کد خبر: 927294
تاریخ انتشار: ۲۷ شهريور ۱۳۹۷ - ۰۰:۴۱
پیش‌بینی پرداخت 1300 میلیارد تومان وام به دانشجویان
پرداخت وام شهریه یکی از مشکلات اساسی صندوق رفاه دانشجویان در سال‌های اخیر بود. بر اساس آمار‌های این صندوق، حدود ۸۵ درصد دانشجویان وام دریافت می‌کنند.
عليرضا سزاوار
پرداخت وام شهریه یکی از مشکلات اساسی صندوق رفاه دانشجویان در سال‌های اخیر بود. بر اساس آمار‌های این صندوق، حدود ۸۵ درصد دانشجویان وام دریافت می‌کنند. امسال هم با هم‌افزایی بانک‌ها ۶۲۰ میلیارد تومان وام به دانشجویان پرداخت خواهد شد. این وام‌های شهریه با کارمزد ۳ درصد پرداخت می‌شوند.

رئیس صندوق رفاه دانشجویان وزارت علوم در گردهمایی معاونان دانشجویی که در دانشگاه تهران برگزار شد با بیان اینکه رویکرد ما مدیریت مشارکتی است، گفت: «سعی کردیم نقطه نظرات کارشناسی را برای خدمات رفاهی در دانشگاه‌ها داشته باشیم. در صندوق ۵۰۹ میلیارد تومان بودجه داریم که شامل ۴۰۷ میلیارد تومان وام و ۱۱۰ میلیارد یارانه تغذیه است و تلاش شده خودمان را از حیث منابع تقویت کنیم. به همین دلیل بودجه امسال صندوق رفاه به ۶۷۳ میلیارد تومان افزایش یافت که ۲۴۶ میلیارد تومان اعتبارات عمومی و ۴۰۰ میلیارد تومان از درآمد اختصاصی و ۲۷ میلیارد آن برای وام شهریه اختصاص داده شد.»
ذوالفقار یزدان مهر افزود: «۸۰ میلیارد تومان از بانک توسعه تعاون و ۴۰ میلیارد تومان از بانک مهر با هم‌افزایی صورت گرفته است که به عنوان وام شهریه در اختیار دانشجویان قرار داده می‌شود. با این هم‌افزایی‌های صورت گرفته ۱۳۰۰ میلیارد تومان پیش‌بینی کردیم که امسال در خدمت جامعه هدفمان باشد.»

منع ساخت خوابگاه‌ها برداشته شد
وی با اشاره به برنامه‌های صندوق رفاه برای سال تحصیلی جدید گفت: «برای رفع مشکلات IT صندوق رفاه با دانشگاه‌ها تعامل داشته و با این تعامل صندوق ۱۴۰۰ را طراحی کردیم. اقدامات زیرساختی خوبی صورت گرفت که در حال حاضر ۱۳۰ هزار نفر در روز می‌توانند به سایت صندوق مراجعه و فعالیت کنند. رویکردمان این است که اطلاعات را با سامانه‌های به روز شده یکپارچه‌سازی کنیم. دومین برنامه ما ارائه تسهیلات و ساخت است که با پیگیری‌های صورت گرفته منع ساخت خوابگاه‌ها برداشته شد و ساخت سرا‌های دانشجویی به بخش خصوصی واگذار می‌شود.»

رئیس صندوق رفاه دانشجویان وزارت علوم ادامه داد: «تاکنون ۵۰ درخواست به سمت صندوق آمده که ۲۰ مورد آن در کمیسیون دائمی صندوق به تصویب رسیده است و به دانشگاه‌ها ابلاغ کردیم. دانشگاهی که درآمد اختصاصی بالایی دارد می‌تواند اقدام به ساخت خوابگاه و دریافت وام داشته باشد، اما دانشگاهی که درآمد پایینی دارد نمی‌تواند از این وام‌ها استفاده کند.»

یزدان‌مهر ادامه داد: «تکمیل سرا‌های دانشجویی یکی از تسهیلاتی است که با آن‌ها موافقت شده است و حدود ۲۰۰ سرای دانشجویی باید بسازیم تا کمبود‌ها جبران شود. همچنین کمک به ارتقای سرا‌های دانشجویی رتبه ۳ و ۴ ادامه دارد. امسال ۱۹۹ سرای دانشجویی ارتقا پیدا کردند. تعداد کمی از این سرا‌ها اقدامی نکردند و امسال سال آخر ارتقای دانشجویی است که دانشگاه‌ها فرصت دارند سرا‌های دانشجویی رتبه ۴ را معرفی کنند و این سرا‌ها ارتقا پیدا کنند.»

وی یادآور شد: «۵۵ میلیارد تومان برای ارتقای سرا‌های دانشجویی رتبه ۴ پیش‌بینی کردیم و امیدواریم در مهر ماه شاهد بهبود فضا‌های خوابگاهی باشیم. اکنون ۱۳۱ درصد نسبت به سه سال گذشته رشد داشتیم و ۳۱ میلیارد تومان به دانشگاه‌ها در این زمینه کمک کردیم.»

هر دانشجو ۱۰ میلیون وام قرض‌الحسنه
از سوی دیگر وزارت علوم طرح مدیریت منابع خدمات‌رسانی را هم تدوین کرده است که بر اساس آن معاونان دانشجویی از مسئولیت‌پذیری و کارآمدی بیشتری برخوردار باشند. همچنین در بحث درآمدزایی بتوانند ورود بهتری داشته باشند. ضمن اینکه در سال تحصیلی پیش رو ایجاد رستوران‌های مکمل در دانشگاه‌ها آغاز شده که بسیاری از دانشگاه‌ها به پیشواز این طرح رفتند و با پیگیری صورت گرفته صندوق رفاه ۲۴۳ میلیارد تومان هم به این قضیه اختصاص داده است.

حمایت از کارآفرینی و شرکت‌های دانش بنیان هم در دستور وزارت علوم است و از کارگاه‌های مهارت محور حمایت می‌کنند. صندوق رفاه مبلغ ۱۰۰ میلیون تومان وام در اختیار این کارگاه‌ها قرار می‌دهد و به هر دانشجو ۱۰ میلیون وام قرض‌الحسنه داده می‌شود. در فاز اول ۳۰ تا ۵۰ کارگاه در دانشگاه فنی و حرفه‌ای مورد حمایت قرار خواهند گرفت.

جالب اینکه امسال به دلیل اوضاع نامساعد اقتصادی، شورای رصد متشکل از معاون فرهنگی وزارت علوم، رئیس سازمان امور دانشجویان، رئیس حراست وزارت علوم و رئیس صندوق رفاه به زودی تشکیل می‌شود که مشکلات دانشگاه‌ها را رصد و بر اساس تدابیر اندیشیده شده مشکلات آن‌ها را حل کنند.
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر