کد خبر: 925076
تاریخ انتشار: ۱۵ شهريور ۱۳۹۷ - ۰۳:۴۵
۲۰ توصیه برای تنظیم اشتهای کودکان
ورزش و بازی اشتها را افزایش می‌دهد، ولی اغلب اوقات وقتی نوبت به فرزندان خودمان می‌رسد، این نکته را فراموش می‌کنیم. اگر فرزند شما اشتهای رو به کاهشی دارد، زمان بازی را افزایش دهید.
شما حتماً بچه‌های زیادی را دیده‌اید که به جای خوردن غذا با غذای خود بازی می‌کنند. تحریک اشتهای بچه‌های کوچک کار چندان آسانی نیست به‌ویژه اگر از غذایی که جلوی‌شان می‌گذارید، چندان خوش‌شان نیاید و یا کلاً در مقابل خوردن، مقاومت کنند. با این وجود، جای نگرانی نیست. روش‌هایی برای بهتر غذا خوردن آن‌ها وجود دارد. در این مقاله، ۲۰ راهکار تحریک اشتهای سالم در کودک را به شما ارائه می‌کنیم.

۱- صبحانه را اجباری کنید: خوردن یک صبحانه خوب و سالم اشتهای کودک شما را افزایش می‌دهد. پس از پایان شب که بدن در حالت استراحت بوده، یک صبحانه متعادل باعث افزایش سوخت و ساز بدن کودک شده و بدن را برای فعالیت‌های روزانه آماده می‌کند. تلاش کنید صبحانه به‌عنوان یک وعده غذای اجباری در خانواده تلقی شود. با این کار شما به هدف خود می‌رسید. امتحان کنید!
۲- آب را ۳۰ دقیقه قبل از غذا به کودک بدهید: هنگام صبح، ابتدا به کودکان خود آب بدهید، حتی قبل از نوشیدن شیر. ضمناً، آب را باید نیم ساعت مانده به صرف غذا بنوشند. این موضوع بسیار مهم است!
۳- هر دو ساعت یک‌بار به او غذا بدهید: به بچه‌هایی که به‌دلیل عدم گرسنگی، از خوردن غذا امتناع ورزیده یا بهانه می‌گیرند، بهتر است هر دو ساعت یک بار غذا داد. سه وعده غذایی استاندارد روزانه شاید سیستم گوارش آن‌ها را به اندازه کافی تحریک نکند و به‌قدر کافی احساس گرسنگی به آن‌ها دست ندهد. وعده‌های غذایی منظم هر دو ساعت یک‌بار، به افزایش مقدار غذایی که می‌خورند، کمک می‌کند. امتحانش کنید!
۴- میان وعده‌ها، وعده غذایی محسوب می‌شوند: اگر بخواهید اشتهای کودک را بهتر کنید، کیفیت میان‌وعده باید به اندازه وعده غذایی اصلی مطلوب باشد. مثلاً به جای کلوچه، به او ساندویچ پیشنهاد کنید، یا به جای چیپس، به او موئسلی (صبحانه رژیمی شامل مخلوطی از غلات مغذی و خوشمزه) یا غلات با شیر بدهید. به‌دنبال جایگزین‌های سالم به‌جای انواع میان‌وعده غیرمفید باشید و در آن صورت، تغییر در اشتهای کودک خود را ملاحظه خواهید کرد.
۵- بادام زمینی فقط یک آجیل نیست: بادام زمینی به‌خاطر خواص اشتهاآور و خاصیت پروتئین‌سازی‌اش در بدن، گاهی به عنوان «پادشاه آجیل‌ها» نامیده می‌شود. آن را به‌صورت کره بادام زمینی به غذای کودک اضافه کنید و یا می‌توانید آن را مانند چیپس مصرف کنید. دفعه بعدی که فرزند شما درخواست چیپس کند، می‌توانید بادام زمینی سرخ شده را به او پیشنهاد کنید و بدین ترتیب به اشتهای او کمک کرده‌اید.
۶- شیر یک وعده غذایی محسوب نمی‌شود: بسیاری از کودکان کم‌اشتها، از مسئله‌ای رنج می‌برند که می‌توان آن را «مشکل زیاد شیر خوردن» نامید. هنگامی‌که کودک شیر را به عنوان پرکننده شکم، پیش‌غذا و یا میان‌وعده مصرف می‌کند، ناخودآگاه اشتهایش برای وعده غذایی بعدی از بین می‌رود. در این شرایط پیشنهاد می‌شود لبنیات را به صورت‌های دیگری مانند پنیرلور، ماست و یا کرم به او بخورانید.
۷- غذا‌های مورد علاقه‌اش را به او بدهید: برخی از کودکان کم‌اشتها، به ظاهر غذا حساس هستند. اگر فرزند شما هم اینگونه است، ابتدا غذای مورد علاقه‌اش را برای شروع سوخت و ساز و تحریک اشتها به او بدهید. سپس می‌توانید غذای اصلی را پس از آنکه خوردنش آغاز شد، به او بدهید.
۸- به او لقمه‌های کوچک بدهید: لقمه‌های کوچک باعث شروع سوخت و ساز در بدن و به نوبه خود باعث ایجاد اشتها می‌شود. اگر فکر می‌کنید اشتهای او کاهش یافته، لقمه‌ها را کوچکتر بگیرید. کم‌کم، تمایل به غذا در او افزایش می‌یابد. همین‌طور با لقمه‌های کوچک ادامه دهید تا شروع به غذا خوردن کند. به مرور خود کودک، اندازه لقمه‌ها را تعیین می‌کند.
۹- ماست را فراموش نکنید: هر قدر بر اهمیت ماست برای سلامتی کودک تأکید شود، کافی نیست. این محصول لبنی حاوی پروبیوتیک سالم و کلسیم، به منظور افزایش اشتها و ایمنی بدن کودک نقش شگفت‌انگیزی دارد. ماست همچنین می‌تواند به منزله یک دسر مصرف شود.
۱۰- از غذا‌های تند یا سنگین اجتناب کنید: اکثر کودکان بوی زیاد غذا و مزه‌های تند را تحمل نمی‌کنند. اگر اشتهای فرزندتان کم است، ببینید بوی غذا در آشپزخانه نپیچیده و یا غذای شما طعمی سوزان و تند یا طعم سیر و... ندارد؟ این طعم‌ها را از بین ببرید تا شانس اینکه فرزند شما به درستی غذا بخورد افزایش یابد.
۱۱- از ادویه‌جات اشتهاآور استفاده کنید: پونه کوهی، دارچین، گشنیز و رازیانه (برگ و دانه) همگی ادویه‌ها و گیاهانی هستند که به ایجاد اشتها کمک می‌کنند. هر از گاهی، کمی از این مواد را با غذای کودک مخلوط کنید، ولی سعی کنید این مواد در بشقاب چندان مشخص نباشد.
۱۲- غذا‌های چرب درست نکنید: غذا‌ها و لبنیات چرب بر اشتهای کودک اثر سوء دارند.
۱۳- با او ورزش و بازی بیشتری انجام دهید: بدیهی است ورزش و بازی اشتها را افزایش می‌دهد، ولی اغلب اوقات وقتی نوبت به فرزندان خودمان می‌رسد، این نکته را فراموش می‌کنیم. اگر فرزند شما اشتهای رو به کاهشی دارد، زمان بازی را افزایش دهید. در این صورت بازگشت حالت گرسنگی را خواهید دید!
۱۴- اگر بچه‌ها گرم‌شان باشد، میل به غذا در آن‌ها کاهش می‌یابد: بله درست است! اگر هوای خانه خیلی گرم یا سنگین باشد و تنفس برای‌شان راحت نباشد، اشتهای بچه‌ها کاهش می‌یابد. صندلی یا میز غذای آن‌ها را نزدیک یک پنجره باز قرار دهید تا هوای تازه در اتاق جریان پیدا کند. سپس، تغییر را مشاهده کنید.
۱۵- از مصرف آب‌لیموی تازه غافل نشوید: هنگامی که کودک غذا را پس می‌زند و می‌گوید گرسنه نیست، به جای آب، آب‌لیموی تازه کمی شیرین شده به او بدهید. آب‌لیمو هضم غذا و اشتها را بهبود می‌بخشد.
۱۶- از بیان موضوعات استرس‌زا در زمان غذا اجتناب کنید: بعضی اوقات والدین زمان کمتری برای با هم بودن پیدا می‌کنند و سر میز غذا، در مورد مسائلی مانند امور مالی و یا برنامه‌ریزی مدرسه کودک خود صحبت می‌کنند. مراقب باشید از بحث‌های استرس‌زا و جدی در زمان صرف غذا خودداری شود، زیرا موجب کاهش یا از بین بردن اشتهای کودک خواهد شد. سعی کنید هنگام صرف غذا در مورد مسائل شاد صحبت کنید و خواهید دید که غذا را تا آخر خواهد خورد.
۱۷- مصرف روی را افزایش دهید: روی در ایجاد اشتها مفید است. سبوس گندم، بادام زمینی و دانه کدو تنبل برای بهبود سطح روی در بدن بسیار مفید هستند. سعی کنید این مواد را به وعده غذایی اصلی یا میان‌وعده کودک خود اضافه کنید. برای مکمل‌های روی می‌توانید از دکتر اطفال نیز مشاوره بگیرید.
۱۸- درمان‌های خانگی را هم امتحان کنید: سعی کنید از موادی مانند آب زنجبیل با عسل برای بهبود اشتها استفاده کنید. شما به راحتی می‌توانید آن‌ها را در خانه تهیه کنید. این مواد برای سیستم ایمنی بدن کودک هم مفید هستند.
۱۹- یک مجله غذایی تهیه کنید: بعضی روز‌ها بچه‌ها غذای خود را خوب می‌خورند، آن روز‌ها را یادداشت کنید و ببینید چه دلیلی داشته یا چه ایده‌ای در آن روز استفاده شده تا در آینده هم بتوانید از همان ایده و روش استفاده کنید.
۲۰- دسر را فراموش نکنید: دسر‌های مبتنی بر میوه‌جات می‌توانند در ایجاد اشتها کمک کنند. دسر موجب هضم و افزایش سوخت و ساز بدن می‌شود. از نظر روانشناسی، دسر‌های تهیه شده از میوه‌جات، کودکان را ترغیب می‌کنند تا سریع‌تر غذای خود را به پایان برسانند. از جمله اشتهاآورترین میوه‌ها عبارتند از: انواع توت، انگور و سیب.

برگرفته از سایت فلینتو باکس
نوشته: امریتا مینوچا
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار