کد خبر: 921486
تاریخ انتشار: ۲۱ مرداد ۱۳۹۷ - ۲۳:۲۶
ارتش سوریه و نیرو‌های متحد در جنوب شرقی سوریه عملیات گسترده‌ای را آغاز کرده‌اند تا ارتباط شبه‌نظامیان داعش را با یک پایگاه امریکایی واقع در گذرگاه مرزی التنف قطع کنند. این گذرگاه در مثلث مرزی عراق، سوریه و اردن قرار دارد و امریکایی‌ها حدود دو سال قبل با عقب‌نشینی داعش بر این گذرگاه مسلط شدند.
با آزادسازی استان‌های جنوبی همجوار با جولان اشغالی حالا ارتش سوریه و متحدان بر دو منطقه متمرکز شده‌اند؛ گذرگاه مرزی التنف و استان ادلب، در حالی که اولی در اشغال امریکا است و دیگری به نوعی در اشغال ترکیه و گروه‌های تحت حمایت این کشور قرار دارد.

به گزارش «جوان»، ارتش سوریه و نیرو‌های متحد در جنوب شرقی سوریه عملیات گسترده‌ای را آغاز کرده‌اند تا ارتباط شبه‌نظامیان داعش را با یک پایگاه امریکایی واقع در گذرگاه مرزی التنف قطع کنند. این گذرگاه در مثلث مرزی عراق، سوریه و اردن قرار دارد و امریکایی‌ها حدود دو سال قبل با عقب‌نشینی داعش بر این گذرگاه مسلط شدند. التنف در مسیر مهم‌ترین بزرگراهی قرار داد که بغداد را به دمشق وصل می‌کند. امریکایی‌ها می‌گویند با اشغال این گذرگاه به دنبال قطع آنچه کریدور ایرانی می‌خوانند، هستند. در طول چند ماه گذشته داعش چندین بار از این منطقه نیرو‌های مقاومت را هدف قرار داده است و مقامات روسی صریحاً نیرو‌های امریکایی را به همدستی با تروریست‌های داعش متهم کرده‌اند. حسام طالب، کارشناس امور گروه‌های مسلح به العالم گفت: «صحرای التنف، پشتوانه اساسی حمایت از تروریست‌ها در صحرای سوریه است. ارتش سوریه امروز ۳۰ کیلومتر وارد این صحرا شده و توانسته بخش‌های گسترده‌ای را آزاد کند. ارتش ظرف چند روز یا چند هفته دیگر مناطق گسترده‌ای را آزاد خواهد کرد در آن صورت امریکایی‌ها رو در روی نیرو‌های ارتش سوریه و هم‌پیمانان قرار خواهند گرفت.»

ادلب در تیررس
با آزادسازی اکثر مناطق سوری حالا مهم‌ترین و تنها استانی که در کنترل تروریست‌ها قرار دارد استان شمالی ادلب است. این استان حدود سه سال قبل به کنترل تروریست‌های وهابی درآمد که عمدتاً تحت فرمان محمد جولانی رهبر جبهه النصره قرار دارند که هم اکنون اسم گروه خود را به هیئت تحریر شام تغییر داده و شاخه سوری القاعده شناخته می‌شود. ارتش سوریه برای آزادسازی استان ادلب با چالش جدی روبه‌رو است. استان ادلب عمدتاً کوهستانی است به همین دلیل عملیات نظامی با سختی‌هایی مواجه است. از سوی دیگر، عمده گروه‌های مسلح در ادلب به نوعی تحت حمایت ترکیه قرار دارند و آنکارا ظاهراً ادلب را منطقه نفوذ خود می‌داند. ترکیه تلاش می‌کند با تشکیل یک گروه جدید و ادغام هیئت تحریرالشام یا همان القاعده در این گروه بهانه را از دولت سوریه و متحدانشان بگیرد. اما گزارش منتشر شده حاکی از رد پیشنهاد ترکیه از سوی جولانی است. به گزارش المیادین، هیئت تحریرالشام پنج شنبه گذشته درخواست ترکیه برای انحلال خود و ادغام در دیگر گروه‌های مسلح را رد و تهدید کرد که هر دستی را که برای گرفتن سلاح هیئتش دراز شود، قطع خواهد کرد. در ابتدای ماه جاری گروه‌های تروریستی در ادلب ائتلاف جدیدی تحت عنوان «جبهه آزادی بخش ملی» تشکیل دادند؛ این اقدام تحت اجبار دولت ترکیه صورت گرفت تا گروه هیئت تحریرالشام را وادار به انحلال و ادغام در این جبهه و در غیر این صورت آن را سرکوب کند. هدف دولت ترکیه از این اقدام، این است که اعلام کند، هیچ گروه تروریستی در ادلب حضور ندارد و همه گروه‌های مسلح، معارض دولت هستند و بدین ترتیب از عملیات احتمالی ارتش سوریه علیه گروه‌های مسلح تحت حمایت خود در ادلب جلوگیری کند. در مقابل، روسیه، ایران و حتی سازمان ملل از مبارزه با گروه‌های تروریستی که جبهه النصره وجه بارز آن در استان ادلب سوریه است، حمایت می‌کنند. واشنگتن پست طی گزارشی با اشاره به چالش‌های موجود، نوشت: با این شرایط هیچ تضمینی نیست که جنگ سوریه که مراحل پایانی خود را پشت سر می‌گذرد، وارد یک درگیری بزرگ‌تر نشود. در این کارزار پیچیده و آشفته تنها قدرتی که باقی مانده تا سوریه را در دام‌های پیش رو هدایت کند، روسیه است. روسیه تنها قدرت خارجی است که با تمامی طرف‌های درگیر در جنگ سوریه از جمله با اسرائیل و ایران رابطه دارد. روسیه در سال ۲۰۱۵ وارد مداخله نظامی در سوریه شد و مسیر جنگ را به نفع دولت تغییر داد و یک نوع توازن قوا میان منافع متناقض انواع بازیگران این جنگ به وجود آورد و ضمناً مانع از آن شد که این جنگ کل منطقه را در یک حریق عظیم بسوزاند.
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار