کد خبر: 926697
تاریخ انتشار: ۲۴ شهريور ۱۳۹۷ - ۰۰:۴۵
فرمانده ناحیه سلمان فارسی در گفت‌وگوی «جوان» از برنامه‌های هفته دفاع مقدس می‌گوید
برای دانش‌آموزان در غرفه ماکت عملیات جنگی هر روز روایتگری و تشریح نوع عملیات‌ها را خواهیم داشت. چون در ماه محرم قرار داریم، بعد از ظهر در همان استیج تعزیه‌خوانی داریم
غلامحسین بهبودی
بزرگداشت هفته دفاع مقدس امسال در حالی برگزار می‌شود که درست ۳۰ سال از اتمام جنگ گذشته است. حالا جوان‌ها و نوجوان‌هایی قدم به عرصه جامعه گذاشته‌اند که چیزی از آن روز‌ها به یاد نمی‌آورند. از همین جاست که باید برای شناساندن حماسه‌آفرینی رزمندگان، اقدامات مؤثری انجام گیرد. گویا امسال ناحیه سلمان فارسی (منطقه ۱۱) تهران، نمایشگاهی را در پارک دانشجو و چهارراه ولیعصر (ع) که از اماکن پرتردد پایتخت است، برگزار می‌کند. در گفت‌وگویی که با سرهنگ روح‌الله قسام‌باشی فرمانده این ناحیه داشتیم، از چند و، چون این نمایشگاه و اقدامات ناحیه سلمان فارسی پرس‌وجو کردیم.

منطقه ۱۱ مرکز شهر و نقاط پرتردد تهران را شامل می‌شود، شما بهترین اماکن را برای معرفی بهتر حماسه‌آفرینی رزمندگان در دفاع مقدس را دارید.
بله همین هم کار ما سخت‌تر می‌کند. شاید کمتر کسی در ایران باشد که چهارراه ولیعصر و پارک دانشجو را نشناسد. غیر از تهرانی‌ها، هر کس مسافر این شهر می‌شود گذرش به این چهارراه می‌افتد. در جلساتی که با کمیسیون فرهنگی و شورای فرهنگی منطقه ۱۱ داشتیم به این نتیجه رسیدیم که باید از ظرفیت‌های این نقاط به خوبی بهره ببریم. چهارراه ولیعصر یک زیرگذر پرتردد دارد که ان‌شاءالله امسال در آن نمایشگاه عکس دفاع مقدس را برگزار می‌کنیم. کارمند یا کارگری که فرصت رفتن به نمایشگاه را ندارد، حین راهش می‌تواند از این نمایشگاه دیدن کند. همچنین برنامه حضور مردان خاکی و سیلورمن‌ها (مردان نقره‌ای) در زیرگذر چهارراه ولیعصر (عج) پیش‌بینی شده است. این سیلورمن‌ها با چفیه و نماد‌های رزمندگان تابلویی از فرمایشات مقام معظم رهبری را با مضامینی، چون زنده نگه داشتن یاد و خاطره شهدا کمتر از شهادت نیست، یا فرمایش اخیر آقا در این خصوص که جنگ نخواهد شد، مذاکره هم نخواهیم کرد، در دست خواهند داشت. با توجه به حضور قشر عموماً جوان در این نقطه، پیش‌بینی می‌شود تأثیر خوبی هم داشته باشد.

پارک دانشجو فضای خاصی دارد و خیلی از جریان‌های فکری سعی می‌کنند فضای آن را در اختیار بگیرند، می‌توانیم امسال در هفته دفاع مقدس شاهد برگزاری یک نمایشگاه تأثیرگذار باشیم؟
ما سعی‌مان را می‌کنیم. امسال یک نمایشگاه ۲۴ غرفه‌ای در این پارک برپا می‌شود که بخش‌های مختلفی دارد. مثل بهداری در رزم که در این غرفه ایستگاه قند خون و چربی و وزن و چک‌آپ رایگان به بازدیدکنندگان ارائه می‌شود. همچنین غرفه‌های معراج شهدا، ماکت جنگی رزمایش‌ها و عملیات مرصاد، غرفه فضای مجازی (بررسی آسیب‌ها و جنگ روانی دشمن در این فضا)، غرفه اقتصاد مقاومتی با شعار حمایت از کالای ایرانی، غرفه زنان در دفاع مقدس که به اقدامات بانوان ایرانی از پشتیبانی جنگ تا حضور در میدان نبرد در قالب امدادگر می‌پردازد، غرفه بازی‌های فکری برای کودکان از این جمله است. امسال برای کودکان و نوجوانان برنامه‌های خاصی داریم. مهد قرآنی در نظر گرفته شده که در آن بچه‌ها از موضوعات و آسیب‌های روز و بحث دفاع مقدس نقاشی و رنگ‌آمیزی می‌کنند. هدایایی هم برای کودکان در نظر گرفته‌ایم.

روایتگری در تاریخ دفاع مقدس جایگاه ویژه‌ای دارد، روایتگری هم دارید؟
امسال یک قسمت به عنوان جنگ شبانه داریم که بعد از نماز مغرب و عشا برگزار می‌شود. در این جنگ شبانه از یادگاران دفاع مقدس دعوت به عمل می‌آید. از زبان این رزمندگان و ایثارگران بخش روایتگری که شما هم اشاره کردید انجام می‌گیرد. همچنین برای دانش‌آموزان در غرفه ماکت عملیات جنگی هر روز روایتگری و تشریح نوع عملیات‌ها را خواهیم داشت. به شکل کلی برنامه جنگ شبانه به این ترتیب است که، چون در ماه محرم قرار داریم، بعد از ظهر در همان استیج تعزیه‌خوانی داریم. بعد از نماز مغرب و عشا، با دمامه‌زنی کار جنگ شبانه شروع می‌شود. پس از قرائت قرآن هر شب یک مهمان عزیز دعوت می‌شود که خاطرات جنگ و پرسش و پاسخ‌ها با این مهمان مطرح می‌شود. گروه سرود و تواشیح و شعرخوانی حماسی و برنامه‌هایی از دست هم درنظر گرفته‌ایم. در بحث مدافعان حرم، از گروه‌های تئاتری که این حوزه کار کرده‌اند دعوت به عمل آمده تا در این خصوص هنرآفرینی کنند.

غیر از نمایشگاه، برنامه‌های دیگری هم دارید؟
در سطح منطقه عزیزانی مثل کاسب‌ها و مغازه‌دار‌ها هستند که وقت نمایشگاه رفتن ندارند. برای این دسته از مخاطبان ستون‌کشی خودرویی داریم که تداعی‌کننده اعزام‌های دوران جنگ است. یک سیستم صوت و یک کامیون و چند تا خودروی تویوتا که بچه بسیجی‌ها عقبش نشسته‌اند، در سطح منطقه حرکت می‌کنند و دوران جنگ را تداعی می‌کنند. در کنارش حوزه‌ها و پایگاه‌ها و مساجد هم موظف هستند که به قدر وسع خودشان یاد و خاطره دفاع مقدس را در این هفته گرامی بدارند.
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار