کد خبر: 930098
تاریخ انتشار: ۱۶ مهر ۱۳۹۷ - ۲۱:۳۱
نشست دیپلمات‌های ارشد امریکا و چین روز دوشنبه شروعی پرتنش داشت و در بحبوحه وخامت مناسبات دوجانبه، وزیر خارجه چین پمپئو را بابت «اقدامات گمراه‌کننده» واشنگتن سرزنش کرد.
نشست دیپلمات‌های ارشد امریکا و چین روز دوشنبه شروعی پرتنش داشت و در بحبوحه وخامت مناسبات دوجانبه، وزیر خارجه چین پمپئو را بابت «اقدامات گمراه‌کننده» واشنگتن سرزنش کرد.
وانگ‌یی، وزیر امور خارجه چین در جمع خبرنگاران که وزیر خارجه امریکا نیز در آن حضور داشت، با انتقاد از سیاست‌های امریکا گفت: به تازگی در حالی که امریکا در پی زیاده‌خواهی نامحدود در مناقشه تجاری با چین است، تدابیری را درباره مسئله تایوان اتخاذ کرده که نقض‌کننده حقوق چین است و انتقاد‌های بی‌اساسی را از سیاست داخلی و خارجی مطرح کرده است. به گزارش خبرگزاری رویترز، مایک پمپئو هم که برای مطلع کردن همتای چینی خود از نتایج گفت‌وگو‌های اخیر خود با کیم جونگ اون، رهبر کره شمالی به پکن آمده است، در پاسخ گفت: «مسائلی که ما مطرح کردیم با اختلافات عمیق مرتبط بود. ما از اقداماتی که چین انجام می‌دهد، نگران هستیم». در مقابل وانگ‌یی، وزیر امور خارجه چین تأکید کرد: «ما از امریکا می‌خواهیم این نوع اقدامات اشتباه را متوقف کند. ما بر این باوریم که چین و امریکا باید در مسیر درست همکاری بر اساس روند برد- برد قرار بگیرند تا اینکه در مسیر اشتباه مملو از مناقشه و رویارویی قرار داشته باشند.» وی افزود: «من متأسفم که گفت‌وگوی راهبردی بین دو کشور موضوعی بود که شما آن را انتخاب نکردید. این یک فرصت مهم برای ما خواهد بود تا در ارتباط با مسائل مهمی گفت‌وگو کنیم که ارائه کننده فرصت‌هایی برای مردم کشور‌های ماست.» وانگ‌یی با این گلایه که واشنگتن با لفاظی‌های خود در بحران تجاری افزوده، گفت که واشنگتن باید «اقدامات گمراه‌کننده» خود را متوقف کند. وی در خصوص تایوان نیز گفت که این اقدامات بر اعتماد دوجانبه میان دو طرف تأثیر گذاشته و بر دورنمای روابط امریکا- چین سایه می‌افکند که این اصلاً در جهت منافع ملت دو کشور نیست. وزیر خارجه چین با ذکر این نکته که دو کشور باید به دنبال همکاری باشند نه مواجهه و رویارویی، تصریح کرد: امریکا باید از اقدامات گمراه‌کننده خود دست بردارد.
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار