کد خبر: 926547
تاریخ انتشار: ۲۲ شهريور ۱۳۹۷ - ۰۲:۰۱
یک مطالعه جدید عنوان می‌کند که روبات‌ها می‌توانند نقش مهمی در تحصیل افراد جوان ایفا کنند، اما هرگز به طور کامل جایگزین معلمان نمی‌شوند.
مترجم: علی طالبی
یک مطالعه جدید عنوان می‌کند که روبات‌ها می‌توانند نقش مهمی در تحصیل افراد جوان ایفا کنند، اما هرگز به طور کامل جایگزین معلمان نمی‌شوند.
اما محدودیت‌های فنی فعلی - مخصوصاً در تشخیص گفتار و توانایی تعامل اجتماعی- به این معناست که نقش آن‌ها به طور عمده حداقل برای آینده قابل پیش‌بینی، به تدریس دستیاران و معلمان محدود می‌شود.
محققان می‌گویند: در سال‌های اخیر دانشمندان شروع به ساخت روبات‌هایی برای کلاس‌های درس کرده‌اند؛ نه کیت‌های روباتی که برای یادگیری علوم و ریاضیات استفاده می‌شد، بلکه روبات‌های اجتماعی که درواقع می‌توانند تدریس کنند. این در نتیجه فشار‌ها بر بودجه تدریس بوده و خواستار تدریس شخصی شده‌تر است، که منجر به جست‌وجوی راه‌حل‌های فنی شده است.
در حالت کلی، روبات‌های اجتماعی قابلیت تبدیل به بخشی از زیرساخت تحصیلی مانند کاغذ، تخته‌های سفید، کامپیوتر‌ها و تبلت‌ها را دارند، اما روبات اجتماعی امکان پشتیبانی و تعامل با دانش‌آموزان را از راهی که با منابع فعلی در محیط‌های تحصیلی محدود در دسترس نیست، دارد. روبات‌ها می‌توانند زمان ارزشمندی از معلمان را آزاد کنند و برای ایشان فرصت تمرکز بر آنچه مردم هنوز به بهترین شکل انجام می‌دهند را فراهم کنند؛ ارائه تجربه آموزشی جامع، همدلانه و رضایتمندانه.
با این حال، برخی از محدودیت‌های فنی هم مورد بررسی قرار گرفته است که نشان می‌دهند تشخیص گفتار به طور مثال، به اندازه کافی قوی نیست که به روبات اجازه دهد کلمات و جملات بیان شده از طرف کودکان را بفهمد. همچنین بیان می‌دارد که معرفی روبات‌های اجتماعی به برنامه تحصیلی مدرسه چالش‌های مهمی را تحمیل خواهد کرد که ممکن است درواقع خطراتی را به همراه داشته باشد. در برخی کودکان دیده شده است زمانی که در معرض مشکلی قرار گرفته‌اند بیش از حد به کمک‌های ارائه شده از طرف روبات تکیه می‌کنند تا اینکه به‌سادگی از آن‌ها استفاده کنند.
در ادامه محققان می‌افزایند: درکنار ملاحظات عملی معرفی روبات‌ها در آموزش، مسائل اخلاقی نیز وجود دارد. به چه میزان می‌خواهیم آموزش کودکانمان به ماشین‌ها محول شود؟ به طور کلی یادگیرندگان نسبت به تجربیاتشان خوش‌بین هستند، اما والدین و کادر آموزشی نگرش محتاطانه‌تری را اتخاذ کرده‌اند.
با وجود این، روبات‌ها هنگام تدریس موضوعات محدود اثراتی تقریباً منطبق با آنچه انسان‌ها تدریس می‌کنند، نوید می‌دهند. بنابراین اگرچه استفاده از روبات‌ها در برنامه‌های تحصیلی در حال حاضر با چالش‌های فنی و لجستیکی محدود شده است، این احتمال وجود دارد که کلاس‌های آینده از روبات‌هایی استفاده کنند که به یک معلم انسانی کمک کنند.
منبع: ساینس دیلی
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر