کد خبر: 929583
تاریخ انتشار: ۱۳ مهر ۱۳۹۷ - ۲۳:۱۶
گویی داستان باغ سیب مهرشهر پایان ندارد. اوایل سال گذشته شهردار کرج تملک باغ سیب توسط شهرداری را تنها راه‌حل حفظ آن عنوان کرد و استاندار البرز نیز از رفتن اجباری دانشگاه علامه‌طباطبایی که یکی از عوامل تخریب باغ به شمار می‌آمد خبر داد.
محمدرضا هاديلو
گویی داستان باغ سیب مهرشهر پایان ندارد. اوایل سال گذشته شهردار کرج تملک باغ سیب توسط شهرداری را تنها راه‌حل حفظ آن عنوان کرد و استاندار البرز نیز از رفتن اجباری دانشگاه علامه‌طباطبایی که یکی از عوامل تخریب باغ به شمار می‌آمد خبر داد. تمام این کش و قوس‌ها برای حفظ باغی بود که یکی از ارزشمند‌ترین منابع محیط‌زیست البرز به شمار می‌آید. حالا معاون میراث‌فرهنگی کشور برای جلوگیری از تخریب بیشتر این باغ معتقد است حفاظت از باغ سیب کرج و کاخ مروارید براساس مصوبه شورای عالی معماری و شهرسازی و ثبت ملی این اثر در فهرست میراث ملی لازم الاجراست.

آن‌قدر از باغ سیب مهرشهر نوشتند و کسی به داد این باغ نرسید تا در نهایت، ثبت آن در فهرست میراث ملی مطرح شد تا شاید حداقل به این طریق شاهد مرگ باقیمانده درختان سیب در این باغ عظیم نباشیم. ثبت شدن این باغ از این جهت به حفظ آن کمک می‌کند که آثاری که در فهرست میراث ملی به ثبت می‌رسند واجد ارزش‌هایی هستند و باید براساس قوانین مربوط به ثبت، مورد حفاظت و نگهداری قرار گیرند. در ثبت آثار به عنوان میراث ملی، منافع ملی عامه در نظر گرفته می‌شود و باغ سیب کرج نیز از جمله آثاری است که ثبت آن با خواست و اراده مردم و براساس وظایف ذاتی سازمان میراث فرهنگی مبنی بر حفظ آثار تاریخی، طبیعی و فرهنگی به انجام رسیده است. در همین رابطه معاون میراث‌فرهنگی کشور با اشاره به راه‌های حفاظت از باغ سیب کرج و کاخ مروارید می‌گوید: «حفاظت از این اثر طبیعی در مصوبه شورای عالی معماری و شهرسازی مورد تأکید قرار گرفته است، بنابر این موارد و مصوبات قانونی، سازمان میراث فرهنگی از ثبت ملی این اثر دفاع خواهد کرد و بی‌شک دادگاه صالحه نیز منافع ملی را بر منافع دستگاهی ارجحیت خواهد داد.» محمدحسن طالبیان ادامه داد: «اجرای مصوبات شورای عالی معماری و شهرسازی به عنوان یک سند بالادستی برای همه دستگاه‌ها لازم الاجراست و همه باید نسبت به آن تمکین کنند.»

جنگ بر سر درختان بینوا
مدیرکل میراث‌فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری استان البرز نیز با بیان اینکه باغ سیب مهرشهر قدمتی ۵۰ ساله دارد و دارای درختانی کهنسال و مثمر است، می‌گوید: «ضرورت حفاظت از اراضی موسوم به باغ سیب و کاخ مروارید به عنوان میراث فرهنگی، طبیعی و تاریخی در شورای عالی معماری و شهرسازی در تاریخ ۲۶/۱۲/۹۲ مصوب شد و مقررات ویژه‌ای هم برای حفاظت از این اثر تاریخی در نظر گرفته شد، بر اساس همین مصوبه در سال ۹۵ سازمان میراث‌فرهنگی این باغ را در فهرست آثار ملی به عنوان میراث طبیعی به ثبت رساند.» حجت‌الاسلام فخرالدین صابری ادامه می‌دهد: «ثبت ملی این اثر تاریخی به دنبال ابراز نگرانی مردم از تخریب باغ سیب بود، چراکه شهر کرج از قدیم‌الایام به عنوان یک باغ شهر شناخته می‌شد و حفاظت از این محوطه خواست مردم این شهر بود.» باغ سیب مهرشهر ۳۶۰ هکتار است و مالک خصوصی ندارد. باغی که اکسیژن شهر کرج را تأمین می‌کند و نبض تپنده این شهر به شمار می‌آید. باغ سیب مهرشهر در حالی روز‌های سختی را سپری می‌کند که از جمله دلایل مهم عدم احیا و ناتوانی در نگه‌داری باغ را باید در جابه‌جایی‌های کلان مدیریتی در کشور و عدم توجه به شفاف‌سازی سرنوشت این باغ جست‌وجو کرد. امروز بنا بر موضوعات حقوقی مالکیت و مسائل خاص مرتبط با مالک، درب باغ به روی مردم بسته است. اما بر اساس قانون اگر بیش از ۲۰۰ هکتار از این باغ در مالکیت عمومی شهر قرار گیرد، می‌تواند به‌عنوان یک سرمایه عمومی مادام‌العمر برای شهر و شهروندان به یادگار بماند. دغدغه‌ای که حالا در جنگ میان سازمان‌ها و نهاد‌ها معلوم نیست چه سرانجامی خواهد داشت.
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار