کد خبر: 927793
تعداد نظرات: ۳ نظر
تاریخ انتشار: ۰۱ مهر ۱۳۹۷ - ۱۴:۰۳
گزارش «جوان آنلاین» از گرانی‌های بی‌‌منطق در بازارهای کالاهای مصرفی
چند ماهی است که بازار کالاهای مصرفی در کشور دچار نوسان‌های قیمتی شدید شده است و بیشترین دلیل آن را فروشندگان افزایش قیمت دلار می‌دانند. اما سئوالی که به ذهن مردم می‌رسد چرا با آنکه قیمت دلار واردکنندگان در بازار ثانویه بیش از ۱۰۰ درصد افزایش نداشته است اما قیمت کالاها در بازار بعضا تا ۴ برابر نسبت به سال گذشته افزایش داشته است.
سرویس اقتصادی جوان آ‌نلاین - جواد عسگر: چند ماهی است که بازار کالا‌های مصرفی در کشور دچار نوسان‌های قیمتی شدید شده است و بیشترین دلیل آن را فروشندگان افزایش قیمت دلار می‌دانند. اما سئوالی که به ذهن مردم می‌رسد چرا با آنکه قیمت دلار واردکنندگان در بازار ثانویه بیش از ۱۰۰ درصد افزایش نداشته است، اما قیمت کالا‌ها در بازار بعضا تا ۴ برابر نسبت به سال گذشته افزایش داشته است.
نبود لاستیک در بازار کامیون‌ها را زمین‌گیر می‌کند!
در بازار لوازم یدکی خودرو و لاستیک چند هفته‌ای است که به هم ریختگی بازار بیشتر شده است و حتی بسیاری از فروشندگان از فروش لاستیک‌های دست دوم خودداری می‌کنند.
عبدالرضا که یکی از کامیون‌داران قدیمی است در همین رابطه به «جوان‌آنلاین» می‌گوید: گرانی لاستیک یک طرف، اما نبود آن یک بحث دیگر است. تا به حال در مدت کاری خود یاد ندارم که بازار فروش لاستیک اینقدر آشفته باشد که هیچ فروشنده‌ای حتی اقدام به فروش لاستیک نکند. او در ادامه می‌گوید: در راه تهران به کاشان هفته گذشته بعد از آن که یکی از لاستیک‌های کامیون ترکید مجبور شدم برای خرید به شهر کاشان بروم، اما جای بسی تاسف است که در این شهر بزرگ هیچ کس حتی حاضر نشد لاستیک دست‌دوم به من بفروشد و در نهایت مجبور شدم از یکی از همکاران خودم قرض بگیرم تا خود را به مقصد برسانم. وی ادامه داد: اگر وضعیت بر همین منوال باشد، تمامی کامیون‌ها بزودی از چرخه حمل و نقل حذف خواهند شد.
در همین رابطه احمد کریمی دبیر کانون کامیونداران در گفت و گو با تین‌نیوز می‌گوید: شرایط طوری است که بخشی از کامیون‌داران مجبور به خروج اجباری از حمل‌ونقل هستند، گرانی و نبود لاستیک تمام کامیون‌ها را زمین‌گیر می‌کند.
کامیون‌داران نمی‌توانند کار کنند چراکه، نه قطعه دارند نه لاستیک و حتی پول اینکه کامیون خود را از تعمیرگاه بیرون بیاورند را هم ندارند.
او در ادامه می‌گوید: اگر اول خردادماه امسال کامیون‌ها به دلیل تحصن زمین‌گیر شدند تا مدتی دیگر این کامیون است که راننده را متوقف می‌کند، چون قطعات و لاستیک در بازار نیست و اگر شرایط اصلاح نشود امکان ادامه کار وجود ندارد.
حال سئوالی که به ذهن مردم می‌رسد که چرا اصلا لاستیک در بازار وجود ندارد؟ اگر براساس قیمت دلار در بازار ثانویه هم باشد قیمت لاستیک باید با دو برابر افزایش قیمت نسبت به سال گذشته سدر بازار موجود باشد! اما اینکه اصلا هیچ لاستیکی وجود نداشته باشد.
قیمت پوشک ۳ برابر شد لیوان یک بار مصرف ۷ برابر!
قیمت پوشک و دستمال کاغذی که در چند هفته گذشته بسیاری از خانواده‌ها را با مشکل مواجه کرده بود اگرچه تا قسمتی مرتفع شده است، اما مشخص نیست که با چه قیمت دلار به مردم فروخته می‌شود. الان قیمت پوشک و دستمال کاغذی نسبت به سال گذشته بیش از ۳ و بعضا تا ۴ برابر فروخته می‌شود در حالی که قیمت دلار در بازار ثانویه فقط دو برابر شده است!
محرم امسال خریداران لیوان یک بار مصرف متوجه شدند که قیمت آن نسبت به سال گذشته تا ۸ برابر افزایش قیمت داشته است و مشخص نیست دلیل این گرانی چه چیزی می‌تواند باشد در حالی که بسیاری از شرکت‌های تولیدکننده مواد پتروشیمی در ایران هستند. 
در بخش لوازم صنعتی نیز وضعیت در بسیاری از کالا‌ها نسبت به سال گذشته نزدیک به ۴ تا بعضی از کالا‌ها ۷ برابر افزایش پیدا کرده است. به عنوان مثال یکی از نصاب‌های در و پنجره در همین مورد به جوان آنلاین می‌گوید: قیمت لولا نصبی نسبت به سال گذشته نزدیک به ۱۰ برابر شده است و مشخص نیست دلیل آن چیست؟
دلار عامل گرانی یا سودجویی دلالان؟
هنوز برای بسیاری از مصرف‌کنندگان این سئوال وجود دارد که عامل اصلی این گرانی دلار هست یا دلالان و محتکران. در حالی که برخی از مسئولین عامل نبود بسیاری از کالا‌ها را دلالی در بازار و احتکار می‌دانند و هر روز خبری از کشف انبار جدید محتکران منتشر می‌شود، اما عده‌ای دیگر معتقدند افزایش قیمت ارز باعث افزایش هزینه‌ها در بسیاری از کالا‌ها حتی تولیدات داخلی شده است.
ولی آنچه مسلم است که اگر بپذیریم که نرخ دلار براساس بازار ثانویه که در آنجا صادرکنندگان و واردکنندگان بدون هیچ محدودیتی اقدام به خرید و فروش می‌کنند افزایش صددرصدی نسبت به سال گذشته داشته است، قیمت کالا‌ها نباید برای مصرف‌کنندگان بیش از صددرصد افزایش داشته باشد. حال باید از مسئولان وزارت صنعت این سئوال را پرسید که چگونه برخی از کالا‌های داخلی حتی تا ۷ برابر افزایش قیمت داشته است و به چه دلیل برخی دیگر از کالا‌ها اصلا در بازار برای خریداران یافت نمی‌شود.
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۳
ناشناس
|
France
|
۱۵:۱۵ - ۱۳۹۷/۰۷/۰۱
0
0
برای اینکه بازار ثانویه کشک است !دلار چهار برابر شده است.....
قاسم
|
Germany
|
۱۸:۳۲ - ۱۳۹۷/۰۷/۰۱
0
0
ملاحظه تا به کی؟
علی
|
Iran, Islamic Republic of
|
۰۷:۲۸ - ۱۳۹۷/۰۷/۰۲
0
0
حلقه مفقوده بازار سراسر هرج و مرج کنونی و اساساً بقیه معضلات پیش آمده، عدم نظارت است!
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار