کد خبر: 921382
تاریخ انتشار: ۲۱ مرداد ۱۳۹۷ - ۱۶:۴۵
یک همراهی شیرین با گردشگران تابستانی
به چهارراه شهید بهشتی میرسم، یک ایستگاه تبریزگردی در اینجا وجود دارد که معمولا مسافران زیادی در این مکان منتظر اتوبوس می مانند. چون در بافت مرکزی شهر قرار گرفته است بیشتر مورد توجه گردشگران تابستانی است. عده ای از گردشگران تابستانی در این ایستگاه جمع شده اند تا از 6 ایستگاه بافت تاریخی که در هر ایستگاه چند مکان تاریخی و فرهنگی وجود دارد دیدن کنند.
ندا فرشباف

هنوز ساعت 9 و 45 دقیقه صبح است ولی تقریبا به اندازه ظرفیت یک اتوبوس مسافر وجود دارد ، اولین اتوبوس تبریزگردی ایستگاه شهید بهشتی از راه می رسد.

اتوبوس های تبریزگردی شهرداری تبریز از سال ۱۳۸۶ برای اولین بار آغاز به کار کرده اند و امروز به خوبی توانسته جای پای خود را در تبریز و در میان مسافران باز کنند.

شهرداری تبریز در یک اقدام خلاقانه از سال ۱۳۸۵ نخستین تورهای تبریزگردی را راه اندازی کرده است. هرچند شهرداری تهران مدعی است که اولین تور داخل شهری متعلق به آنجاست ، اما اگر هم این ادعا را قبول کنیم شکل برگزاری تورهای داخل شهری تبریز و تهران بسیار متفاوت است و شهرداری تبریز در قبال این خدمات هزینه ای از گردشگران دریافت نمی‌‍کند.

این تورها در سال ۱۳۸۵ تحت نظر معاونت فرهنگی و اجتماعی وقت شهرداری تبریز فعالیت می کرد، ولی از سال ۱۳۹۰ به عنوان مدیریت گردشگری شهرداری به استقلال رسید.

از بجنورد تا تبریز

با یکی از مسافران که مشغول صحبت کردن با دخترکوچکش هست ، هم کلام می شوم؛ از او می پرسم از کدام شهر آمده اید و او بدون اینکه سوال دیگری بپرسم همه ناگفته ها را پاسخ می دهدآقای مستوفی که به همراه خانواده 16 نفره شان در تبریز حضور یافته اند، اهل شهر بجنورد هستند مرکز خراسان شمالی. خودش که یک دختر و یک پسر دارد، یک مغازه شیرینی فروشی در بجنورد دارد، اما برادر و شوهر خواهرش که در این سفر آن ها را همراهی می کنند، کارمند دولت هستند.

آقای مستوفی می گوید از تبریز تعریف بسیار شنیده و پس از دیدنش از شهر، شنیده هایش را تصدیق می کنداز تبریز بهترین چیزی که در خاطرش می ماند، تمیزی شهر و مسئولیت پذیری مردم است؛ می گوید مردم بسیار مهمان نوازی دارید تا جایی که با پرسیدن آدرس کار و زندگی خود را رها می کنند و ما را همراه می کنند تا راهنمایی کنند.

وقتی از سایر خصوصیات بارز تبریز سوال می کنم، چهره اش درهم می رود؛ می گوید اینجا از لحاظ صنعتی پیشرفته است ، کارخانه های بسیاری در این شهر وجود دارد و حتی شنیده ام به اینجا می گویند قطب صنعت اما بسیاری از تبریزی ها را دیده ام که مهاجرت کرده اندانسان های موفقی را از تبریز دیده ام که همیشه مهاجرت آن ها برای من جای سوال بود ، شهری به این تمیزی و آب و هوای مناسب چرا باید نتواند نخبه های خود را حفظ کند و آن ها مجبور به مهاجرت شوند.

پس از اینکه جمله اش را به پایان می رساند لبخندی در چهره اش نمایان می شود و می گوید : البته اولین دیدار از تبریز نتیجه خوبی برای ما داشت ، ما به قدری به تبریز علاقه مند شدیم که آرزوی زندگی در چنین شهری را داریم. در مدتی که با آقای مستوفی صحبت می کردم به موزه قاجار رسیدیم.

ایده جالب تورهای تبریزگردی

راهی موزه قاجار می شویم؛ راهنمای مجرب موزه، مسافران را تحویل میگرد و مشغول توضیح دادن است؛ خانم جوانی که پسر خواب آلوده اش را به بغل گرفته در حال بازدید از اشیای موزه است؛ نزدیک او که می شوم با پسر جوانی مشغول صحبت است ، به آن پسر می گوید تبریز اماکن دیدنی زیادی دارد، در مقابل شهرهای دیگر کشور تمدن بسیار قابل توجهی دارد.

 به او نزدیک می شوم و می پرسم از کجا آمده اید ؛ با لبخندی می گوید : از یزد آمده ایم، به همراه دخترم ، برادرم و پدر و مادرم برای اولین بار است که به تبریز سفر میکنیم. خانم ریحانی می گوید: قرار است تا سه روز دیگر در تبریز اقامت داشته باشیمدرباره تبریز و جاذبه هایش از او می پرسم و او می گوید: تبریز را بیشتر به نام استاد شهریار می شناختم ولی با تاریخ آن آنچنان آشنا نبودم .

وی اضافه می کند: تورهای تبریزگردی ایده بسیار جالبی است که توانسته در قالب یک سفر کوتاه درون شهری برنامه مناسبی برای بازدید از اماکن جاذبه های شهر تبریز برای مسافران ارائه کند، کاش در سایر شهرها هم این طرح پیاده می شد.

سایت موزه عصر آهن مکان تاریخی دیگری است که به همراه مسافران تور یکروزه تبریزگردی عازم آنجا می شویم؛ این گورستان تاریخی که قدمت آن به ۳۵۰۰ سال قبل از میلاد بازمی گردد در سال ۱۳۷۶ طی حفاری های برج تجاری ابریشم کشف شده است و پس از کشف این گورستان، حفاری های برج متوقف شده وبه مدت ۵ سال عملیات باستان شناسی روی آن انجام شده است.

در حال حاضر چندین گور تاریخی تک نفره و خانوادگی در این قبرستان وجود دارد که اسکلت های موجود در آن به دلیل شرایط جوی و نمکین بودن خاک آن منطقه به صورت کاملا سالم قابل رویت استمسافران تور تبریزگردی از دیدن این مکان بسیار ذوق زده می شوند و و با آرامش و سکوت کامل به صحبت های راهنمای تخصصی موزه گوش می دهند.

با سایر مسافران که صحبت می کنم، متوجه می شوم بیشتر از مرکز و جنوب کشورمان به دلیل هوای آب و هوای کوهستانی و خنک تبریز در این فصل سال به شهرمان سفر کرده اند، این روزها هوا هم شدیدا بر وفق مسافران است، ساعت 11:30 ظهر را نشان میدهد و دمای هوا 27 درجه است. نسیم خنکی هم می وزد و گردش در شهر را مطبوع می سازد.

آقای خدادادی که با خانواده اش از اهواز خوزستان به شهرمان سفر کرده اند، خیلی تعجب میکنم چند روز پیش در اخبار می خواندم تبریز خیلی گرم شده است اما اینجا که خیلی خنک است. میگویم تغییر اقلیم، خشکی دریاچه ها و تالاب ها باعث تغییر آب و هوایی تبریز شده است. بدون اینکه توضیح بیشتری بدهم، می گوید: متوجه منظورتان شدم ، دریاچه ارومیه بر دل ما هم داغ بزرگی گذاشته است.

از مسافران بافت تاریخی جدا می شوم و می خواهم راهی خانه شوم، یکی از راهنماهای اتوبوس ها می گوید سه اتوبوس دیگر دارند که به مسیر تله کابین، ائل گل ومرکز خرید اطلس حرکت خواهند کرد، اما تصمیم دارم همراهی با آن ها را به روزهای دیگر موکول کنم.

نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر