کد خبر: 927693
تاریخ انتشار: ۳۱ شهريور ۱۳۹۷ - ۲۲:۰۰
سه سال و نیم از جنگ یمن می‌گذرد ده‌ها هزار نفر کشته شدند و سازمان ملل اعلام کرده در جنگ با گرسنگی در آن کشور شکست خورده، اما هنوز دولت امریکا از فروش تسلیحات به عربستان و ریختن خون مردم یمن سیراب نشده است. رسانه‌های امریکایی گزارش دادند وزارت خارجه این کشور با درخواست عده‌ای از کارمندان خود برای لغو فروش تسلیحات به ریاض مخالفت کرده و دلیل اصلی مخالفت وی لابی‌های شرکت‌های اسلحه‌سازی بوده است.
سه سال و نیم از جنگ یمن می‌گذرد ده‌ها هزار نفر کشته شدند و سازمان ملل اعلام کرده در جنگ با گرسنگی در آن کشور شکست خورده، اما هنوز دولت امریکا از فروش تسلیحات به عربستان و ریختن خون مردم یمن سیراب نشده است. رسانه‌های امریکایی گزارش دادند وزارت خارجه این کشور با درخواست عده‌ای از کارمندان خود برای لغو فروش تسلیحات به ریاض مخالفت کرده و دلیل اصلی مخالفت وی لابی‌های شرکت‌های اسلحه‌سازی بوده است.
معاون دبیرکل سازمان ملل در امور بشردوستانه دیروز با اعلام اینکه سازمان ملل در نبرد با گرسنگی در یمن شکست خورده است، هشدار داد، یمن در حال حاضر شاهد بد‌ترین وضعیت شیوع وبا است. مارک لوکوک، معاون دبیرکل سازمان ملل در امور انسانی در جلسه عصر جمعه شورای امنیت در دفتر این سازمان در نیویورک که به بررسی وضعیت وخیم انسانی در یمن اختصاص داشت، گفت: یمن در آستانه مرگ جمعی در اثر گرسنگی است. لوکوک افزود: شورای امنیت اطلاعاتی را از وضعیت انسانی در یمن خواستار شده بود و به صورت مختصر باید بگوییم که وضعیت در یمن وخیم است و ما در مبارزه با گرسنگی در این کشور شکست خوردیم.
اوایل سال ۹۴ عربستان سعودی تجاوز گسترده‌ای علیه یمن آغاز کرد و در حالی مقامات سعودی فکر می‌کردند در عرض چند هفته صنعا را فتح خواهند کرد، اما پس از گذشت سه سال و نیم از این تجاوز سعودی‌ها نه تنها صنعا را فتح نکردند بلکه هیچ چشم‌انداز امیدبخشی برای پایان دادن به این جنگ ندارند و راه خروج آبرومندانه‌ای پیدا نمی‌کنند. تنها دستاورد عربستان از تجاوز کشته و آواره شدن ده‌ها هزار نفر و نابودی زیرساخت‌های یمن است.
حملات عربستان سعودی و امارات متحده عربی از حمایت‌های دیپلماتیک، اطلاعاتی، نظامی و رسانه‌ای دولت‌های غربی به رهبری امریکا برخوردار بوده است. هرچند افزایش تلفات غیرنظامیان و بن‌بست در عملیات نظامی باعث شده سؤال‌های جدی درباره نقش این کشور‌ها در کشتار یمنی‌ها مطرح شود، اما مقامات امریکایی حاضر نیستند از سود‌های میلیاردی فروش تسلیحات به عربستان خودداری کنند. وال استریت ژورنال با استناد به یک یادداشت طبقه‌بندی شده و به نقل از یک منبع آگاه به این موضوع نوشت: «کارکنان پمپئو به او هشدار دادند که قطع حمایت از عربستان سعودی فروش ۲ میلیارد دلار اسلحه را به هم‌پیمانان خلیجی امریکا به خطر می‌اندازد و او پیرو این هشدار از ادامه کمک به عربستان حمایت کرد». این روزنامه در ادامه افزود: «پمپئو نگرانی‌های کارشناسان و متخصصان وزارت خارجه درباره افزایش آمار کشته‌های جنگ یمن را نادیده گرفت. او در مقابل، حرف کسانی را تأیید کرد که می‌گفتند تعلیق کمک به عربستان فروش ۱۲۰ هزار موشک هدایت شونده به عربستان و امارات را به خطر می‌اندازد.» در همین حال پایگاه «اینترسپت» گزارش داد کسانی که با لغو فروش سلاح به عربستان مخالفت کرده‌اند ارتباط نزدیکی با شرکت‌ها اسلحه‌سازی به‌ویژه کمپانی «ریتون» دارند.
توافق انصارالله برای آزادی نزدیکان صالح
یک منبع مطلع از توافق میان حزب کنگره یمن با انصارالله این کشور برای آزادی چهار تن از نزدیکان عبدالله صالح از جمله دو پسر وی خبر داد. این توافق با میانجیگری عمان به دست آمده است.
یک منبع مطلع در حزب کنگره ملی یمن در گفت‌وگو با خبرگزاری اسپوتنیک اعلام گفته که تلاش‌های مقامات عمان برای میانجیگری در مذاکرات رهبران حزب کنگره ملی یمن و جنبش انصارالله برای آزادی چهار تن از نزدیکان علی عبدالله صالح، رئیس‌جمهور پیشین یمن و انتقال آن‌ها به مسقط نتیجه داده است. عبدالله صالح تا پیش از کشته شدن ریاست حزب کنگره ملی را بر عهده داشت. این منبع افزود: مقامات عمان یک هواپیما را برای انتقال این افراد به مسقط آماده کرده‌اند و به همین منظور از ائتلاف عربی خواسته شده که مجوز آن را صادر کند، اما آن‌ها با این امر مخالفت کرده‌اند. این درحالی است که ائتلاف پیش‌تر با این موضوع موافقت کرده بود.
دعوت انصارالله از عمران‌خان
محمد علی الحوثی، رئیس شورای عالی انقلاب یمن از مواضع عمران‌خان، نخست‌وزیر پاکستان درباره پایان دادن به جنگ در یمن و خاورمیانه در جریان سفرش به عربستان استقبال کرد. الحوثی از اظهارات عمران خان درخصوص آمادگی‌اش برای پایان دادن به جنگ و برقراری صلح در یمن و نیز مخالفتش برای تداوم جنگ در خاورمیانه استقبال کرد. محمد علی الحوثی از نخست‌وزیر پاکستان خواست تا خود وی یا نماینده‌اش به منظور رایزنی درخصوص تلاش‌های صورت گرفته برای صلح به یمن سفر کند و از نزدیک آنچه را که در این کشور رخ می‌دهد دنبال کند.
عمران خان پیش‌تر در قالب سفری رسمی وارد جده شده بود و این نخستین سفر خارجی وی از زمان انتصابش به عنوان نخست‌وزیر پاکستان است.
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار