کد خبر: 927771
تاریخ انتشار: ۰۱ مهر ۱۳۹۷ - ۱۱:۴۷
آمار‌های اولیه منتشر شده از حجم معاملات مسکن در شهریور ماه حاکی از ریزش حدود ۲۰ درصدی خرید و فروش آپارتمان نسبت به ماه مشابه سال گذشته است.
جوان آنلاین: آمار‌های اولیه منتشر شده از حجم معاملات مسکن در شهریور ماه حاکی از ریزش حدود ۲۰ درصدی خرید و فروش آپارتمان نسبت به ماه مشابه سال گذشته است.

آمار رسمی از تعداد معاملات انجام شده در شهریور و تغییرات ماهانه و نقطه‌ای آن ظرف چند روز آینده از سوی دفتر اقتصاد مسکن و بانک مرکزی اعلام خواهد شد؛ اما برآورد اولیه از داده‌های ثبت شده از معاملات انجام شده طی ۲۷ روز نخست شهریور ماه در سامانه اطلاعات املاک نشان‌دهنده افت معاملات و کاهش فاصله بازار مسکن با فاز رکود است. برآورد‌های اولیه از تعداد معاملات انجام شده در کل شهریور ماه حاکی است، در ماه گذشته بین ۱۰ تا ۱۱ هزار فقره آپارتمان مسکونی در تهران خرید و فروش شده که این میزان حدود ۵ درصد نسبت به مرداد ماه افت دارد. در صورت صحت این برآوردها، احتمالا رتبه پایین‌ترین حجم معاملات ماهانه از ابتدای امسال تاکنون در شهریور ماه ثبت خواهد شد؛ البته به استثنای ماه نیمه‌تعطیل فروردین که به دلیل تعطیلات نوروزی عملا نیمی از روز‌های کاری آن با تعطیلی بازار مسکن همراه است. از چند هفته قبل نیز با رصد میدانی بازار مسکن پیش‌بینی می‌شد که شهریور نیز در مسیر تداوم افت معاملات که از خرداد شروع شده، قرار بگیرد که به نظر می‌رسد این پیش‌بینی محقق شده است. کارشناسان پیش از این هشدار داده بودند که اگر شاهد تداوم ریزش معاملات مسکن در شهریور باشیم، نبض بازار مسکن به شدت ضعیف خواهد شد و حفظ تداوم رونقی که بعد از سال‌ها رکود به بازار مسکن بازگشته، بسیار دشوار می‌شود.

رشد شدید قیمت مسکن در تهران طی ماه‌های اخیر، افت شدید تقاضای موثر خرید در بازار مسکن را در پی داشته و این موضوع زمینه‌ساز بازگشت رکود به معاملات شده است. به رغم رشد حدود ۶۰ درصدی میانگین قیمت مسکن در تهران نسبت به تابستان سال گذشته، به دلیل ثابت ماندن سقف انواع وام مسکن شبکه بانکی، قدرت خرید متقاضیان مسکن فاصله زیادی با سطح قیمت کنونی بازار پیدا کرده و این موضوع سبب شده متقاضیان مسکن از یافتن گزینه متناسب با بودجه خود ناتوان بمانند. از طرفی حجم عرضه در بازار مسکن نیز به شدت کاهش یافته که البته این وضعیت متاثر از پایان یافتن تابستان بوده و هر سال رخ می‌دهد. معدود فروشنده‌های موجود در بازار نیز قیمت‌های پیشنهادی خود را بالاتر از سطح انتظار پیشنهاد کرده‌اند که با توجه به تضعیف قدرت خرید متقاضیان خرید آپارتمان، عملا امکان خرید آن‌ها وجود ندارد. در عین حال تجربه هفته‌های اخیر نشان داده اگر قیمت پیشنهادی فروشنده‌ها در بازار کنونی معقول و متناسب با ارزش منطقه‌ای ملک باشد، این آپارتمان‌ها بعضا در کمتر از سه روز فروخته می‌شوند.
 
چه خبر از بازار مسکن؟
 
منبع: روزنامه دنیای اقتصاد
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار