کد خبر: 927075
تعداد نظرات: ۴ نظر
تاریخ انتشار: ۲۵ شهريور ۱۳۹۷ - ۱۶:۲۱
گزارش «جوان آنلاین» از احتکار کالا توسط مردم
مردم با هجوم خود برای خرید کالا‌ها و احتکار خانگی نه تنها به خیال خود آینده نگری نمی‌کنند بلکه موجب افزایش مشکلات می‌شوند و نتیجه آن ایجاد مشکلات اقتصادی برای کشور است که گریبان همه را خواهد گرفت؛ بنابراین باید باور داشته باشیم که همه چیز ارزان می‌شود اگر به بازار هجوم نبریم.
سرویس اجتماعی جوان آنلاین – مهسا گربندی: هفته گذشته بود که یکی از دوستانم با من تماس گرفت و گفت که لوازم بهداشتی و دستمال کاغذی کمیاب شده و حتما تعداد زیادی از آن‌‌ها را بخرم و در خانه ذخیره کنم! من که تعجب کرده بودم گفتم همین امروز فروشگاه بودم و تمام لوازمی که می‌گوید نیست، وجود داشته و البته که قیمت‌ها هم مناسب بود. او که اصرار داشت بحران لوازم بهداشتی و بعضی از خوراکی‌ها در راه است از من خواست که به فروشگاه برگردم و به صورت عمده‌ای آن‌ها را بخرم!

بعد از این تماس تلفنی بود که با خودم فکر کردم وقتی یک نفر این حرف را حداقل به ۵ نفر بزند و خبر از بحران مواد غذایی و لوازم بهداشتی بدهد و بگوید که لوازم مورد نیاز و مصرفی را به صورت عمده خرید کنید و آن ۵ نفر هم با ۵ نفر دیگر تماس بگیرند، خیلی سریع این باور در جامعه ایجاد می‌شود که «مواد غذایی و بهداشتی نیست، پس به فروشگاه‌ها هجوم ببریم و تا می‌توانیم خرید کنیم، چون دیگر نیست یا گران می‌شود!» و این تازه آغاز مشکلات است.

محتکران کوچک!

برخی از مردم تبدیل به محتکران کوچکی شده‌اند، آن‌وقت نگاهی به فروشگاه می‌اندازند و می‌بینند دیگر کالایی برای فروش در قفسه‌ها نیست و می‌گویند که خوب شد که همه چیز در خانه داریم و آن‌ها را انبار کردیم! اینجاست که سر کسانی که شایعات را باور نکردند کلاه می‌ماند و حتی از سوی محتکران کوچک نیز سرزنش می‌شوند که دیدید گفتیم لوازم را عمده بخرید حالا اجناس تمام شده و شما لنگ ماندید! اما این محتکران کوچک لحظه‌ای فکر نمی‌کنند که خودشان با هجوم به بازار باعث شدند که کالا کمیاب شود و هیچ چیزی در قفسه‌ فروشگاه‌ها نماند!

هجوم مردم روغن را کمیاب و گران کرد

امروز امیرهوشنگ بیرشک، دبیر انجمن روغن نباتی کشور گفت: «هجوم مردم روغن را کمیاب و گران کرد.» دبیر انجمن روغن نباتی کشور با اشاره به این موضوع که مردم نگران نباشند، اظهار کرد: «کمبود روغن خام در کارخانه‌ها نداریم و تولید به میزان مصرف در حال انجام است.»

او با بیان اینکه در حال حاضر به میزان مصرف کشور تولید روغن داریم، اظهار داشت: «میزان مصرف روغن نباتی در کشور ۱۰۰ تا ۱۱۵ هزار تن است که هم اکنون کارخانه‌های روغن نباتی به همین میزان تولید دارند. البته مشکلاتی پیش روی کارخانه‌های روغن نباتی مانند؛ افزایش قیمت ظروف بسته بندی و تاخیر در تخصیص ارز دولتی به واردات روغن پالم وجود داشته است که هزینه تمام شده تولید را کمی افزایش داده است، اما مذاکرات با شرکت‌های پتروشیمی در جریان است تا قیمت این کالا برای کارخانه‌های تولید محصولات غذایی کاهش پیدا کند.»

چرا مردم به بازار هجوم می‌آورند؟

حسین باهر، جامعه شناس درباره هجوم برخی از افراد برای خرید کالا به خبرنگار «جوان آنلاین» می‌گوید: «برخی از مردم که پیش بینی می‌کنند ممکن است برخی از کالا‌ها گران شود، تمام تلاش‌شان را می‌کنند تا با خرید بیشتر کالای مورد نیازشان خودشان را از گرانی‌ها نجات دهند. برخی دیگر، اما تحت تاثیر شایعات قرار می‌گیرند و با هجوم به بازار بیشتر از آنچه که نیاز دارند خرید می‌کنند و مجموع همه این‌ها به دلیل عدم اعتماد مردم به مسئولان است.»

این جامعه شناس با اشاره به اینکه حس نگرانی در جامعه مسری است، اظهار می‌دارد: «اگر برخی از افراد احساس نگرانی کنند و این حس را به دیگران نیز منتقل کنند، موجی از نگرانی‌های غلط در سطح جامعه به راه می‌افتد و همین مسئله باعث می‌شود که مردم برای خرید کالا به بازار هجوم آورند و بیش از نیاز خود خرید کنند.»

مسئولان اعتمادسازی کنند

باهر به نقش مسئولان در اعتماد سازی مردم اشاره می‌کند و می‌گوید: «مسئولان باید به امنیت روانی مردم توجه ویژه‌ای داشته باشند، زیرا که امنیت روانی مردم نقش اثرگذاری در اقتصاد کشور دارد؛ بنابراین اگر مردم از لحاظ روانی در اضطراب باشند، نتیجه آن احتکار و رفتار‌های ناسالم در عرضه و تقاضای کالا‌ها خواهد بود؛ بنابراین لازم است که مسئولان هوشیار باشند و در کنار حل مشکلات اقتصادی، اعتماد مردم را نیز به خود جلب کنند.»

متاسفانه مردم با هجوم خود برای خرید کالا‌ها و احتکار خانگی نه تنها به خیال خود آینده نگری نمی‌کنند بلکه موجب افزایش مشکلات می‌شوند و نتیجه آن ایجاد مشکلات اقتصادی برای کشور است که گریبان همه را خواهد گرفت؛ امید است که با دامن نزدن به شایعات در مورد کمبود کالا و خرید مواد غذایی و بهداشتی به اندازه نیاز خود مانع از ادامه این مسیر ناصحیح شویم و موجب ناآرامی بازار و افزایش قیمت‌ها نشویم. و بهتر است به این موضوع باور داشته باشیم که همه چیز ارزان می‌شود اگر به بازار هجوم نبریم.
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۴
قاسم
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۷:۴۰ - ۱۳۹۷/۰۶/۲۵
0
0
گرانی دلار را میخواهید جه کنید؟ مردم هجوم نمیاورند ولی از 3000 تومان سابق به 14 هزار تومان رفت . بخش زیادی از قیمت اجناس و کالا یعنی 99 درصد با قیمت دلار محک میخورد . مگر دولت روحانی برای تولیدات داخل و مواد اولیه اصلی طی این 6 سال جه کرده که مردم حجوم نیارند کالا ارزان میشود.
مجید
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۷:۴۱ - ۱۳۹۷/۰۶/۲۵
0
0
تنها چیزی که می توانم بگویم اینه که واقعا متاسفم که هیچکس فکر کسی نیست حتی خود مردم هم به هم رحم نمی کنن. واقعا متاسفم.
محمد
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۸:۵۸ - ۱۳۹۷/۰۶/۲۵
0
0
همه كه نمي توانند به خاطر آبروداري و چشم اقوام واطرافيان تحت پوشش كميته وبهزيستي قرار بگيرندوبا سيلي روي خود رارنگين نشان مي دهند خيلي از افراد هستند كه كار مي كرده اند و بيمه تامين اجتماعي بوده ولي با آمدن دولت نااميد بيكار شده اند وهيچ گونه كاري ندارند كه به راحتي مي توان از طريق بيمه و سازمان تامين اجتماعي ليست آنها را اخراج نمود كه آيا اينها الان بيكارند ومستحق حمايت اند يا نه.
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۱:۲۴ - ۱۳۹۷/۰۶/۲۶
0
0
مردم از یکطرف از وضعیت اقتصادی ناراضی هستند و از طرف دیگر با حجوم برای خرید به وضعیت نامطلوب فعلی دامن می زنند و با خرید اجناس گران بنوعی رضایتمندی خود را نشان می دهند مثلاً اگر در مورد خودرو بجای خرید 2 ماه دست نگه میداشتند قیمت ها درست میشد
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار