کد خبر: 929399
تعداد نظرات: ۴ نظر
تاریخ انتشار: ۱۱ مهر ۱۳۹۷ - ۱۳:۲۹
چرا دلالان ارز، فروشندگان را از فروختن دلارشان منصرف می‌کنند؟
بازار دلار که در چند ماه اخیر با صعود‌های هیجانی خود بخشی از ذهن بسیاری از مردم را به خود درگیر کرده بود با معکوس شدن روند و افت‌های قیمت در چند روز گذشته بسیاری از دلالان و سفته‌بازان را متضرر کرده است
سرويس اقتصادي جوان آنلاين؛ جواد عسگر: بازار دلار که در چند ماه اخیر با صعود‌های هیجانی خود بخشی از ذهن بسیاری از مردم را به خود درگیر کرده بود با معکوس شدن روند و افت‌های قیمت در چند روز گذشته بسیاری از دلالان و سفته‌بازان را متضرر کرده است. در این بین بسیاری از دلالان که با هجوم فروشندگان خانگی در بازار مواجه شده‌اند از مردم می‌خواهند که ارز‌های خود را نفروشند و به آن القاء می‌کنند که به زودی روند صعودی می‌شود.
مدت‌هاست که کارشناسان اقتصادی قیمت‌های دلار در رقم‌های بیش از ۹ هزار تومان را حباب می‌دانند و به بسیاری از خریداران خانگی توصیه‌می کردند که از خرید دلار اجتناب کنند، اما از آنجا که دلالان و سفته‌بازان سود خود را در بالا بردن قیمت می‌دیدند و بانک مرکزی تزریقی انجام نمی‌داد، دلالان قیمت را تا ۱۹ هزارتومان هم در بازار تهران بالا آوردند، ولی تغییر سیاست‌های بانک مرکزی و ایجاد کانالا‌های عرضه جدید برای ارز باعث شد که دلار حتی در بخش‌هایی از کشور تا ۸ هزارتومان هم افت قیمت داشته باشد.
در این بین مدیران و مسئولان دولتی متفق‌النظر هستند که قیمت دلار امکان آن را دارد که حتی از این هم پایین‌تر بیایید. به عنوان مثال محمود واعظی رئیس دفتر رئیس‌جمهور می‌گوید: معتقدیم قیمت ارز در سامانه نیما که ۷۵۰۰ تومان است از این هم پایین‌تر است. یا اخبار پیرامون درآمد‌های نفتی در حال حاضر حکایت از افزایش چشمگیری درآمد‌های نفتی ۶ ماهه تا ۲۶ میلیارد دلار دارد و دست دولت را برای مدیریت ارزی بازتر می‌کند.
بسیاری معتقدند علت آنکه قیمت دلار در چند ماه اخیر روند افزایش هیجانی داشته است عدم مداخله بانک مرکزی در بازیگردانی بوده است و از آنجا که سران قوا در جلسه ابتدای هفته با صدور دستورالعملی نقش بانک‌مرکزی را فعال کرده‌اند در آینده از روند‌های هیجانی آن حتما کاسته خواهد شد. پورابراهیمی نماینده مجلس در همین رابطه معتقد است: در دو ماه اخیر، خلاف ماه‌های اول سال شاهد مداخله نکردن بانک مرکزی در بازار ارز بودیم و این موضوع یکی از علل ایجاد التهابات روانی و افزایش نرخ ارز بود. رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی، ورود بانک مرکزی به مدیریت نقدینگی به کشور را یکی دیگر از علل کاهش نرخ ارز دانست و اضافه کرد: صرافی‌ها را هم کنار گذاشته بودند، اما با مدیریت جدید بانک مرکزی، اختیارات بیشتر به صرافی‌ها داده شد و محدودیت‌های انتقال ارز به کشور نیز برداشته و حجم زیادی ارز وارد کشور شد.
در حال حاضر اخبار حکایت از افت‌های بیشتر در روز‌های آینده دارد و همین اتفاق باعث شد که بسیاری از دلالان بزرگ در ابتدا با خرید دلار از دست فروشندگان خانگی سعی کردند که مانع افت بیشتر دلار شوند، اما از آنجا که در بازار خریدار خانگی برای دلار وجود نداشت و سیل فروشندگان هم رو به افزایش بود در حال حاضر سفته‌بازان با صحبت با فروشندگان قصد دارند که مردم را از فروش دلارهایشان به بانک‌ها منصرف کنند.
اما نکته‌ای که باید توجه داشت این است که اگر واقعا دلالان معتقدند که دلار به زودی گران خواهد شد چرا خود اقدام به خرید دلار از دست مردم نمی‌کنند؟ مگر آنکه سفته‌بازان روند آینده دلار را نزولی ببینند و این اتفاق باعث ایجاد دلهر‌ها در دل دلالان شده است.
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۴
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۰۹:۵۹ - ۱۳۹۷/۰۷/۱۲
0
0
چرا کسی ملت را از دست دلالان نجات نمی دهد
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۰:۰۱ - ۱۳۹۷/۰۷/۱۲
0
0
ملت خودباید برای مبارزه با دلالان مفسد قیام کند
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۰:۰۱ - ۱۳۹۷/۰۷/۱۲
0
0
باید زودتر باهاشون مقابله کنید
بهرامی
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۰:۰۴ - ۱۳۹۷/۰۷/۱۲
0
0
عه
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار