کد خبر: 926565
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار: ۲۱ شهريور ۱۳۹۷ - ۲۲:۱۵
آنکارا به بهانه تفکیک معارضان میانه‌رو از تروریست‌ها رخصت تعویق عملیات ارتش سوریه را خواست
در آستانه شروع عملیات ارتـش سوریه در استان ادلب، ترکیه از کانال روس‌ها، از دمشق خواسته این عملیات را چند روز به تعویق بیندازد و به آنکارا فرصت بیشتری برای تفکیک به اصطلاح معارضان «میانه‌رو» از گروه‌های تروریستی جبهه النصره و داعش بدهد. همزمان ارتش سوریه با اقتدار عملیات در محور جنوبی در التنف را از سر گرفته است.
در آستانه شروع عملیات ارتـش سوریه در استان ادلب، ترکیه از کانال روس‌ها، از دمشق خواسته این عملیات را چند روز به تعویق بیندازد و به آنکارا فرصت بیشتری برای تفکیک به اصطلاح معارضان «میانه‌رو» از گروه‌های تروریستی جبهه النصره و داعش بدهد. همزمان ارتش سوریه با اقتدار عملیات در محور جنوبی در التنف را از سر گرفته است.
هرچند چانه‌زنی ترکیه در نشست تهران به منظور آتش بس در ادلب مورد موافقت قرار نگرفت و روسیه و ایران پیشنهاد آتش‌بس در ادلب را رد کردند، ولی ترکیه با استفاده از کانال‌های دیپلماتیک در تلاش برای جلوگیری از یک عملیات نظامی گسترده در ادلب است. منابع مطلع سوری روز چهار شنبه به خبرگزاری «اسپوتنیک» اعلام کردند که «ترکیه از طریق طرف روسی، از بشار اسد، رئیس‌جمهور سوریه خواسته است عملیات نظامی را در ادلب به مدت چند روز به تعویق بیندازد و به آنکارا فرصت بیشتری برای تفکیک به اصطلاح معارضان «میانه‌رو» از گروه‌های تروریستی جبهه النصره و داعش بدهد». این منابع مطلع اعلام کردند: «طرف ترکی توضیحاتی درباره تجهیزات نظامی ترکیه، که طی چند روز اخیر در مناطقی در استان ادلب مستقر شده‌اند، ارائه داده و خاطرنشان کرده است که مأموریت اساسی این نیرو‌ها استفاده از زور نظامی علیه جبهه النصره است آن هم در زمانی‌که این گروه جدایی و خارج شدن از مناطق تحت کنترل معارضان میانه‌رو سوریه را رد کند». ترکیه دو هفته پیش پس از هفت سال برای نشان دادن حسن نیت خود به روسیه و ایران، گروه جبهه النصره را در لیست تروریستی قرار داد. این منابع تأکید کردند: «در صورتی‌که رهبری سوریه و طرف روسی با این مهلت موافقت کنند این آخرین فرصت برای ترکیه جهت پایبندی به وعده‌ها و تعهدات خود است که آن‌ها را در نشست آستانه مطرح کرده است». به گزارش رویترز، الکساندر لاورنتیف، نماینده ویژه ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهور روسیه در امور سوریه دیروز گفت: «استان ادلب در حیطه مسئولیت‌های ترکیه است و این مسئولیت آنهاست که میان اپوزیسیون میانه‌رو و افراط‌گرایانی از جبهه النصره و سایر گروه‌های تروریستی تمایز قائل شوند.» لاورنتیف اعلام کرد: «در صورت وقوع درگیری، نیرو‌های نظامی به دنبال آن خواهند بود که تلفات غیرنظامی را به حداقل برسانند.»
ترکیه به‌رغم تعهد دادن به ایران و روسیه برای مقابله با تروریست‌ها در ادلب، در عمل دست از حمایت این گروه‌ها برنداشته است و تحرکات خود را در شمال غرب سوریه تشدید کرده است. ادلب یکی از مناطق عاری از درگیری بود که نظارت بر روند آتش‌بس در این منطقه بر عهده ترکیه گذاشته شد و ترکیه تاکنون اقدام به ایجاد ۱۲ مرکز نظامی به منظور نظارت بر روند آتش بس در این منطقه استراتژیک کرده است. از زمان طرح عملیات‌های نظامی توسط روسیه و ارتش سوریه در ادلب به منظور پاکسازی آخرین باقی مانده‌های گروه‌های تروریستی در سوریه، ترکیه با تمام قدرت در حال مخالفت با ایده عملیات نظامی گسترده در ادلب است. ترکیه در روز‌های اخیر تجهیزات نظامی گسترده‌ای را به حومه ادلب گسیل داشته است و به گفته برخی منابع، آنکارا به نیرو‌های ارتش آزاد اعلام کرده تا برای مقابله با عملیات ارتش سوریه در ادلب آماده باشند.
ترکیه و غربی‌ها به بهانه حضور غیرنظامیان در ادلب تلاش می‌کنند مانع از عملیات نیرو‌های سوری در ادلب شوند تا بتوانند آخرین دژ تکفیری‌ها را در سوریه هرچند برای مدت زمان کوتاهی حفظ کنند. این درحالی است که ارتش سوریه و هم‌پیمانانش به هیچ وجه حاضر به عقب‌نشینی نیستند و عزم خود را برای باز پس‌گیری ادلب از تروریست‌ها جزم کرده‌اند. نزدیک به ۱۰۰ هزار تروریست در استان ادلب که به تبعیدگاه تروریست‌ها تبدیل شده است، مستقر هستند و با آزادی این منطقه پرونده تروریست‌ها در سوریه برای همیشه بسته خواهد شد. درخواست ترکیه برای توقف عملیات در ادلب برای تفکیک گروه‌های به ظاهر میانه‌رو از تروریست‌ها، در شرایطی است که امریکا و متحدانش سعی دارند بار دیگر با اجرای سناریوی نمایشی استفاده از سلاح شیمیایی و متهم کردن دمشق، حمله به خاک سوریه را ترتیب دهند.
عملیات در التنف
به دنبال تعویق عملیات در ادلب، ارتش سوریه عملیات خود را در محور‌های جنوبی از سرگرفته است. ارتش سوریه عملیات نظامی جدید را به سمت منطقه التنف واقع در جنوب شرق این کشور جایی که نیرو‌های امریکایی در آنجا هستند، آغاز کرد. به گزارش روزنامه سوری الوطن، منابع میدانی روز چهار شنبه گفتند: «یگان‌های ارتش سوریه عملیات نظامی را از صحرای سخنه در حومه شرقی حمص آغاز کردند و از منطقه «تله الصاروخ» در جنوب «شولا» در حومه غربی دیرالزور به سمت غرب التنف حرکت کردند». یک منبع میدانی گفت: «عملیات با هدف پاکسازی منطقه از باقی‌مانده‌های داعش که از صحرای سویدا گریخته‌اند، انجام می‌شود و یگان‌های ارتش سوریه حدود ۳۰ کیلومتر تا روستای النیاری پیشروی کرده‌اند». خبرگزاری رسمی سوریه (سانا) نیز گزارش داد: «یگان‌های ارتش سوریه با همکاری نیرو‌های هم‌پیمان همچنان به تعقیب عناصر داعش در منطقه تلول الصفا در صحرای سویدا آخرین مقر‌های این گروه تروریستی ادامه می‌دهند.»
اتهام امریکایی سازمان ملل علیه دمشق
همزمان با آماده شدن تروریست‌ها برای حمله شیمیایی در ادلب و متهم کردن دمشق، سازمان ملل هم در همراهی با تکفیری‌ها دولت سوریه را به استفاده از سلاح‌های شیمیایی در ماه‌های گذشته متهم کرد. بازرسان شیمیایی سازمان ملل روز چهار شنبه در گزارشی مدعی شدند که نیرو‌های دولتی سوریه در سال جاری میلادی در سه مورد از ماده شیمیایی ممنوعه کلر در یک منطقه تحت کنترل شورشیان در حومه دمشق و استان ادلب استفاده کرده‌اند. یک مقام سازمان ملل در مصاحبه با رویترز مدعی شد: «با این سه مورد شمار حملات شیمیایی که کمیسیون تحقیقات سوریه از سال ۲۰۱۳ مستند کرده است، به ۳۹ مورد می‌رسد که از این بین ۳۳ مورد به دولت سوریه نسبت داده می‌شود. مسببان شش حمله دیگر هنوز شناسایی یا اعلام نشده‌اند». کمیسیون تحقیقات سوریه متشکل از بازرسان سازمان ملل و سازمان منع گسترش تسلیحات شیمیایی است که دمشق و روسیه پس از مدتی از آغاز به کار آن‌ها اعلام کردند، گزارش‌های این کمیسیون را نخواهند پذیرفت. بازرسان سازمان ملل متهم هستند که تحت فشار امریکا قرار دارند و در تهیه گزارش خود به منابع دست اول استناد ندارند و تنها از شهادت مخالفان سوری بهره می‌برند. این ادعا درحالی است که سلاح‌های شیمیایی سوریه در سال ۲۰۱۳ زیر نظر کارشناسان سازمان ملل از این کشور خارج شد.
غیر قابل انتشار: ۱
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۱
said
|
Switzerland
|
۰۱:۲۰ - ۱۳۹۷/۰۶/۲۲
0
0
سلام. عزیزان معارضان میانه‌رو سلاح نباید داشته باشند و ترکیه نیز باید خاک سوریه را ترک کند در این صورت دمشق ۴۸ ساعت زمان دهد زیرا ترکیه در حال هماهنگی برای ادقامِ تروریست هاست ! نباید این اجازه داده شود اردوغان خواستارِ طولانی شدن جنگ در سوریه است او از گذشته درس نگرفته است
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار