفق برای ازدواج کارشناس فصل سوم برنامه «کام شیرین» از شبکه دوم سیماست که از دوشنبه تا چهارشنبه هر شب ساعت ۲۳:۳۰ با ساختاری متفاوت و با هدف ترویج تشکیل خانواده و فرهنگ‌سازی پیرامون مشاوره قبل از ازدواج روانه آنتن می‌شود.

دورهمی‌ای از اقصی نقاط کشور
تقریباً نیمی از حضاری که وارد استودیو شده‌اند، همه برای صحبت آمده‌اند، دوست دارند حرف بزنند و با کارشناس برنامه بحث و گفت‌وگو داشته باشند، شاید برای چندمین بار است که یعقوبی (تهیه‌کننده) کات داده و ضبط برنامه از سر گرفته می‌شود، اما پیروز میدان کارشناس برنامه دکتر مظفر است، چون خط و ربط درست و حسابی به موضوع و چینش برنامه داده است. یعقوبی می‌گوید: شرکت‌کننده‌های حاضر در استودیو با علاقه در سامانه پیامکی برنامه ثبت‌نام کردند و توسط گروه به برنامه دعوت شده‌اند و زمینه حضور آن‌ها فراهم شده است. ما از شهر‌های مختلفی همچون تبریز، قزوین، آبادان و خوزستان میهمان داشتیم. وی با اشاره به انتخاب موضوعات برنامه و همسویی آن با دغدغه‌های مردم می‌گوید: با توجه به اینکه بازخورد‌ها و استقبال خوبی از مخاطبان به واسطه موضوعاتی که در فصل اول و دوم «کام شیرین» مطرح شده وجود دارد، موضوعات فصل سوم بر اساس محتوای پیامک‌های مردم شکل گرفته و به لحاظ فراوانی در‌باره تشکیل و تحکیم خانواده، والد‌گری است که ان‌شاءالله بعد از ماه محرم به روابط بین خانواده و زوجین خواهیم پرداخت.

«کام شیرین» و ترغیب به امر ازدواج
«کام شیرین» در فصل دوم از چند مورد طلاق جلوگیری کرد. مرتضی یعقوبی می‌گوید: حین ضبط برنامه بودیم که خانمی یکباره گفت: «من فردا دادگاه دارم و باید از همسرم جدا شم.» کارشناس برنامه با خانم صحبت کردند، دیدیم از تایم برنامه بیشتر شد، کات دادیم و یکی از اتاق‌های رژی را خالی کردیم و ایشان در حضور فیلمبردار وارد مرحله درمان شدند، نتیجه آن، جلوگیری از طلاق بود. وی ادامه می‌دهد:آدم‌های مختلفی که وارد برنامه می‌شوند، می‌گویند: ما برای اینکه جلوی دوربین خودمان را ببینیم نیامده‌ایم، آمده‌ایم که راهکار بگیریم. همین‌جا می‌توانم به کیس سعید که با مادربزرگش در برنامه حضور داشتند، اشاره کنم. موضوع برنامه «والد‌گری» بود. مادربزرگ سعید گفت: این نوه من است. پدر و مادرش از هم جدا شده‌اند. سعید شروع کرد به گریه کردن و ما آنجا مطرح کردیم زن و شوهری که از هم جدا می‌شوند، آیا از فرزند خود می‌پرسند که آیا ما از هم جدا بشویم یا نه؟ این وسط سهم بچه از زندگی مشترک چیست؟ آیا بچه سهمی دارد یا نه؟ آن برنامه حسابی دیده شد و شبکه «من و تو» حتی به این موضوع پرداخت. البته این موضوع باعث افتخار من نیست که «من و تو» به برنامه من پرداخت. آن‌هایی که به لحاظ فکری و عقیدتی با ما فرق دارند، آن‌ها هم درگیر این موضوع هستند.

ویژه‌برنامه «کام شیرین» در سالروز ازدواج حضرت علی (ع)
در سالروز ازدواج حضرت علی (ع) با حضرت زهرا (س) با حضور تازه‌عروس و داماد‌هایی که تشکیل زندگی داده‌اند، ویژه‌برنامه‌ای ضبط می‌شود و آن‌ها درباره زندگی مشترک یک ماه خود صحبت می‌کنند و گپ می‌زنند.

هدایت برنامه با حضور مجری
یکی از ویژگی‌های فصل سوم «کام شیرین» نسبت به فصل‌های گذشته حضور مجری در برنامه است. بنا به اعتقاد یعقوبی، فصل‌های گذشته اشکالاتی داشت، اینکه تعامل با مخاطب را به خوبی نمی‌توانست اجرا کند. من نمی‌توانستم با مخاطب داد و ستد درستی داشته باشم. نیاز آن حضور یک مجری توانمند بود؛ مجری که بتواند تمام و کمال این تعامل را ایجاد بکند. «کام شیرین» از زمانی که از حضور مجری بهره برده است با وجودی که چند قسمت آن از آنتن پخش شده ولی تعداد پیامک‌هایمان نسبت به دور قبل دوبرابر شده است.

ثریا بناکار که کار اجرا را از سال ۸۸ در شبکه استانی فارس آغاز کرده است از همان زمان و پس از مدت کوتاهی به عنوان مجری ثابت برنامه‌های خانواده انتخاب شد. الان هم آن برنامه با عنوان کاشانه مهر هر صبح روی آنتن شبکه شیراز می‌رود و اتفاقاً از شبکه سراسری شما هم پخش می‌شود. او همچنین تجربه اجرای برنامه عصر خانواده شبکه دو سیما را هم دارد. این مجری جوان درباره علاقه‌مندی‌اش به اجرای برنامه‌های روانشناسانه و خانوادگی می‌گوید: با وجود اینکه تحصیلاتم در حوزه فیزیک بوده است، اما از همان زمان دانشگاه علاقه زیادی به مباحث روانشناسانه داشتم. حتی همین الان خیلی از بحث‌های ما با کارشناسان در برنامه به دلیل تایم زمانی کم، ابتر می‌ماند، ولی بعد از برنامه بحثمان را در جمع دوستانه ادامه می‌دهیم. این مجری تلویزیونی درباره تفاوت اجرای «کام شیرین» با سایر برنامه‌های خود بیان می‌کند: مهم‌ترین تفاوت به نظرم مخاطب خاص و البته زمان پخش برنامه است. برنامه «کاشانه‌مهر» در شبکه شیراز صبح‌ها پخش می‌شود و بیشتر مخاطب آن، خانم‌های خانه‌دار هستند و مخاطبی در استودیو هم ندارد، اما «کام شیرین» با موضوع ازدواج جوانان، مخاطب گسترده‌تری دارد و مسائلی که مطرح می‌شود به روزتر است و کاملاً عینی.
بناکار حضور مخاطب در استودیوی برنامه را کاری خلاقانه می‌داند و می‌گوید: عنصر مخاطب اهمیت ویژه‌ای در برنامه دارد. مخاطب در استودیو حاضر است و میزان نقش من مجری در هدایت برنامه بستگی به مشارکت مخاطب دارد. هرچه تعامل بیشتری وجود داشته باشد، نقش مجری کمرنگ‌تر می‌شود. در واقع شروع، هدایت، پرورش بحث و جمع‌بندی با مجری برنامه است.

اجرایی ساده و روان
مجید محمودی مظفر که بیش از دو دهه در دانشگاه سابقه تدریس دارد، می‌گوید: من معمولاً ساده صحبت می‌کنم. نه در برنامه‌های تلویزیونی بلکه در کلاس درس و با دوستان هم روان هستم. مثال‌های خودمانی می‌زنم. البته می‌توانی آدم هوشیاری باشی، اما نمی‌خواهد که پیچیده باشی. می‌توانی با بعضی از ادا‌ها بعضی از آدم‌ها را جذب کنی، اما به نظر من آن صداقت و صمیمیتی که وجود دارد، بهتر و تأثیرگذارتر است. وقتی من در مثال‌هایم می‌گویم مرد در کشو نمی‌تواند جورابش و در یخچال قالب کره را پیدا کند، چون دید ریز ندارد. خانمی که صحبت من را می‌شنود، می‌گوید: همسر من هم همینطور است. پس وقتی از مطالب ملموس صحبت می‌کنیم، در واقع صحبت‌ها و کلام به دل می‌نشیند. مظفری معتقد است: بعضی‌ها به خاطر پاسخ به نیاز‌های جنسی، اینکه پدر و مادر آرزو دارند آن‌ها ازدواج کنند، برطرف شدن مشکل مالی و دوری از احساس ترحم و خلأ‌های عاطفی شدید قصد ازدواج دارند که به این دسته از افراد توصیه می‌کنیم که بدون شناخت و مشاوره ازدواج نکنند. وقتی از او می‌پرسم آیا مواردی بوده که با جلسات کارشناسی نظرشان نسبت به ازدواج عوض شده باشد، می‌گوید: ما چنددسته مراجعه‌کننده داریم. یک دسته از افراد بنا به اصرار خانواده‌ها، نظر قطعی خودشان را به ازدواج گرفته‌اند که مشاوره برای آن‌ها تأثیری ندارد. بعضی‌ها زمانی مراجعه می‌کنند که ببیند آیا با هم هماهنگ هستند یا خیر؟ یعنی از نظر شخصیتی و نگرشی با همدیگر تفاوتی ندارند یا اگر تفاوت دارند تفاوت‌های بنیادی نیست که تغییر کنند. البته ما نمی‌گوییم که شما باید و نباید ازدواج کنید، ما از شباهت‌ها و تفاوت‌ها، صحبت می‌کنیم و می‌گوییم که اگر ازدواج صورت بگیرد، درصد ریسکتان بالاست. آن موقع خودشان تصمیم می‌گیرند.
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار