کد خبر: 929581
تاریخ انتشار: ۱۳ مهر ۱۳۹۷ - ۲۲:۰۶
موکب‌های پذیرایی با حضور ۲ هزار جهادگر، بزرگ‌ترین پارکینگ خاورمیانه با ظرفیت ۴۰ هزار خودرو و اینترنت رایگان برای حضور میلیونی زوار حسینی در اربعین ۹۷ فراهم است
تمام موکب‌هایی که نیرو‌های بسیج مردمی در مناطق مختلف چه در ایران و چه در عراق برپا می‌کنند همگی هزینه‌های مورد نیازشان را از طریق کمک‌های مردمی و نذورات آن‌ها تأمین می‌کنند. علاوه بر این در مرز شلمچه که یکی دیگر از مناطق مرزی استان خوزستان است هم زیرساخت‌های تردد زائران در حال آماده‌سازی است
ميترا شهبازى
روز‌ها به سرعت سپری می‌شوند و راهپیمایی بزرگ جهان اسلام و نمایشی از وحدت بزرگ مسلمانان و دلدادگی آنان به امام سوم نزدیک و نزدیک‌تر می‌شود. روزی که میلیون‌ها نفر از زوار حسینی پای پیاده مسیر حرم را پیش می‌گیرند و موکب‌های حسینی با حضور هزاران تن از بسیجیان و جهادگران آتش به اختیار در مرز‌های شلمچه، مهران، خسروی، چذابه و سومار برپا می‌شوند. امسال به گفته متولیان، مرز‌ها ظرفیت تردد ۳ میلیون زائر را دارند و در کنار فراهم بودن زیرساخت‌ها و برپایی موکب‌های متعدد در داخل مرز ایران و خارج از آن، بزرگ‌ترین پارکینگ خاورمیانه با ظرفیت ۴۰ هزار خودرو نیز در مهران آماده شده است. علاوه بر این تأمین اینترنت رایگان زوار را هم وزارت ارتباطات عراق بر عهده گرفته است.

زمان زیادی به اربعین حسینی باقی نمانده است. روزی که جلو‌ای از دلدادگی مسلمانان به امام سوم را برای جهانیان به نمایش می‌گذارد و تمام نقشه‌های شوم دشمن برای تفرقه افکنی بین مسلمانان را نقش برآب می‌کند. چراکه این روز با برگزاری بزرگ‌ترین راهپیمایی عاشقان حسینی، وحدت جهان اسلام است که به کل دنیا نشان داده می‌شود. زمان مشخصی از تقویم که مسئولان تا مردم کل سال را برای آن برنامه‌ریزی و تلاش می‌کنند. در این خصوص دبیر ستاد اربعین گروه‌های جهادی از حضور برنامه‌ریزی شده چهل روزه بسیجیان و جهادگران در ایران و عراق خبر می‌دهد و می‌گوید: «حدود ۱۲ گروه جهادی در فضای خدمت‌رسانی به امام حسین (ع) هرساله جمع می‌شوند و برای تسهیل در رفت و آمد و حضور زوار فعالیت می‌کنند.» داوود درودیان در گفت‌وگو با «جوان» ادامه می‌دهد: «سه موکب جهادگران برای خدمت‌رسانی به زوار حسینی در داخل ایران برپا می‌شوند و مابقی همگی در عراق جای می‌گیرند.» آن‌ها که آتش به اختیار برای خدمت‌رسانی آمده‌اند تعدادشان بالای ۲ هزار نفر است و از ارائه خدمات ساده‌ای، چون کفش‌داری، واکس کفش، شارژ موبایل و ... تا تهیه سه وعده غذایی گرم و متنوع زوار را بر عهده می‌گیرند. علاوه بر این آن‌ها در ستاد یافتن گمشدگان نیز فعالیت می‌کنند و محل‌هایی را هم برای اسکان موقت زوار در نظر گرفته‌اند تا آسایش و آرامش هرچه بیشتر را برای عاشقان و دلدادگان حسینی فراهم کنند. لازم به ذکر است که موکب‌های حسینی در سال‌های گذشته به صورت جداگانه به مردم خدمت‌رسانی می‌کردند که امسال با تشکیل ستاد گروه‌های جهادی اربعین و فعالیت پیوسته و هماهنگ شده موکب‌های خدمت‌رسان، حضور زوار تسهیل‌تر و ظرفیت خدمات‌رسانی نیز افزایش می‌یابد.

زیرساخت‌های فراهم مرزی برای تردد
علاوه بر حضو جهادگران، مسئولان استان‌های میزبان زوار نیز برنامه‌های متنوعی در راستای تسهیل در رفت و آمد زائران در نظر دارند. برای نمونه می‌توان به مرز چذابه در استان خوزستان اشاره کرد که معاون سیاسی استاندار خوزستان با اشاره به فراهم شدن امکانات مورد نیاز برای حضور زوار در این منطقه می‌گوید: «محور سوسنگرد به چذابه عریض شده و پارکینگی با گنجایش ۳۰ هزار خودرو در این مرز ایجاد شده است.» حسینعلی حسین‌زاده با اشاره به اینکه لوله‌کشی آب در این منطقه برای برخورداری زائران حسینی از آب سالم و بهداشتی انجام شده است، ادامه می‌دهد: «خوزستان دو مرز مشترک شامل چذابه و شلمچه با عراق دارد و برای خدمت‌رسانی قرار است ۲۸۰ موکب متعلق به اهالی خوزستان در این منطقه فعالیت کنند.» لازم به ذکر است که تمام موکب‌هایی که نیرو‌های بسیج مردمی در مناطق مختلف چه در ایران و چه در عراق برپا می‌کنند همگی هزینه‌های مورد نیازشان را از طریق کمک‌های مردمی و نذورات آن‌ها تأمین می‌کنند. علاوه بر این در مرز شلمچه که یکی دیگر از مناطق مرزی استان خوزستان است هم زیرساخت‌های تردد زائران در حال آماده‌سازی است. صبح پنج‌شنبه ۱۲ مهر نیز مهدی جمالی‌نژاد معاون عمران و توسعه امور شهری و روستایی وزیر کشور و رئیس کمیته زیرساخت ستاد مرکزی اربعین حسینی از این منطقه بازدید به عمل آورد و در جریان آخرین اقدامات برای استقبال و میزبانی از زائران قرار گرفت. لازم به ذکر است که در این مرز نیز پارکینگ بزرگی در نظر گرفته شده است. همچنین اقدامات لازم در راستای محوطه‌سازی‌ها، مسیر جدید جانمایی و استقرار مواکب اربعین و زیرساخت‌های دائمی مطابق با طرح جامع اربعین نیز انجام شده است.

ایجاد بزرگ‌ترین پارکینگ خاورمیانه در مهران
زیرساخت‌هایی که در مرز‌های چذابه و شلمچه به آن‌ها اشاره شد، در تمام پنج مرز شلمچه، مهران، خسروی، چذابه و سومار فراهم می‌شوند و زمینه آرامش و آسایش زوار را ایجاد می‌کنند. در کنار این امکانات مسئولان از آمادگی مرز مهران برای عبور ۳ میلیون زوار خبر می‌‎دهند. در این خصوص جمالی‌نژاد، معاون عمرانی وزیر کشور با تأکید بر اینکه زیرساخت‌های مرزی مهران برای اربعین امسال ظرفیت حضور ۳ میلیون نفری زوار را دارد، می‌گوید: «مرز چیلات هم که همچون مهران در ایلام قرار گرفته است، احتمال بازگشایی در صورت انجام اقدامات دیپلماسی با کشور عراق را دارد.» در راستای زیرساخت‌هایی که در محدوده مرز مهران فراهم شده است، می‌توان به احداث بزرگ‌ترین پارکینگ خاورمیانه با ظرفیت ۴۰ هزار دستگاه خودرو اشاره کرد. در این خصوص حجت شاکیان شهردار مهران می‌گوید: «این پارکینگ دارای جایگاه سوخت، مراکز خدمات مخابراتی و تلفن همراه، بازارچه سنتی و ... است که زوار در کنار پارک خودرو از دیگر مزیت‌ها و خدمات آن استفاده داشته باشند.» بنابر این با توجه به برنامه‌ریزی‌هایی که برای اربعین سال ۹۷ انجام شده است؛ پیش‌بینی می‌شود امسال متفاوت از هرسال و باشکوه‌تر از گذشته راهپیمایی بزرگ وحدت و همدلی عاشقان حسینی برگزار شود. لازم به ذکر است که وزارت ارتباطات عراق نیز تأمین اینترنت رایگان زوار را بر عهده گرفته است.
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار