کد خبر: 926542
تاریخ انتشار: ۲۲ شهريور ۱۳۹۷ - ۰۴:۰۱
بررسی کارکرد‌های نقاشی از منظر روانی و اجتماعی
ترمیم عاطفی و تسکین فشار عصبی شاید مهم‌ترین مزیت نقاشی و طراحی، از جنبه احساسی و سلامتی افراد باشد. بسیاری از مردم برای رهایی از استرس از هنر استفاده می‌کنند. فشار زندگی خسته کننده است. نقاشی و طراحی با دور کردن فرد از فشار‌های روزمره، به مثابه استراحتی کوتاه برای تجدید قوا ایفای نقش می‌کند
ترجمه و تنظیم: محمد‌رضا سهیلی‌فر

روانشناسان معتقدند نقاشی کردن موجب تخلیه درونیات و ایجاد حس آرامش در انسان می‌شود. از این منظر به نقاشی صرفاً به عنوان یک هنر یا حرفه نباید نگریست، بلکه نقاشی وسیله‌ای است که به ما کمک می‌کند خود را بهتر بشناسیم. در این زمینه می‌توان برای نقاشی فارغ از سن کاربران مزایا و فواید بی‌شماری برشمرد که برای روح و روان انسان و بهبود روابط اجتماعی او بسیار مفید است. در این نوشته به برخی از مهم‌ترین این مزایا می‌پردازیم.

نقاشی کنید تا ذهنی خلاق و فعال داشته باشید
با نقاشی حافظه بهبود می‌یابد. کسانی که بیماری‌هایی مانند بیماری آلزایمر را تجربه می‌کنند می‌توانند از مزایای بهداشت نقاشی لذت ببرند. گر چه با حافظه خود مشکل دارند لیکن نقاشی آن‌ها را قادر می‌سازد مهارت فراخوانی ذهنی خود را تقویت کنند. حتی ممکن است مرحله پیچیده‌تری از بیماری را تجربه کنند، ولی ذهن خود را از طریق تخیل و تفکر ورزش می‌دهند، بنابراین به رغم شرایط خاص، اما هنوز هم می‌توانند از فعالیت‌های بسیاری در زندگی لذت ببرند. نقاشی، درمانی است که ذهن خلاق ما را تحریک می‌کند. ذهن به نقاش اجازه می‌دهد تا از عالم واقعیت دور شود و بتواند خیال‌پردازی کند. این حالت مثبت ذهن موجب استراحت ذهنی می‌شود و می‌تواند استرس را کاهش دهد و احساسات آرام و شادی ایجاد کند. قدرت ذهن از طریق تمرکز در نقاشی بهبود می‌یابد. نقاش نیاز به استفاده از قلم مو یا مداد برای ایجاد اثر هنری خود دارد. با حرکت مؤثر دست و بهبود فعالیت مغز، سیگنال‌ها از مغز به نورون‌های حرکتی به طور مؤثرتری فرستاده می‌شوند و عمل خاصی را که باید انجام شود، بهتر انجام می‌دهند، در نتیجه مهارت‌های حرکتی زیبا به‌وجود می‌آید. تمرکز در حالت کشیدن تصاویر فرد را از جنبه‌های منفی زندگی خود دور نگه می‌دارد و از این رو انرژی خالص به آنچه خلق می‌شود، منتقل می‌گردد، بنابراین می‌توان ساعت‌ها وقت خود را بدون درد و خستگی گذراند. نقاشی فعالیت مغز را افزایش می‌دهد. طراحی و نقاشی هر دو نیمکره راست و چپ مغز را تحریک می‌کند که باعث تخیل می‌شود و می‌تواند در کودکان و بیماران مبتلا به بیماری آلزایمر مفید باشد. کسی که نقاشی می‌کشد باید از تخیلات خود استفاده کند. او تصاویر زنده‌ای از خانه‌ها، مردم و مکان‌ها خلق می‌کند. مردم حتی می‌توانند خیالات خود را به تصویر بکشند و هنری انتزاعی به‌وجود بیاورند. این فعالیت‌ها نقش مهمی در توسعه مغز انسان بازی می‌کنند. نقش مغز ایجاد و تحویل پیام‌ها به صورت دستورالعمل برای اجرا توسط بدن است، بنابراین تحریک مثبت مغز عاملی حیاتی برای بهتر شدن ارگان‌هایی است که کنترل می‌کند. به این ترتیب فردی که به کار نقاشی مشغول است، تغییرات مثبتی در نحوه پاسخ دادن و درک جهان در او به وجود می‌آید.
نقاشی کنید تا با خود و دیگران ارتباط خوبی داشته باشید
نقاشی سلامت روان فرد را بهبود می‌بخشد و احساس درد و اضطراب به نوعی خوداظهاری با نشاط و هنرمندانه تبدیل می‌شود. نقاشی کمک می‌کند با زبان شخصیت خودمان ارتباط برقرار کنیم. کمک می‌کند تا تعادل احساسی‌مان حفظ شود. تخلیه احساسات فرد از طریق نقاشی موجب می‌شود بین قلب و ذهن هماهنگی ایجاد شود و از این راه به شخص کمک کند تا شادی، عشق، همدلی و صلح را تجربه کند. از این مسیر مهارت‌های ارتباطی فرد بهبود پیدا می‌کند. این فعالیت می‌تواند موجب افزایش هوش هیجانی فرد شود. فعال کردن احساسات فردی از طریق هنر می‌تواند درک بهتری از احساسات متفاوت را برای شما ایجاد کند. پیشرفت در شخصیت و ثبات احساسی نقاش محدود به خود او نشده و حتی به افراد اطرافش نفوذ می‌کند. همانطور که یک فرد توانایی پاسخ به احساسات دیگران را دارد، نقاشان نیز می‌توانند اثرات مثبت هنر خود را با دیگران به اشتراک بگذارند. فردی که به چنین کاری مشغول است، می‌تواند روز‌های دیگران را روشن و آفتابی کرده و به آن‌ها کمک کند با هر مشکلی که ممکن است تجربه کنند، مقابله نمایند. همانطور که او کنترل بیشتری بر احساساتش پیدا کرده، همدم خوبی برای افرادی خواهد شد که با آن‌ها ارتباط دارد.
نقاشی کنید تا همه چیز را بهتر ببینید
نقاشی سرگرم‌کننده خوبی است! باعث می‌شود انگیزه‌ای برای پایان دادنی خوب به آنچه شروع کرده‌ایم داشته باشیم، از طبیعت قدردانی کنیم و از چیز‌های خوب با نشاط شویم. با نقاشی ناچار می‌شوید بیشتر به جزئیات اطرافتان بیشتر توجه کنید. به فهرست مزایای نقاشی این را هم اضافه کنید که فعالیت طراحی و نقاشی شما را قادر می‌سازد توجه بیشتری به جزئیات محیط اطراف خود داشته باشید. به عنوان مثال با قرار گرفتن در معرض نور، تاریکی، رنگ، سایه و بسیاری از ویژگی‌های دیگر نقاشی، شما به جزئیات اطراف و محیط، دقیق‌تر و عمیق‌تر نگاه می‌کنید و کم‌کم چشمان شما آموزش می‌بینند تا طرح‌های پیچیده و اشکالی که در گذشته نادیده گرفته شده‌اند را دنبال کنند. در آن صورت مغز هم با مشاهده جزئیات اطراف فرصت پیدا می‌کند تمرکز بهتری داشته باشد و ناخودآگاه حس ستایش و تحسین مخلوقات در شما تقویت می‌شود.
نقاشی کنید و کودکان را به این کار ترغیب نمایید
کودکان را ترغیب و تشویق به نقاشی کردن کنید. دانستن طراحی و نقاشی برای کودکان بسیار توصیه می‌شود. در واقع، برای بسیاری از کودکان که در سنین رشد هستند، تشویق به نقاشی موجب رشد مغز آن‌ها شده و برای کار علمی بیشتر آماده می‌شوند. مهارت حل مسئله در آن‌ها تقویت می‌شود. نقاشی می‌تواند باعث رشد تفکر انتقادی و حل مسئله شود. در حقیقت، نقاشی و طراحی، فرد را قادر می‌سازد دریابد می‌تواند بیش از یک راه حل برای یک مسئله واحد داشته باشد. همانطور که آن‌ها آثار هنری را می‌بینند که توانسته از یک بوم خالی خلق شود، قدرت تفکرشان وسیع‌تر می‌شود. نقاشی دیدگاه‌های فرد را در شرایط مختلف گسترش می‌دهد. در واقع، شخص قادر به انجام وظایف مختلف با یک روش خلاقانه و بسیار مؤثر خواهد شد. نقاشی راهی سالم برای ارتقای مهارت‌های خلاقانه است.
نقاشی کنید و روح خود را پالایش دهید
همانطور که هنر، تظاهر افکار و احساسات درونی است، نقاشی هم می‌تواند تمام این احساسات غیرقابل وصف را با رسم اشکال بروز دهد. هنر می‌تواند برای از بین بردن محدودیت‌های شخصی مورد استفاده قرار گیرد و به افراد خجالتی، مبتلا به اوتیسم و سایر معلولیت‌ها کمک کند تا بر ضعف‌های خود پیشی بگیرند. نقاشی فرآیندی مداوم ایجاد می‌کند که این افراد را قادر می‌سازد خود را بهبود بخشند و برای تلاش‌های دیگر آن‌ها در آینده مفید باشد. ترمیم عاطفی و تسکین فشار عصبی شاید مهم‌ترین مزیت نقاشی و طراحی، از جنبه احساسی و سلامتی افراد باشد. بسیاری از مردم برای رهایی از استرس از هنر استفاده می‌کنند. فشار زندگی خسته کننده است. نقاشی و طراحی با دور کردن فرد از فشار‌های روزمره، به مثابه استراحتی کوتاه برای تجدید قوا ایفای نقش می‌کند. شما می‌توانید خود را از استرس‌های انباشته شده از طریق انتشار آن‌ها به شکل رنگ و نقاشی، رها کنید و موقتاً از جهان ترس و نگرانی خارج شوید. در نهایت رهایی از استرس، خطر ابتلا به بیماری‌های فیزیولوژیکی دیگر را می‌کاهد. نقاشی احساسات مثبت را افزایش و احساسات منفی را کاهش می‌دهد، چون افکار و احساسات مثبت را جایگزین می‌کند. رنگ و نقاشی می‌تواند نمونه‌ای درمانی باشد که به فرد احساس خوبی بابت توانایی‌هایش می‌دهد، اعتماد به نفس او را بالا می‌برد و به او القا می‌کند آنچه قادر است را انجام دهد. از طریق نقاشی، یک فرد همچنین می‌تواند خوش‌بینی و ذهن شادتری را تجربه کند و با بدن و ذهنی آرام‌تر، عملکردش بهتر خواهد شد. شما با نقاشی می‌توانید روح خود را پالایش کنید. احساسات ناخوشایند می‌تواند از طریق هنر درمانی از بین برود و تمام احساسات پنهان آزاد شود. حتی درد فیزیکی ممکن است ناپدید شود، چون شخص عمیقاً در نقاشی‌هایش غرق می‌شود و در پایان آن را خروجی زحمات شخص خود تلقی می‌کند. با آزاد شدن انرژی روح فرد آزاد و احیا می‌شود و بدین شکل قدرت می‌گیرد. نقاشی برای بازسازی فرد در قبال حوادث دردناکی مانند تصادف، جنگ، سوء استفاده و ... بسیار توصیه می‌شود. در واقع بسیاری از درمانگران این فعالیت‌ها را در برنامه بیماران خود قرار می‌دهند. آن‌ها بیماران را تشویق می‌کنند با نقاشی، احساسات خود را آزاد کنند. با نقاشی شما قادر به پیدا کردن یک محیط امن برای تحقق احساسات خود می‌شوید. با نقاشی شخص در دنیای خلاص شدن از همه رویداد‌های تلخی که ممکن است برای او اتفاق افتاده، غوطه‌ور می‌شود. سطح استرس و اضطراب هیجانی او تسکین می‌یابد و به این ترتیب قادر می‌شود بهتر عمل کند و به روال عادی بازگردد.
برگرفته از سایت: goodrelaxation
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار