کد خبر: 928738
تاریخ انتشار: ۰۷ مهر ۱۳۹۷ - ۲۲:۳۷
حاشیه‌ای بر مشکلات ارزی شاگردان خادم برای اعزام به مسابقات قهرمانی جهان
دغدغه‌های گرانی ارز برای اهالی ورزش تمامی ندارد و در تازه‌ترین موضع‌گیری رئیس فدراسیون کشتی در مصاحبه‌ای که دیروز با رادیو داشت از جریانی صحبت کرد که موافق حضور کشتی در رقابت‌های قهرمانی جهان به دلیل بالا رفتن قیمت ارز نیست.
سعيد احمديان
دغدغه‌های گرانی ارز برای اهالی ورزش تمامی ندارد و در تازه‌ترین موضع‌گیری رئیس فدراسیون کشتی در مصاحبه‌ای که دیروز با رادیو داشت از جریانی صحبت کرد که موافق حضور کشتی در رقابت‌های قهرمانی جهان به دلیل بالا رفتن قیمت ارز نیست، آن هم در شرایطی که یک هفته بیشتر از کمک ۲/۵ میلیون دلاری وزارت ورزش به فوتبالی‌ها برای شرکت در جام ملت‌ها نمی‌گذرد.
مجارستانی‌ها از آخر مهر میزبان مسابقات کشتی قهرمانی جهان هستند و این روز‌ها خیلی از تیم‌های کشور‌های مختلف جهان بلیت‌هایشان را برای پرواز به بوداپست اوکی کرده‌اند. اینجا، اما در ایران هنوز مشخص نیست کشوری که یکی از مدعیان قهرمانی است به مجارستان می‌رود یا نه و این در حالی است که خیلی از قهرمانان این رشته مدال‌آور با تمرینات طاقت‌فرسا برای رفتن روی سکو در مسابقات بوداپست نقشه‌های زیادی کشیده‌اند. در حالی این روز‌ها قهرمانانی مانند حسن یزدانی، هفته‌های پایانی تمریناتشان برای مسابقات جهانی را پشت سر می‌گذارند که هنوز تکلیف رفتن‌شان به بوداپست مشخص نیست و مدیران فدراسیون کشتی هم هنوز نتوانسته‌اند بودجه سفر به مجارستان را تأمین کنند تا اعزام کشتی‌گیران به مسابقات جهانی با مشکل روبه‌رو شود. گرانی ارز و چند برابر شدن قیمت دلار و یورو، اعزام‌های بین‌المللی کشتی را هم مانند سایر رشته‌های دیگر با مشکل مواجه کرده، هرچند بخش زیادی از اعزام‌های کشتی به تورنمنت‌های خارجی لغو شده، اما اهالی کشتی تصور نمی‌کردند برای شرکت در رقابت‌های مهمی مانند قهرمانی جهان هم به مشکل بخورند و دولت پشت‌شان را خالی کند. مسئله‌ای که دغدغه اصلی این روز‌های رسول خادم است و او با توجه به چند برابر شدن هزینه‌های اعزام تیم از دولت خواسته دست کشتی را بگیرد. مشکلات و بی‌پولی کشتی در حالی است که یک هفته پیش، وزارت ورزش ۲/۵ میلیون دلار به فدراسیون فوتبال برای آماده‌سازی برای جام ملت‌های آسیا کمک کرد. با این حال به نظر می‌رسد کشتی به‌رغم افتخارات چند برابری‌اش برای ورزش ایران سهمی از کمک‌های ارزی وزارت ورزش ندارد، مسئله‌ای که البته بی‌ارتباط با اختلافات وزیر ورزش با خادم نیست!

جریانی مخالف حضور کشتی در مسابقات جهانی است
پس از این اتفاقات بود که دیروز خادم خودش وارد میدان شد و در مصاحبه با برنامه تهران ورزشی رادیو تهران سفر دلش را از مشکلاتی که چند برابر شدن قیمت ارز بر سر کشتی آورده، باز کرد: «بودجه اعزام‌ها را براساس نرخ قبلی ارز بستیم، اما با شرایطی که در ماه‌های اخیر به وجود آمد برای اعزام تیم‌های آزاد و فرنگی جوانان به مسابقات جهانی مجبور شدیم هفت رویداد بین‌المللی و تدارکاتی را حذف کنیم و با تهیه یوروی ۱۶ هزار تومانی از صرافی‌ها، تیم‌ها را اعزام کردیم که چیزی معادل چهار مسابقه جهانی برای ما هزینه داشت. به همین دلیل اعزام تیم‌هایمان به مسابقات جهانی با مشکلات جدی مواجه شده است.»
رئیس فدراسیون کشتی در ادامه مدعی شد که برخی جریان‌ها موافق حضور تیم‌های ایرانی در مسابقات جهانی نیستند: «با شرایط مالی و چند برابر شدن هزینه‌ها، شرایطی پیش آمده که جریان‌هایی به آن علاقه‌مند بودند. بنابراین امیدی هم به حمایت از جایی نداریم. وزارت ورزش این موضوع را پیگیری می‌کند، اما به آن‌ها گفته‌اند که ورزش جزو اولویت‌ها نیست. مگر چند رشته باید در المپیک ۲۰۲۰ از آبروی کشورمان دفاع کنند؟ در پیگیری‌های بعدی وزارت ورزش اعلام می‌شود ارز ثانویه به فدراسیون‌ها تعلق می‌گیرد، ۱۵ روز است که بانک مرکزی پاسخی به هیچ‌کدام از فدراسیون‌های ورزشی برای ارز ثانویه نداده است.» با این حال خادم معتقد است مردم ما همانقدر که گرفتار دغدغه‌های معیشتی و غصه نان هستند، به امید و نشاط اجتماعی از طریق ورزش نیز نیاز دارند: «مگر چند رشته ورزشی ما می‌تواند امید و غرور ایجاد کند؟ گمان نکنیم با بی‌تفاوتی برای ورزش ابزار دیگری برای نشاط‌آفرینی در جامعه وجود دارد. مگر ورزشکاران ما در چند رشته ورزشی به قهرمانی جهان می‌رسند؟ زمین‌گیر شدن رشته‌هایی که مایه نشاط و امید جامعه هستند به نفع جامعه نیست.»
وی گفته است: «مردم با وجود شرایط سخت معیشتی، نتایج قهرمانان خود را دنبال می‌کنند و این قهرمانان دلخوشی مردم محسوب می‌شوند. اگر این رشته‌ها با این بی‌توجهی‌ها زمین‌گیر شوند، تنها راه نشاط و امید اجتماعی جامعه را کور خواهیم کرد. عدم اعزام تیم‌های ورزشی ما شاید اغراض برخی جریانات را پوشش دهد، اما دلخوشی و امید را از مردم می‌گیرد.»
 حسن بابک، مدیر تیم‌های ملی پایه کشتی فرنگی هم دیروز درباره بی‌توجهی‌ها به کشتی به خبرگزاری تسنیم گفت: «قهرمانی‌های فرنگی نوجوانان و جوانان فرنگی در آسیا و جهان، امسال در حالی به دست آمد که شاید در تاریخ سابقه نداشت. ما با حداقل امکانات و مشکلات مختلف مالی چنین نتایجی را گرفتیم و چهار قهرمانی جهان و آسیا را در چند ماه به دست آوردیم. بچه‌های ما دیگر عادت کرده‌اند که چشم‌شان به دست کسی نباشد و غیر از خدا از کسی چیزی طلب نکنند.»
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار